به گزارش ایرنا در این نامه که در واکنش به اظهارات رییس اتاق بازرگانی اهواز نوشته شده آمده است براساس تکالیف محوله به این شرکت طبق مصوبه شماره ۱۳۸۱۱۷ /ت ۵۶۱۲۷، مورخ سال ۱۳۹۷ هیت وزیران و تأکید معاون امنیتی و انتظامی کشور ، عملیات پایش و کنترل سوخت داخل باک کامیونها به صورت هوشمند در کلیه مرزهای زمینی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور واگذار گردید.
در ادامه آمده است با توجه به اختلاف بهای قیمت نفتگاز داخلی و نرخ FOB خلیج فارس که بیش از ۲۰۰هزار ریال در هر لیتر بوده متأسفانه کامیون های عراقی با نصب مخازن و پاکت های اضافی بر روی کامیونهای خود بعضا ۱۰هزار لیتر گازوئیل بجای ترانزیت کالا به کشور عراق منتقل می کنند که عملا در حال قاچاق سوخت از بارانداز چذابه با همکاری عوامل داخلی هستند.
در ادامه این مطلب آمده است با توجه به ارزانی قیمت نفتگاز در ایران کامیونهای عراقی در مرز چذابه بجای حمل کالا نفت گاز قاچاق به کشور عراق می برند زیرا قیمت آن بسیار به صرفه تر از قیمت سایر کالاها برای تجارت آنهاست.
شرکت پخش فراورده های نفتی خوزستان تاکید کرد مدت زمان توقف کامیون های عراقی در صورتی که فاقد مخزن مازاد بمنظور قاچاق سوخت باشند کمتر از ۵ دقیقه در هر مرحله ورود و خروج می باشد این در حالی است که این مدت زمان در حال حاضر بیشتر است زیرا ما مجبور به بررسی باکهای قاچاق آنها هستیم.
شرکت پخش فراورده های نفتی خوزستان در این نامه افزود متاسفانه عوامل سود جو و فروشنده سوخت به کامیون های عراقی در چند نوبت اقدام به ضرب و شتم و تهدید کارکنان کنترل باک نموده و چنین اظهار نظرهایی در راستای همان تهدیدها و منافع قاچاقچیان سوخت بدون در نظر گرفتن منافع ملی می باشد.
پیشتر شهلا عموری دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان مدعی شده بود که نحوه فعالیت جایگاه سوخت در مرز چذابه باعث اعتصاب رانندگان کامیونهای عراقی شده است.
وی اظهارداشت: کامیونهای عراقی برای بارگیری کالاهای صادراتی باید وارد محل بارانداز در مرز چذابه شوند که در همین هنگام همزمان با ورود این کامیونها، متولیان جایگاه سوخت باک گازوئیل کامیونهای عراقی را پلمب میکنند.
وی پلمب باک گازوئیل کامیونهای عراقی را در راستای پیشگیری از قاچاق احتمالی سوخت عنوانکرد و افزود: در هنگام خروج کامیون ها از بارانداز ، باک پلمب شده این وسایل نقلیه در دو نوبت از سوی متولیان جایگاه و هنگ مرزی ایران مورد بررسی قرار میگیرد.
رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: در صورتی که این کامیونها در محل جایگاه سوخت گازوئیل دریافت کرده و پلمب باک آنها باز شده باشند، هنگام خروج از بار انداز، مستندات خود را ارائه میکنند.
عموری اضافه کرد: علاوه بر اینکه فرآیند فعلی برای پلمب باک سوخت کامیونها بسیار زمان بر است، باید توجه داشت که شرایط فعلی باعث ایجاد ترافیک شدید و کندی تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی به عراق شده است.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی که از سوی جایگاه سوخت و همچنین هنگ مرزی برای بررسی پلمب باک سوخت کامیونها درنظر گرفته شده بسیار محدود هستند گفت: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که این فرآیند برای هر کامیون عراقی بیش از ۲۰ دقیقه زمان درپی دارد که همین موضوع باعث بروز ترافیک شدید در بارانداز و اخلال در روند صادرات در مرز چذابه شده است.
دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشانکرد: از سوی دیگر اگر پلمب باک سوخت کامیونهای عراقی بدون مستندات مربوطه (سوختگیری در جایگاه) باز شده باشد؛ مشمول پرداخت جریمه است.
عموری یادآورشد: این در حالی است که رانندگان کامیونهای عراقی وارد شده به بارانداز چذابه که پلمب باک خودروی آنها باز نشده باشد؛ در هر صورت باید مبلغ ۲۵ تا ۷۵ هزار دینار را به جایگاه سوخت پرداخت کنند.
نظر شما