طرح مدیریت چرای دام در ۶۵۰ هزار هکتار از مراتع ییلاقی شاهرود آغاز شد

شاهرود - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: طرح مدیریت چرای دام به منظور پایش، کنترل نظارت کمی و کیفی بهره برداران در ۶۵۰ هزار هکتار از مراتع ییلاقی این شهرستان آغاز شد.

محمدرضا کشاورزیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور پایش، کنترل و نظارت کمی و کیفی بهره‌برداری در سامانه‌های مراتع روستاهای ابر و شیرین آباد،خیج، ابرسج، میقان، نکارمن، تاش، شاهکوه، چهارباغ و میان بند مناطق شهر مجن و دهملا و همچنین شهر کلاته خیج، طرح مدیریت چرای دام آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه زمان بهره‌برداری و ورود دام به صورت قانونی در فصل ییلاق از هفته پایانی اردیبهشت تا اول مهرماه برای مرتع‌داران صاحب پروانه و با علایم مشخص دام تعیین شده است، ابراز داشت: تعداد ۲۱۷ سامانه بیش از ۶۵۰ هزار هکتار مراتع ییلاقی شهرستان شاهرود را رصد می‌کنند.

کشاورزیان با بیان اینکه برای ۲ هزار و ۴۰۰ واحد دامی مجوز بهره‌برداری صادر شده است، اظهار داشت: اجرای این طرح توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درحال انجام است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود تاکید کرد: مرتع‌داران برابر با پروانه چرای دام صادره به منظور حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب مراتع از هفته پایانی اردیبهشت ماه نسبت به ورود دام به مراتع ییلاقی اقدام کنند.

وی  ادامه داد: مرتع‌داران با توجه به حساسیت اجتماعی و زیست محیطی از هرگونه ورود دام غیر به عنوان اجاره یا جایگزین به مراتع خودداری کنند تا عواقب کیفری و حقوقی شامل قشر زحمتکش دامدار نشود. 

کشاورزیان از شهروندان خواست هر گونه تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی در سراسر استان سمنان را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان امداد جنگل و مرتع گزارش کنند.

 وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha