۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۰۳
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84716287
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گذری بر زندگی محمدزمان گلدسته؛ وداع با خالق آلبوم عاشورایی شاه و گدا

گرگان - ایرنا - محمدزمان گلدسته پیشقراول شاعران جوان حوزه سرایش اشعار مذهبی کشور بود که با وجود سن کم، علاوه بر سرودن آثار ماندگار برای مداحان برجسته کشور، آلبوم عاشورایی شاه و گدا را به یادگار گذاشت.

به گزارش ایرنا، ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۴ در یکی از محلات گرگان فرزندی دیده به جهان گشود که والدینش به سبب علاقه وافر به ائمه معصوم و ارادت به دوازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت نامش را "محمد زمان" گذاشتند.

این شاعر آیینی چند روز قبل به علت تصادف و آتش سوزی ماشین در محور بومهن تهران در سن ۴۷ سالگی درگذشت. آیین تشییع گلدسته امروز دوشنبه در گرگان برگزار می شود.

 محمدزمان از کودکی با کتاب و کتابخوانی انس گرفت و پس از کسب توانایی در خواندن به کتاب شعر و ترانه علاقه‌مند شد.

علاقه به شاعری و حضور به همراه اقوام و دوستان در جلسات هیات رزمندگان گرگان سبب شد تا این نوجوان گرگانی به مداحی دلبستگی زیادی پیدا کند.

محمدزمان از سیزده سالگی به صورت جدی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ به صورت رسمی وارد انجمن شعر گرگان شد و تا زمان اخذ مدرک دیپلم صدها بیت شعر سرود که ابیات حماسی و نوحه سرایی هم در آن به چشم می خورد.

این شاعر گرگانی در ۲۳ سالگی به صورت رسمی در زمره سرایندگان نوحه قرار گرفت و پس از آشنایی با محمدرضا آقاسی پنجره جدیدی در زندگی اش گشوده شد و با ارئه شعرها و ترانه هایش ورود به دنیای شاعری را آغاز کرد و سرایش آیینی و حماسی به اولویت نخست وی تبدیل شد.

او در جشنواره‌‏های مختلفی از جمله جایزه ادبی محتشم کاشانی و جشنواره سراسری شعر عاشورایی دانشجویان به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد و از سال ١٣٨١ به عضویت هسته تصمیم‌‏گیری مجمع شاعران اهل بیت درآمد.

محمد زمان پس از فوت آقاسی استادی بزرگ را از دست داد اما با توجه به علاقه وافرش به مداحی حاج صادق آهنگران با وی دیدار کرد و پس از چند جلسه ارتباطی عمیق بین آنان شکل گرفت به طوری که بسیاری از نوحه‌های سال های اخیر آهنگران با شعرها و ترانه های گلدسته اجرا شد.

از این شاعر گرگانی که در قالب کلاسیک کار می‌‏کرد و اغلب مثنوی و غزل می‏‌سرود ۲ مجموعه شعر با عناوین "گل صد برگ"، "روح و ریحان" و مجموعه سی‌دی تصویری "چاووش" منتشر شده است.

وی همچنین با تلفیق شعر و موسیقی، سبک جدیدی را در اجراهای سنتی تجربه کرد و بدین‌سان اولین آلبوم موسیقی عاشورایی‌اش با نام "شاه و گدا" خلق شد.

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان  در پیامی درگذشت گلدسته را تسلیت گفت و افزود: محمدزمان گلدسته شاعر خوش‌قریحه‌ اهل‌بیت (ع)،  دلباخته به ارزش های انقلاب اسلامی و تصویرگر حماسه سازی‌های دوران پرافتخار دفاع مقدس بود.

وی در این پیام یادآور شد: آسمانی شدن این شاعر اهل درد و درک مردم در ایام هفته هنر انقلاب اسلامی او را در کنار خیل آثارش در ذهن ها ماندگار خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان همدر پیامی به مناسبت درگذشت شاعر آیینی ملی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: فقدان این هنرمند خسارت برای جامعه فرهنگی محسوب می‌شود.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی  در پیام تسلیت خود آورده است: آن مرحوم از دوران نوجوانی قریحه خدادادی خود را در مسیر مدح و رثای خاندان نبوت و رسالت بکار گرفت و با حضور در مجامع فرهنگی و مذهبی با زبان هنر و شعر ارادت خویش را به آستان مقدس پیامبراکرم(ص) و خاندان پاکش(ع) عرضه داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha