محمد الهیاریفومنی سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: بعد از آنکه واکسیناسیون بهصورت عمومی با همت دولت توسعه پیدا کرد شاهد آغاز اجراهای صحنهای از دی و بهمن سال گذشته(۱۴۰۰) با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصد گنجایش سالنهای میزبان بودیم. در همین راستا نیز مردم، شرکتهای برگزارکننده و اجراهای صحنهای موسیقی نهایت همکاری را در این زمینه داشتند.
وی با اشاره به آنکه افزود: نوروز ۱۴۰۱ در تهران و دیگر استانها، نوروز بسیار پرکاری از نظر اجراهای صحنهای بود افزود: بلافاصله با پایان تعطیلات نوروز که مصادف بود با آغاز ماه مبارک رمضان، به سنت همه ساله امکان برگزاری اجراهای صحنهای فراهم بود.
توقف کنسرتها در نیمه دوم ماه رمضان و آستانه لیالی ارزشمند قدر سنت همیشگیست
مانند سنت هرساله زمانی که به شبهای پُرفیض قدر نزدیک میشویم اجراهای صحنهای متوقف میشود و بار دیگر در آستانه عید سعید فطر، کنسرتهای موسیقی فصل جدید اجراهای خود را از سر میگیرند
الهیاریفومنی یادآور شد: مطابق رسم معمول در ماه مبارک رمضان، چند شبی که منتهی به لیالی ارزشمند قدر میشود اجراهای صحنهای در حوزه موسیقی برگزار نمیشود و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما تا نیمه ماه مبارک صدور مجوز برای اجراهای صحنهای را داشتیم و آخرین آنها نیز در آستانه شب نیمه ماه مبارک در تهران بود اما در شهرستانها یا در منطقه آزاد کیش طی یکی دو روز گذشته نیز شاهد اجراها صحنهای موسیقی بودی.
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مانند سنت هرساله زمانی که به شبهای پُرفیض قدر نزدیک میشویم اجراهای صحنهای متوقف میشود و بار دیگر در آستانه عید سعید فطر، کنسرتهای موسیقی فصل جدید اجراهای خود را از سر میگیرند.
حرکت به سمت پذیرش حداکثری سالنها با اتصال به سامانه ایرانمن
الهیاریفومنی در پاسخ به این پرسش ایرنا که بعد از پشت سر گذاشتن نیمه دوم ماه مبارک رمضان و قرار گرفتن در آستانه عید فطر آیا رویکرد متفاوتی در صدور مجوز اجراهای صحنهای موسیقی در دستور کار دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: نخست باید این مساله را بیان کنم که طبیعی است متناسب با وضعیت کرونا در کشور و مصوبات ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری اجراهای صحنهای موسیقی را صادر میکنیم.
وی ادامه داد: این مساله از آن باب است تا اگر لازم بود مانند گذشته که تجربه حضور در ایام پیک کرونا را داشتیم برای کاهش ظرفیت سالنها و نظارت و کنترل بیشتر شیوهنامههای بهداشتی و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی؛ مراتب را به سالنهای میزبان و برنامهگذاران ارائه دهیم.
این مدیر هنری تصریح کرد: اما با توجه به آنکه درحالحاضر واکسیناسیون بخش بیشتری از جامعه را پوشش داده و ضریب بالاتری از اطمینان بهوجودآمده گرچه دستورالعملهای بهداشتی از سوی شرکتها و سالندارها رعایت میشود متناسب با آن ظرفیت حضور مردم در سالنها افزایش پیدا کرده است.
همچنین سایتهای بلیتفروشی درحال فراهم کردن زیرساختها برای اتصال به سامانه ایرانمن هستند تا افرادی که بلیت میخرند اطلاعات واکسیناسیون شان ثبت شود و بهاینترتیب شاهد باشیم سالنها با حداکثر ظرفیت میزبان و پذیرای علاقهمندان باشند.
فرایند روند صدور مجوز اجراها برای ماههای پیش با قدرت در حال طی شدن است
تا همین امروز نیز تعداد قابلتوجهی تقاضا برای اجراهای عید فطر و در ادامه برای دو ماه اردیبهشت و خرداد به دست ما واصلشده است. تمامی این تقاضاها در حال طی کردن فرایند اداری خود برای انجام صدور مجوز هستند
الهیاریفومنی با تاکید بر آنکه فرایند صدور مجوز اجراهای صحنهای موسیقی بدون تغییری در حال انجام است یادآور شد: طی همین ایام درحال طی کردن فرآیندهای صدور مجوز برای اجراهای بعد از ماه مبارک هستیم.
وی افزود: تا همین امروز نیز تعداد قابلتوجهی تقاضا برای اجراهای عید فطر و در ادامه برای دو ماه اردیبهشت و خرداد به دست ما واصلشده است. تمامی این تقاضاها در حال طی کردن فرایند اداری خود برای انجام صدور مجوز هستند.
موسیقی ردیفی-دستگاهی و اقوام ما ریشه در تاریخ، فرهنگ، سنن، آیینها و مذهب دارد
الهیاریفومنی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنیبر تاکید کارشناسان و پژوهشگران عرصه موسیقی و همچنین دستور آیتالله رئیسی مبنیبر حفظ، حراست و حمایت هرچه بیشتر از موسیقی سنتی، ردیفی-دستگاهی و موسیقی اقوام کشورمان؛ آیا این دفتر برنامه خاصی برای تحقق وعدههای ارائهشده از سوی مسئولان به جامعه موسیقی کشور در دستور کار دارد یا خیر؟ گفت: طبیعی است که هم موسیقی ردیفی-دستگاهی و هم موسیقی اقوام ما ریشه در تاریخ، فرهنگ، سنن، آیینها و مذهب ما دارد.
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اغلب مردم نیز چه در شهرها و چه در استانها، شهرستانها و روستاها بهلحاظ سابقه ذهنی و آیینی؛ پیوند عمیقی با موسیقی اصیل، موسیقی ردیفی-دستگاهی و موسیقی اقوام کشورمان دارند.
نگاه اشاعهگر و مشوق دولتها در حوزه جمایت از موسیقی اصلی
این مدیر هنری با اشاره به آنکه موسیقی مردمپسند (موسیقی پاپ) در سالهای اخیر رشد و رواج بیشتری پیدا کرده، بهلحاظ اقتصادی برای برگزارکنندگان توجیهپذیرتر است و طرفداران خود را دارد تصریح کرد: اما دولتها همواره وظیفه دارند برای پاسداشت فرهنگ و هنر؛ حفظ میراث تمدنی؛ مذهبی و آیینی دست کمک و حمایتگری نسبتبه موسیقی ردیفی-دستگاهی و موسیقی اقوام داشته باشند تا این گونههای موسیقی بتوانند به حیات قدرتمند خود ادامه دهند.
نگاه اشاعهگر و مشوق دولتها همچنین باید در دو حوزه افزایش هنرجویان خاص این گونه موسیقیها و حمایت از آموزشگاه در مسیر توسعه و رشد موسیقی اصیل کشور توسعه پیدا کند تا آنها بتوانند هنرجویان بیشتری بپذیرند.
الهیاریفومنی ادامه داد: همچنین باید تلاش کنیم اساتید این حوزه بهلحاظ اقتصادی و پوشش بیمهای در شرایط خوبی به سر ببرند و از طرفی شرایط اجراهای صحنهای آنها را نیز فراهم کنیم.
تمرکز سیاستهای ترویجی دولت بر معرفی موسیقی سنتی، اقوام و ردیفی-دستگاهی
تصورم آن است که از یکی، دو ماه آینده بهمرور در حوزه موسیقی اقوام و موسیقی ردیفی-دستگاهی اجراهای صحنهای در تهران و شهرستانها رونق بهتری خواهند گرفت
الهیاریفومنی با یادآوری آنکه اجراهای صحنهای موسیقی ردیفی-دستگاهی و اقوام در سالنهای کوچکتر برگزار میشود و همواره خوانندگان و نوازندگان این گونههای موسیقی دغدغه آن را دارند که آیا مردم به همان سالنهای کوچک خواهند آمد؟ از آنها حمایت خواهند کرد؟ بلیت این اجراها را خواهند خرید یا خیر؟ تصریح کرد: طبیعی است که سیاستهای ترویجی دولت باید بر این باشد تا مردم بیشتر با این گونههای موسیقی پیوند بخورند.
سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: تلاش میکنیم در هزینه اجارهبهای سالنها برای کنسرت موسیقیهای سنتی و موسیقی و ارائه تخفیف برای بلیت این آثار به شکل حمایتی ورود کنیم. تحقق این مهم رغبت هنرمندان این حوزه را برای اجراهای صحنهای، توسعه و اشاعه هر چه بیشتر موسیقی اصلی کشورمان افزایش میدهد. تصورم آن است که از یکی، دو ماه آینده بهمرور در حوزه موسیقی اقوام و موسیقی ردیفی-دستگاهی اجراهای صحنهای در تهران و شهرستانها رونق بهتری خواهند گرفت.
نظر شما