نحوه انتخاب خادمان قرآن اصلاح شد/ رفع نقد بر دوره‌های گذشته

تهران- ایرنا- رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به حاشیه‌های سال‌های گذشته در انتخاب خادمان قرآنی گفت: یکی از خط قرمزهای معرفی خادمان قرآن، مسئول نبودن خادم است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، تاکنون ۲۶۱ خادم قرآنی طی ۲۵ دوره موفق به دریافت مدال خادمی قرآن شده‌اند. به دور از فراز و نشیب‌های مراسم تجلیل از خادمان قرآنی که گاهی با حضور رئیس جمهوری و گاهی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شد، در یکی دو سال گذشته اما و اگرهای فراوانی درباره نحوه انتخاب خادمان از سوی شخصیت های فرهنگی و قرآنی در رسانه ها مطرح شد. 

محمدرضا پورمعین دبیر انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در مورد این آیین گفت: حدود دو هزار نفر برای انتخاب خادم قرآنی از سراسر کشور نامزد هستند و این نامزدها کسانی هستند که حتی از دورترین نقاط و برخی روستاها معرفی می شوند و برخی از این افراد ۴۰ سال در حوزه قرآن فعالیت داشته اند. این افراد طی سال ها به انجمن معرفی شده و هر سال به بررسی می پردازیم. البته فراخوان نیز در رسانه و خبرگزاری های تخصصی منتشر می‌شود و برای مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به ویژه قرآنی نامه ارسال می کنیم.

وی افزود: در مجموع هشت گروه در انجمن خادمان قرآنی وجود دارد که شامل حافظان و قاریان، استادان آموزش و داوری، تحقیق و پژوهش، ترجمه و تفسیر، هنرمندان مانند سینماگران، خوشنویسان، ‌اهالی تئاتر و هنرمندانی هستند که در صنایع دستی فعالیت می کنند. همچنین حوزه نشر، فضای آی تی، رسانه و تولید نرم افزار و شخصیت های برجسته از دیگر گروه های هشت گانه این انجمن است.

بیست و ششمین دوره تجلیل از خادمان قرآنی در اوایل مرداد سال گذشته برگزار شد و باعث شد تا برخی رسانه های قرآنی و حتی اعضای کمیته های انجمن خادمان درباره نحوه انتخاب این خادمان انتقادهایی را مطرح کنند و حتی یکی از خادمان انتخاب شده مبلغ دریافتی خود را برای موسسات قرآنی در مناطق محروم اهدا کرد. با این حال انجمن خادمان قرآنی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته طی فراخوانی اعلام کرد بیست و هفتمین آیین ملی انتخاب و معرفی خادمان قرآن کریم همزمان با مراسم اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار خواهد شد و این انجمن از مراکز و فعالان قرآنی دعوت کرد تا نسبت به معرفی اساتید و فرهیختگان دارای آثار و خدمات ملی ماندگار و واجد شرایط انتخاب به عنوان خادم قرآن کریم اقدام کنند.

نحوه انتخاب خادمان قرآن اصلاح شد/ رفع نقد بر دوره‌های گذشته

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا درباره این فراخوان گفت: فرایند کار ما تقریبا از دو ماه قبل شروع شد و به استان ها و موسسات موثر اعلام کرده بودیم که افراد را معرفی کنند. البته از قبل نیز فهرست هایی وجود دارد که با توجه به فراخوان بیش از دو هزار نفر وجود دارند که به مرور غربال می شوند. تاکنون در حوزه پژوهش به جمع بندی رسیده ایم ولی بقیه حوزه های تخصصی در حال ارزیابی افراد هستند که قرار است گزارش را تا چند روز قبل از برنامه اختتامیه که با حضور رئیس جمهوری برگزار می شود، اعلام کنند. 

وی با اشاره به حاشیه‌های دوره های اخیر در انتخاب خادمان قرآنی گفت: یکی از خط قرمزهایی که امسال در معرفی خادمان داریم و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید دارد این بود که هیچ مقام مسئولی نباید در میان خادمان قرآنی باشد.

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم افزود: اگر کسی استاد قرآن است ولی مسئولیت دارد، باید صبر کند تا پس از دوران مسئولیت تجلیل شود. به عنوان نمونه نام یکی از افراد در مسیر فرایندها مطرح شد که یک دارای مسئولیتی است ولی انسان وارسته و برجسته ای است و چون این شائبه ایجاد می شد که معرفی یکی از مسئولان و مدیران حوزه قرآن به عنوان خادم شکل خوبی ندارد، بنابر این امسال چنین موردی نخواهیم داشت. 

وی درباره اعلام معیارها و ضوابط انتخاب خادمان گفت: کمیته های تخصصی معیارهای متفاوتی دارند. مثلا معیارهای حوزه قرائت با حفظ و مدیریت و هنر تفاوت دارد. من به دوستان گفته ام یا یک تیم از رجال معتبر خادم را معرفی کنند. مثلا ۱۰ قاری ممتاز بین المللی یک نفر را به عنوان خادم انتخاب می کنند. مانند جشنواره فیلم فجر که هیات داوری حرف آخر را می زنند. روش دیگر این است که اگر این فرایند طی نمی شود، باید به صورت دقیق گفته شود که امتیازدهی ها بر چه اساسی است و اگر کسی سوال داشت، قابل عرضه باشد.

به گفته این کارشناس قرآنی برنامه معرفی و تجلیل از خادمان قرآنی همیشه یک برنامه شیرینی بوده و در چند سال اخیر تلخ شده بود و تلاش می کنیم این تلخی از بین برود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha