خدایا! بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات را نصیبم کن

تهران- ایرنا- در دعای نهمین روز از ماه مبارک رمضان از خدا می‌خواهیم بهره‌ای از رحمت گسترده خود را نصیب ما کند و با دلایل محکم ما را راهنمایی کند.

پیامبر اکرم (ص) در نهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَةِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَةِ وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَةِ بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. خدایا برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده، و به دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مِهرت ای آرزوی مشتاقان. 

خدایا! بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات را نصیبم کن

حجت الاسلام حسن عامری استاد حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به دعاهای روزهای گذشته و توفیق یافتن برای انجام دادن کارهایی مانند رسیدگی به یتیمان و همنشینی با خوبان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: نتیجه توفیق در دعای روز نهم آمده است و همه این کارها با توفیق الهی به دست می آید و نتیجه آن نیز رحمت واسعه الهی است. در این روز از خدا می خواهیم که نصیبی از رحمت واسعه به ما بدهد که یکی از مصادیق آن این است که پرده ها از مقابل چشم انسان برداشته شود و یکی از مسائلی که باعث می شد مردم در گذشته کمتر با مشکلات روبرو شوند، برخورداری از رحمت واسعه بود.

وی ادامه داد: اگر امروز دوست را از دشمن تشخیص نمی دهیم، به این دلیل است که نمی دانیم افراد با نیت دوستی یا دشمنی به ما نزدیک می شوند. گاهی به دنبال خرید ملکی هستیم یا می خواهیم مقدمات ازدواج فرزندمان را فراهم کنیم ولی تشخیص نمی دهیم خیر ما در چیست زیرا برهان ساطع یعنی دلیل درخشان نداریم. اولیای الهی به قدری برهان ساطع دارند که حتی بوی تعفن غیبت را متوجه می شوند ولی ما ممکن است غیبت کنیم و بوی تعفن گوشت مرده برادرمان را متوجه نشویم. بنابر این رحمت واسعه اینگونه تجلی پیدا می کند که پرده ها کنار می رود و از خدا می خواهیم که با یک برهان بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم.

عامری افزود: به همین علت برخی افراد بعد از ۴۰ سال هنوز تشخیص نمی دهند که حق چیست و باطل کدام است ولی بعضی افراد نورانیت باطن پیدا می کنند و به خوبی تشخیص می دهند که حق کدام است و چه کاری را باید انجام دهند. در این دعا ما خود را به خدا می سپاریم. یعنی می گوییم خدایا همه سرنوشت من به دست توست. چون گاهی یک اشتباه و لغزش موجب گرفتاری های عجیب و فراوانی برای انسان می شود ولی وقتی سرنوشت خود را به خدا بسپاریم، از بسیاری لغزش ها در امان خواهیم بود.

وی با بیان این که ناصیه در زبان عربی به معنای پیشانی است، ادامه داد: در اینجا منظور از ناصیه، سرنوشت است و از خدا می خواهیم که سرنوشت ما را در جایی قرار دهد که رضایت کامل پروردگار در آنجاست. آن هنگام است که انسان طعم محبت را در ذائقه خود احساس می کند و اگر بخواهیم محبت الهی را درک کنیم، می توانیم به دعاهای روزهای هفتم و هشتم عمل کنیم.

برخی کارشناسان نیز معتقدند رحمت الهی گاهی بدون مقدمه و واسطه و گاهی با واسطه به انسان می رسد. حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری گفت: در این دعا از خدا می خواهیم بهره ای از رحمت بی پایان خود برای ما مقرر بگرداند. در قرآن کریم می فرماید و رحمتی وسعت کل شیء یعنی رحمت خدا همه چیز را در بر می گیرد. به عبارت دیگر رحمت الهی استعداد فراگیری همه چیز را دارد اما این که آیا این رحمت بی حساب و کتاب و بدون مقدمه به افراد داده می شود یا خیر مطلب دیگری است.

وی افزود: رحمت الهی به دو شکل نصیب بندگان می شود. شکل اول این است که بدون نیاز به مقدمه و واسطه انجام می شود. در آیه ۳۵ سوره نور می فرماید رحمت الهی مانند آتش گیره ای است که بدون نیاز به آتش، خود به خود آتش می گیرد. خدا می فرماید برخی از جلوه های رحمت الهی نیاز به محرک ندارد و بدون اینکه فرد، کاری انجام بدهد مشمول رحمت می شود. شکل دوم این است که رحمت الهی نیاز به مقدمه و واسطه دارد.

این حافظ قرآن اضافه کرد: دعا کردن، انجام کارهای خیر، دوری از گناه و امثال آن واسطه هایی هستند که رحمت الهی را برای بشر به فعلیت می رساند. مثلاً در آیه هفتم سوره ابراهیم می فرماید لئن شکرتم لازیدنکم یعنی اگر شکر کردید خدا نعمتش را بیشتر می کند که در اینجا شکر محرکی برای رحمت بیشتر است یا در آیه ۱۵۶ سوره اعراف می فرماید فساکتبها للذین یتقون و یوتون الزکو بآیاتنا ه و الذین همیومنون یعنی شرط تحقق رحمت واسعه الهی که استعداد فراگیری همه چیز را دارد، عبارت از تقوی و دادن زکات و داشتن ایمان است. 

وی افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم ما را به ادله محکم خود در مسیر دینداری و خداشناسی رهنمون کند. یکی از مشکلات بشر امروزی شبهات فراوانی است که در مسیر خداشناسی و بندگی خدا پیش روی او وجود دارد. شبهاتی در مورد اصل وجود خدا، صفات خدا، قیامت، معاد، عدل الهی و مانند آن؛ به ویژه جوانان در این برهه به میزان فراوانی در معرض این شبهات هستند و دشمنان دین سعی می کنند جوانان را با ابزارها و روش های مختلف از راه دین دور کنند. در این شرایط براهین محکم می تواند ما را از این شبهات و انحرافات حفظ نماید. در این فراز از خدا می خواهیم به وسیله قرآن، روایات و کلام بزرگان این برهان های استوار را برای ما قرار دهد تا بتوانیم در تندباد شبهات و حوادث موفق و سربلند بیرون بیاییم.

این استاد دانشگاه افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا طلب می کنیم ما را به سمت رضایت کامل خویش سوق دهد. منظور از این عبارت این است که خدا به ما توفیق دهد کارهایی انجام دهیم که بتوانیم رضایت کامل الهی را کسب کنیم و از هر آنچه ما را از رضایت الهی دور می کند، پرهیز کنیم. عمل کردن به واجبات و ترک محرمات الهی مهمترین ابزارهای کسب رضایت الهی است. کمک کردن به نیازمندان و هدایت افراد به سمت امور دینی و معنوی می تواند نقش بسیاری در رضایتمندی خدا از انسان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان روزه داری، تلاوت قرآن و صدقه دادن از اموری است که رضایت الهی را به همراه دارد. باید تلاش کنیم تا حد امکان در این ماه نسبت به واجبات اهتمام بورزیم و در انجام مستحبات کوشا باشیم تا بتوانیم زمینه های رضایت الهی را فراهم آوریم. همه آنچه در این دعا از خدا می خواهیم از محبت او طلب می کنیم چرا که او بزرگترین آرزوی مشتاقان درگاهش بوده و محبت الهی راه بسیار همواری برای تقرب به خداوند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha