۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۳۵
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 84713136
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ در اوکراین می تواند رشد تجارت جهانی را به نصف کاهش دهد

تهران- ایرنا- سازمان تجارت جهانی روز دوشنبه پیش بینی کرد که جنگ روسیه در اوکراین می تواند رشد تجارت جهانی را در سال جاری به نصف کاهش دهد و رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را نیز کاهش دهد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، سازمان تجارت جهانی اعلام کرد که حمله روسیه نه تنها یک بحران بشردوستانه با ابعاد عظیم ایجاد کرده بلکه به اقتصاد جهانی نیز ضربه سختی زده است.

به گفته سازمان تجات جهانی مستقر در ژنو اگرچه سهم روسیه و اوکراین در کل تجارت و تولید جهانی نسبتاً کوچک است، اما آنها تامین کنندگان مهم محصولات ضروری بویژه غذا و انرژی هستند.  

سازمان تجارت جهانی از طریق مدل شبیه سازی اقتصاد پیش بینی می کند که بحران جنگ میان روسیه و اوکراین می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را بین ۰.۷ تا ۱.۳ درصد کاهش دهد و بین ۳.۱ تا ۳.۷ درصد برای سال ۲۰۲۲ برساند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن،   پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha