در این یادداشت که نسخهای از آن عصر سهشنبه در اختیار ایرنا، قرار گرفته آمده است: انتظار میرفت بعد از بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم انقلاب نسبت به بیکیفیتی خودروها و عدم رضایت مردم از آنها و تصدیق بهجا بودن اعتراض مردم نسبت به آنها اقدامی جدی برای توقف خودروهای ناایمن و کشف فساد پنهان و مافیای آنها صورت میگرفت که متاسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعده اصلاح را به آینده موکول کردند و اخیرا هم حتی با پر رویی بر نرخ همین محصولات بی کیفیت افزودند!!
به تازگی کلیپ لحظه خداحافظی شهید پورجلو از شهدای مدافع حرم از شهرستان بهبهان را دیدم که بسیار متاثر کننده بود، او هر چقدر دختر سه چهار سالهاش را میبوسید تا اجازه دهد پدرش برود ولی او به شدت بیتابی میکرد و مانع میشد و دست و پاهای پدر را میگرفت که نرود و در آخر دید که پدر راهی رفتن شد دوید پشت درب خانه ایستاد و دستهایش را به در گذاشت تا مانع باز کردن درب توسط پدرش شود و او باز هم دخترش را بوسید و نوازش کرد و این جدایی عاشقانه پدر و دختر بچه بسیار سوزناک بود. خوب است کمی به فکر برویم ببینیم برای این انقلاب و جمهوری اسلامی چه جوانها و خونهای پاکی را دادهایم و آیا عملکرد ما هم در راستای از جان گذشتگی آنهاست!،
اخیرا رئیس پلیس راهور طی سخنانی اظهار داشت علت آتش گرفتن خودروها بعد از تصادفات این است که خودروسازها ضخامت باک بنزین خودروها را کاهش دادهاند! حرف عجیبی است و جا داشت بلافاصله برای این موضوع تشکیل پرونده شود و کسانی که مسبب کاهش ضخامت باک خودرو هستند به پای میز محاکمه کشیده شوند.
البته قبلا هم عرض کردیم عدم استحکام و بیکیفیت بودن خودروهای داخلی دلیل اصلی تلفات انسانی در تصادفات کشورمان است که با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست.هم اکنون در اروپا تلفات تصادفات تقریبا به صفر رسیده است، یعنی از هر ۱۰۰ هزار نفر دو الی سه نفر در تصادفات ممکن است کشته شوند و دلیل آن هم نه اینکه تصادفات نشود بلکه استحکام و کیفیت ایمنی خودروها طوری است که سرنشین آسیبی نمیبیند.
اینکه مردم ما خودروی مطمئن و مستحکم و با کیفیت سوار شوند حق آنان است و ما نباید آنان را مجبور کنیم سوار ارابههای مرگ شوند، خودروسازها حالا که ناتوان هستند از اینکه خودرو واقعا استاندارد و ایمن تولید کنند موظف هستند به خریداران از همان ابتدا بگویند که مسئولیت سوار شدن این خودروها با خودتان و احتمال آتش گرفتن و کشته و مجروح شدن دارد و ما هم هیچ مسئولیتی قبول نمیکنیم! همانطور که روی پاکت سیگارها انذار میدهند که برای سلامتی مضر است، شما هم باید ناایمن بودن و بیکیفیتی خودروها را علنا به مردم بگویید تا آنان هم اینقدر برای خرید آن خودروهایی که به گفته رئیس پلیس راهور «ارابههای مرگ» هستند، صف نکشند.
اما مگر سودجویی میگذارد که با مردم صادقانه رفتار کنید! ای کاش از خون شهدای مدافع حرم و همه شهیدان دفاع مقدس که برای این مردم و حفظ نظام جمهوری اسلامی جان دادند درس میگرفتید و با جان مردم بازی نمی کردید؟!، سالانه حداقل ۲۰ هزار الی ۳۰ هزار کشته در تصادفات داریم؟، آیا این رقم کمی است، در حالی که کل شهدای جنگ تاکنون حدود ۲۲۰ هزار نفر است و حال آنکه تاکنون بیش از یک میلیون کشته در تصادفات معادل پنج برابر جنگ تلفات دادهایم.
تولید خودرو باصطلاح ملی که بخش زیادی از آنها قطعات نازل و بیکیفیت است که طبق سفارش خوردوسازها از خارج کشور وارد میشود واقعا کار صحیحی است؟! آیا ۴۰ سال فرصت کمی برای ارتقای کیفیت خودروها بود؟!، واقعیت این است که مافیای خودرو و خودروسازها نمیخواستند خودرو خوب تولید کنند و هدف آنها صرفا کاسبی بود و قصد خدمت به مردم و افتخار آفرینی برای کشور را نداشتند، تحریم را هم نباید بهانه کنند چون در همین شرایط تحریم دیدیم که بحمدالله قوای نظامی ما از ارتش و سپاه به پیشرفتهای شگرفی از ساختن موشکها و ناوها و پهپادها دست پیدا کردند که هیچ دشمنی جرأت تعرض به خاک میهنمان را ندارد.
ساخت ماشین خوب و با کیفیت و ایمن از ساخت موشکهای نقطه زن چند هزار کیلومتری سختتر است؟!، یا تولید ماشین خوب از ساختن ناوها و زیردریاییها سخت تر است؟!، خوب معلوم است که اصلا قابل قیاس نیستند، و معنای آن این است که در طول این سالها خودروسازها و مافیای حاکم بر آنها نخواستهاند از توان علمی دانشمندان جوان و مبتکر کشورمان استفاده کنند واِلا هم اکنون باید ما بهترین خودروهای جهان را می ساختیم.
مردم ما همانطور که برنج ایرانی را بر خارجی ترجیح می دهند، اگر خودروی داخلی برتر از خودروی خارجی باشد، قطعا استفاده از خودرو داخلی را بر خارجی ترجیح خواهند داد اما تا مادامی که خودروهای داخلی ناایمن باشد استفاده از خودروهای مطمئن خارجی ضروری است.
نویسنده یادداشت در سخنی با مردم آوردهاست: شما که بارها صحنههای تصادفات و یا فیلمهای آنها را دیدهاید که به محض کوچکترین تصادفی ماشینها مچاله میشوند و در حقیقت سرنشین روی هوا میرود و هیچ حفاظی ندارد و ظاهر خودروها یک حلبی بیش نیست، پس با چه اطمینان خاطری سوار این خودروها میشوید؟!، مدتی بهخاطر حفظ سلامتی خود و خانوادهتان از خرید این خودروهایی که به قول رئیس پلیس راهور ارابه مرگ هستند خودداری کنید و با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس رفت و آمد و یا حتی از دوچرخه استفاده کنید و حتیالامکان ترددها را کمتر نمایید تا بلکه زعمای قوم حرکتی کنند و به این فساد ۴۰ ساله خودروسازها فاتحهای بخوانند.
هنوز از انتقاد صریح رهبر معظم انقلاب از خودروسازان داخلی سه ماه نگذشته که فرمودند: مردم از کیفیت خودرو ناراضیاند و درست هم میگویند، حق با مردم است یعنی اعتراض مردم بهجاست، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند، این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست.
انتظار میرفت بعد از این بیانات و انتقاد صریح رهبری معظم اقدامی جدی برای توقف تولید خودروهای ناایمن و کشف فساد پنهان آنها صورت میگرفت که متاسفانه فقط به یک بیانیه توجیه گرانه بسنده کردند و وعده اصلاح را به آینده دادند و اخیرا هم حتی با پر رویی بر نرخ همین محصولات بی کیفیت افزودند، و حال آنکه طبق نظر کارشناسان یک خودروی پراید برای آنها ۴۰میلیون تومان هم تمام نمیشود اما قیمتش را به ۲۰۰ میلیون رساندهاند، و باز هم این کارخانجات ادعای ضرر هم میکنند!، آیا واقعا جیب آنها سوراخ نیست!، خوب اگر ضرر می کنید چرا ادامه می دهید!، ادامه ضرر که خوب نیست، ادامه ندهید و باعث این همه قتل و کشتار مردم هم نشوید!
انتقادات مکرر نمایندگان مجلس از بی کیفیتی خودروها و نهیب دولت هم تا کنون نتوانسته است ترمز خودروسازان را بکشد و این مطالب را به آنها حالی کند و گمانم فقط شلاق قوه قضاییه است که آنها را تادیب خواهد کرد.
نظر شما