۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 84718974
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان

شیراز-ایرنا- یکی از مساجد شهر شیراز در حال و هوای معنوی رمضان، میزبان نشست نمایندگان اتباع کشور افغانستان با مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس بود که در این جلسه بر لزوم هم صدایی و پرهیز از تفرقه ملت های ایران و افغانستان برای مقابله با دشمنان مشترک تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افغانستانی های مقیم شیراز و شورای مردمی مهاجرین افغانستانی فارس به دعوت مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس پاسخ مثبت دادند و در مسجد فاموری شیراز گردهم جمع شدند.
علاوه بر حال و هوای معنوی که به خاطر ماه مبارک رمضان بر جلسه حاکم بود ، تصویر بزرگی از گرامیداشت یاد روحانیون شهید حرم مطهر رضوی ( شهیدان محمدصادق دارائی و محمد اصلانی) در مسجد ، جلوه‌ای خاص به این آیین بخشیده بود.
این تصویر بزرگ ، امضای شورای مردمی مهاجرین افغانستانی در استان فارس را ذیل خود داشت و به نوبه خود ، موضع این شورا را نسبت به رخدادهای اخیر بیان می‌کرد. علاوه بر آن، این شورا در بیانیه‌ای که در مسجد سفاری قرائت شد ، عاملان شهادت روحانیون در حرم مطهر رضوی را محکوم کرد تا باری دیگر از عاملان تفرقه میان دو کشور ایران و افغانستان تبری جسته باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  بار دیگر دست ناپاک استکبار جهانی و دشنه آغشته به خون مظلومان از آستین تروریست تکفیری _ وهابی بیرون آمد و امت اسلامی را داغدار نمود؛ ما ملت  و مهاجرین افغانستانی که خود سالهاست زخم خورده و آواره چنین تفکری هستیم ، حادثه اسفناک حمله به روحانیون جلیل القدر در حرم امن و مطهر رضوی (ع) را که منجر به شهادت شهیدان بزرگوار "شهید اصلانی" و "شهید دارایی" گردید به شدت محکوم می‌نماییم و از عوامل این حادثه کور و بزدلانه با هر عنوانی که باشد برائت می جوییم.

شورای مردمی مهاجرین افغانستانی در استان فارس در این بیانیه تصریح کرده است:‌ ما معتقدیم راه شهیدان بزرگوار اصلانی و دارایی راه "شهید سلیمانی" و راه "شهید ابو حامد" است که در مقابل دسایس شیطانی استکبار جهانی ایستادند و با ایثار و فداکاری به فیض عظمای شهادت نائل آمدند.
این بیانیه می افزاید:  امروز دست‌های ناپاک استکبار جهانی با خلق چنین حوادث جنایتکارانه مشخصا دوستی و برادری بین دو ملت بزرگ ایران و افغانستان که دارای زبان ، دین ، فرهنگ و تاریخ مشترک هستند را هدف قرار داده است و می خواهند با راه اندازی جنگ افغانستانی هراسی در ایران و ایران‌هراسی در افغانستان به تفرقه و تقابل بین این دو ملت با هم برادر دامن بزنند و آتش خشم و کینه مذهبی_ملیتی را شعله ور سازد.

شورای مردمی مهاجرین افغانستانی در استان فارس در این بیانیه تاکید کرد:‌ مردمانی که دوشادوش هم و پابه پا در دفاع از ایران اسلامی در صحنه های باشکوه هشت سال جنگ تحمیلی و سنگرهای افتخارآفرین دفاع از حرم حضرت زینب(س) برای خنثی کردن نقشه‌های شوم دشمنان اسلام و انسانیت در سطح بین المللی تلاش ماندگار کرده اند و خون داده‌اند هرگز اسیر چنین توطئه‌ای ننگین و ددمنشانه نخواهند شد.

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان

میزبانی دوستانه به طول نیم قرن
دبیر شورای مردمی مهاجرین افغانستانی در استان فارس در این گردهمایی گفت: در ایام اخیر دشمنان اسلام دنبال تفرقه هستند تا وحدت و برادری دو ملت را بر هم بزنند.
عبدالله عرب افزود: اتباع افغانستانی حدود نیم قرن است که میهمان مرم ایران هستند و همه سختی و مشکلات را در این ۵۰ سال دوشادوش یکدیگر پشت سر گذاشته‌اند.
وی ادامه داد: ایرانی‌ها طی این مدت همواره خدمات خوبی به اتباع خارجی ارایه کرده اند و اکنون نباید دست دشمنان بهانه داد.
وی اضافه کرد: در هفته‌های اخیر کلیپ‌هایی از گروگانگیری یا قتل و آزار و اذیت ایرانی‌ها توسط اتباع افغانستان پخش شده که اغلب یا قدیمی و یا جعلی و ساخت خارج از ایران است.
دبیر شورای مردمی مهاجرین افغانستانی فارس اظهار داشت: وقایع بدی ازجمله فحاشی شدید ضرب و جرح مهاجرین پس از تلاش دشمنان و منافقین برای انتشار این کلیپ ها در فضای مجازی در حال وقوع است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی،رئیس جمهوری و ریاست مجلس ایران پس از حوادث اخیر موضع شان را شفاف بیان کردند که از این رو ملت افغانستان از آنها تشکر می کنند.
وی اضافه کرد: بعضی رفتارهای هیجانی در شرایط کنونی نباید بروز کند و مردم ایران و ملت افغانستان باید هوشیار باشند و بهانه دست دشمن ندهند.

وی درخواست هایی نیز از مسئولان حاضر در جلسه برای رفع مشکلات موجود بیان نمود که به صورت مکتوب هم تقدیم آنها کرد. 

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان
مولوی محمدامین محمدی: اختلاف ریشه مشکلات است

مولوی محمدامین محمدی از مهاجرین اهل سنت افغانستان در استان فارس در ادامه این گردهمایی صمیمی گفت: بزرگترین مشکل امت اسلام وجود اختلاف است.
وی ادامه داد: مسلمانان با اتحاد و یک دلی می توانند عزتمند زندگی کنند و براین اساس باید حکم وحدت را قدر بدانیم.
مولوی محمدی افزود: وحدت باید بصورت عملی در جامعه رواج داشته باشد و ریشه تمام مشکلات کنونی مسلمانان جهان عدم اتحاد است.
وی اظهار داشت: در اسلام امت مسلمان واحد است و تفرقه موجب حکمرانی غیرمسلمان بر مسلمان خواهد شد.

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان

اشتراکات دو ملت جدانشدنی است
حجت الاسلام اسماعیل اخلاقی از مهاجرین شیعه تبعه افغانستان در شیراز نیز در این نشست گفت: اشتراکات ملت ایران و افغانستان زیاد و از هم جدانشدنی است.
وی اظهار داشت: اگر مشکلی در افغانستان بوجود آید این ملت سریعا به سمت ایران می‌آیند به علت اشتراکات فراوانی که با مردم ایران دارند.
وی اضافه کرد: افغانستانی ها در ابتدای انقلاب دعوت امام خمینی(ره) را برای دفاع از ایران در جنگ تحمیلی لبیک گفتند که هزاران نفر از آنها در این جنگ شهید و هزارن نفر نیز جانباز شدند.
اخلاقی عنوان کرد که در دوران اخیر دفاع از حرم و حریم اسلام نیز جوانان افغانستانی احساس مسئولیت کردند و دعوت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را برای دفاع لبیک گفتند و جان خود را در این مسیر فدا کردند.

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس: جدایی افغانستان عزیز از ایران براثر تفرقه بود

 مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس نیز در این نشست ضمن تشکر از اتباع کشور افغانستان مقیم شیراز برای برگزاری این نشست گفت: دشمنان اخیرا دنبال ایجاد اختلاف بین ملت های مسلمان هستند.

محمد علی خادم الرسول افزود: ملت ایران و افغانستان اشتراکات فراوانی ازجمله فرهنگی ، تاریخی ، دینی و زبانی دارند که ریشه دار است که اگر خاک هم به آن افزوده شود یک ملت واحداند.
وی اظهار داشت: ملت ایران و افغانستان در گذشته یک ملت واحد بوده‌اند و در گذشته دشمن بین این دو ملت تفرقه انداخت و افغانستان عزیز از ایران جدا شد.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس تاکید کرد: تفرقه انگیزی دشمنان برای به یغما بردن ذخایر و منابع کشورها است و دشمن ابتدا به قلب ها نفوذ و سپس به هدف خود حمله می کند.
وی با بیان اینکه شکست دشمنان اسلام در جبهه های مختلف اکنون آنها را به فکر تفرقه اندازی بین ایرانی‌ها و اتباع کشور افغانستان انداخته است،گفت: اتفاقات اخیر در فضای مجازی کذب است و واقعیت ندارد و به دروغ دشمنان در حال برانگیختن احساسات دو ملت هستند تا ما را به جان هم بیاندازند.

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان
خادم الرسول: رخدادهای اخیر حرم مطهر رضوی را پای افغانستانی‌ها نمی‌گذاریم

خادم الرسول عنوان کرد: آن اتفاقی که دربارگاه امام رضا (ع) رخ داد ملت ایران پای اتباع کشور افغانستان نمی بینند و این انتظار نیز وجود دارد که اگر رخدادهایی تلخی نیز از سوی برخی شهروندان ناآگاه رخ داده را افغانستانی‌ها پای ملت ایران ندانند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی خطاب به افغانستانی‌های مقیم فارس گفت: نیم قرن است که ملت افغانستان در ایران میهمان است از جنگ تا تحریم و ... را با یکدیگر برادرانه سپری کرده‌اند و اینک هم تا ثبات در افغانستان میزبان شما خواهیم بود.

هم‌صدایی در شیراز برای تحکیم پیوند ملت‌های ایران و افغانستان

دوشادوش هم در جنگ،تحریم و مهربانی
مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: مشکلات درمان ، آموزش و کار اتباع مجاز افغانستانی مقیم فارس نیز پیگیری خواهد شد.
وی پیشنهاد داد: ۲ صندوق قرض الحسنه برای اهل سنت و اهل شیعه افغانستانی‌های مقیم فارس تاسیس شود تا افراد نیازمند، خانواده های بی سرپرست و کودکان کار افغانستانی که به جای تحصیل در خیابان‌ها مشغول کارند را تحت پوشش قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha