به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اعلایی روز دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: نظام آموزشی ما نیازمند تغییرات اساسی در شکل روند حرکتی است چون ما در سطح کشور منابع قابل توجه ای را صرف آموزش و پرورش میکنیم که بازدهی مناسبی ندارد.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم یک نگاه هزینه -درآمدی در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشیم و کارکردهای تربیتی آن را بررسی کنیم این کارکرد در آن حد و اندازه که باید باشد نیست و بسیاری از مقولات جدی، اجتماعی و حتی اقتصادی متأثر از نقایص موجود در نظام آموزشی است.
اعلایی تصریح کرد: وقت و هزینهای که صرف تحصیل و آموزش در جامعه میشود شاید خیلی نتیجه بخش نباشد و این نارضایتی از طریق معلمان، دانش آموزان و اولیا قابل مشاهده است.
نماینده عالی دولت در استان قزوین تاکید کرد: باید نظام آموزشی به سمت و سویی برود که پرورش دهنده انسانهای خلاق، پرسشگر، کارآفرین، ریسک شناس و ریسک پذیر، متفکر و اندیشه ورز باشد چون ما در یک دور معیوب، کلیشهای و متداول قرار داریم و اگر نگاههای عمقی و رفتارهای مناسبی نداشته باشیم، این دور ادامه خواهد یافت و خروجی مطلوبی نخواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: البته این مسائل معطوف به نظام آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش عالی نیز با همین مقوله مواجه است و انتظاراتی که جامعه از تحصیل کردگان مدارس دارد محقق نمی شود.
استاندار قزوین با اشاره به پیش رو بودن هفته معلم، افزود: همه دستگاه های اجرایی استان باید پای کار باشند و برای تکریم مقام شامخ معلمان تلاش کنند.
وی اضافه کرد: معلمان، رسالت بزرگ تعلیم و تربیت کشور را برعهده دارند، چنانچه در قرآن و سخنان بزرگان ما نیز بر نقش و جایگاه علم و علم آموزی تاکید شده است.
اعلایی ادامه داد: آموزش و پرورش، جامعه بزرگی است و باید شاهد رویکرد عمیق و جدید در این سازمان نسبت به گذشته باشیم و شورای آموزش و پرورش از شکل متداول و معمولی به یک ساختار مؤثر تصمیم ساز تبدیل شود و مدعوین این شورا نیز بر اساس قانون باشند تا به یک خروجی نظام مند برسیم.
در ادامه این نشست هر یک از مسوولان دیدگاه های خود را پیرامون برگزاری مراسم روز معلم عنوان کردند.
نظر شما