۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84710368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشکیل شورای ریاستی یمن برای جنگ یا صلح با انصارالله؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 84710368
تشکیل شورای ریاستی یمن برای جنگ یا صلح با انصارالله؟

تهران-ایرنا- دولت عربستان پس از برکناری عبدربه منصور هادی از قدرت و تشکیل شورای ریاستی یمن مدعی شد که این اقدام را در راستای پایان دادن به جنگ یمن از طریق گفت‌وگو با انصارالله انجام داده است، اما چینش اعضای شورا نشان می‌دهد که دشمنی با انصارالله هدف مشترک همه اعضا است.

به گزارش ایرنا، اظهارات عبدربه منصور هادی در برابر دوربین‌ها و خواندن بیانیه عزلش و همچنین اعلان تاسیس شورای ریاستی جدید یادآور برکناری «سعد الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان در آبان‌ماه ۱۳۹۶است که بیانیه استعفای خود را تحت اقامت اجباری در عربستان و با اکراه و حقارت تمام در ریاض قرائت کرده بود.

بامداد پنجشنبه رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به سبک «سعد الحریری» با قرائت بیانیه‌ای از برکناری خود از قدرت و تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داد و پس از گذشت هفت سال از کشتار مردم یمن و ویرانی این کشور اعلام کرد که تمامی اختیارات خود را به شورای رهبری ریاست جمهوری محول کرده است.

این شورای رهبری ریاست جمهوری یمن که «رشاد محمد العلیمی» ریاست آن را برعهده خواهد داشت، متشکل از ۸ عضو به نام‌های «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» است.

خبرگزاری دولتی عربستان «واس» روز جمعه طی گزارشی ضمن اعلام این مطلب افزود: « ریاض شورای مزبور را به آغاز مذاکره با جنبش انصارالله زیر نظر سازمان ملل جهت دستیابی به یک راه حل سیاسی نهایی و فراگیر فراخواند که در بردارنده مرحله انتقالی است».

به ادعای واس این مذاکره کشور یمن را به صلح و رشد و توسعه انتقال خواهد داد تا ملت یمن از امنیت و ثبات برخوردار شوند. 

اگرچه رسانه‌ها و مقامات سعودی مدعی هستند که این شورا مسؤولیت مذاکرات با جنبش انصارالله در خصوص آتش بس در یمن و پایان دادن به جنگ یمن از راه مذاکره و گفت‌وگو را برعهده دارد، اما به گفته کارشناسان با توجه به مانع‌تراشی‌ ریاض و گام‌های قبلی مشابه اتخاذ شده عربستان در چهار دوره مذاکره قبلی یمن، این شورای ریاستی ترجیحا برای جنگ با انصارالله تشکیل شده است نه صلح با آن، مگر اینکه شورای ریاستی جدید رهبری سید عبدالملک الحوثی بر یمن را بپذیرد.

دولت عربستان پس از برکناری عبدربه منصور هادی از قدرت و تشکیل شورای ریاستی یمن مدعی شد که این اقدام را در راستای پایان دادن به جنگ یمن از طریق گفت‌وگو با انصارالله انجام داده است، اما مواضع انصارالله نشان می‌دهد که صنعاء قصد مذاکره با دست‌نشانده‌های کشورهای متجاوزی مانند عربستان ندارد.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به تازگی طی اظهاراتی، مواضع انصارالله در خصوص شورای ریاستی یمن را مشخص کرد و گفت که هرگونه گفت‌وگو میان صنعاء با شورای ریاستی جدید منتفی است.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاستی را دست‌نشانده آمریکا خواند و گفت: ما با دست نشانده‌های کشورهای متجاوز گفت‌وگو نخواهیم کرد.

البخیتی تأکید کرد: «مشروعیت واقعی برای کسی است که از استقلال کشور دفاع کند و این شورای ریاستی مشروع نیست، زیرا در امتداد اشغالگری به وجود آمده است».

ابعاد و اهداف تشکیل شورای ریاستی یمن

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم می‌گوید که هدف از تشکیل شورای ریاستی یمن پس از برکناری عبدربه منصور هادی، یکپارچه کردن بیشتر اقشار قبیله‌ای، جغرافیایی و سیاسی یمن است.

عطوان معتقد است که این امر باعث می‌شود تقریبا تمام اقشار جامعه یمن در یک جبهه واحد در مقابل انصارالله قرار بگیرند و به این نهاد سیاسی جدید مشروعیت داده شود؛ نهادی که عربستان و امارات در راستای حمایت از اقتصاد یمن و به منظور تقویت بانک مرکزی یمن، دو میلیارد دلار را به طور مساوی پرداخت خواهند کرد.

متحدن کردن اقشار مختلف یمن در قالب شورای ریاستی از طریق سیستم ریالی عربستان و چینش اعضای شورای که عمدتا از شمال و جنوب یمن هستند، نشان می‌دهد که دشمنی با انصارالله هدف مشترک و اصلی این شورای ریاستی است و از همین روی طرفداران محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این ارائه این طرح همزمان با آتش‌بس اعلامی در یمن را «هوشمندانه» خوانده‌اند.

با این وجود، دو چالش عمده در برابر این شورای ریاستی وجود دارد که می‌تواند برای بن سلمان دردسر ساز شود: یکی اتحاد و تداوم همبستگی میان اعضای شورای ریاستی است و چالش مهم‌تر موافقت انصارالله و صنعاء در به رسمیت شناختن این نهاد جدید و در نهایت مذاکره است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد، اما برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله‌های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند؛ هر چند گزارش های رسیده کمابیش از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی‌ها حکایت دارد. 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha