۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
کد خبر: 84709953
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جنگ اوکراین و بحران انرژی غرب؛ ذخایر نفتی اسپانیا چند روز دوام می‌آورد؟

تهران - ایرنا - کشورهای توسعه یافته با آزادسازی ذخایر نفتی خود در تلاش هستند تا همزمان با جنگ روسیه و اوکراین، بازار متلاطم نفت را آرام کنند اما در صورت توقف واردات و در شرایطی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، میانگین دوره دوام اروپا ۱۴۴ روز است، ذخایر استراتژیک اسپانیا چند روز دوام می‌آورد؟

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و ایالات متحده آمریکا برای آزادسازی حجم عظیمی از ذخایر نفتی خود (دو بار متوالی در یک ماه) توافق کرده‌اند و اسپانیا به عنوان یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی در این فرآیند همکاری خواهد کرد.

کشورهای توسعه یافته با توسل به این اقدام در تلاشند تا بازار پر تلاطم افزایش قیمت نفت را آرام کنند؛ افزایش قیمتی که در کنار سایر عوامل موجب افزایش تاریخی تورم می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه این استراتژی تا حدودی تاثیر فوری بر بازارهای نفت داشته است اما ذخایر نفت محدود است و مشخص نیست که عرضه نفت به این زودی بهبود یابد. اکنون چند پرسش مطرح می‌شود: اینکه اسپانیا قرار است چه مقدار نفت آزاد کند؟ چه سطحی از ذخایر نفت خام و مشتقات در اسپانیا وجود دارد؟ اگر واردات متوقف شود، این ذخایر چند روز دوام می‌آورند؟  

پس از بسته شدن توافقنامه جدید در اول آوریل توسط کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان آزادسازی نفت از این کشورها به ۱۲۰ میلیون بشکه (۶۰ میلیون در توافق مارس و ۶۰ میلیون دیگر در توافق آوریل) خواهد رسید که آن را به بزرگترین آزادسازی ذخایر در تاریخ آژانس بین المللی انرژی تبدیل خواهد کرد. به این میزان باید ۱۸۰ میلیون بشکه اعلام شده از سوی آمریکا را نیز اضافه کنیم که در مجموع ۲۴۰ میلیون بشکه نفتی است که از ذخایر کشورهای پیشرفته به فروش می‌رسد.

به این ترتیب طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، تا شش ماه آینده معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز در اختیار بازارهای جهانی قرار می‌گیرد. «فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: تصمیم بی‌سابقه برای اعلام دو بیانیه اضطراری در مورد آزادسازی ذخایر نفتی به فاصله زمانی یک ماه، نشان‌دهنده عزم کشورهای عضو برای محافظت از اقتصاد جهان در برابر تأثیرات اجتماعی و اقتصادی شوک نفتی پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اذعان می‌کند که مشکلات روسیه در صادرات نفت خام خود به دلیل تحریم‌ها می‌تواند عرضه جهانی را روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه کاهش دهد، بنابراین آزادسازی هماهنگ ذخایر در صورتی که با اقدامات دیگر ترکیب نشود، کافی نیست.

سهم اسپانیا در این حرکت هماهنگ چهار میلیون بشکه است که اندکی کمتر از آلمان (۶.۴ میلیون بشکه) ، فرانسه (۶ میلیون بشکه) و ایتالیا (۵ میلیون بشکه) است. این آزادسازی ذخایر نفت اسپانیا را که قبلاً اندکی کمتر از سطح کشورهای همسایه بود، کاهش می‌دهد.

اسپانیا پیش از این اقدام هماهنگ، دارای ذخایر نفتی بود که طبق محاسبات آژانس بین‌المللی انرژی، بدون واردات به مدت ۱۱۶ یا ۱۱۹ روز زنده می‌ماند. از این مقدار، بیش از ۶۰ درصد متعلق به بخش صنعت است و درصد باقیمانده در اختیار «شرکت ذخایر استراتژیک فرآورده‌های نفتی» (CORES) قرار دارد. در اسپانیا در پایان ژانویه ۱۴.۲۲ میلیون تن فرآورده نفتی وجود داشت. از این مقدار، ۵.۵۸ میلیون تن تحت کنترل شرکت ذخایر استراتژیک فرآورده‌های نفتی قرار دارد و ما بقی در اختیار بخش صنعت است.

ذخیره استراتژیک اسپانیا، ۳.۱۸ میلیون تن گازوئیل، ۱.۶ میلیون تن نفت خام (تصفیه نشده)، ۴۴۱ هزار تن بنزین و ۳۳۴ هزار تن نفت سفید را شامل می‌شود.

منابع استراتژیک اسپانیا در سراسر قلمرو جغرافیایی این کشور با توجه به نیازهای مصرفی مناطق توزیع شده است. از مجموع این ذخایر، بیشتر آن در منطقه لوانته (تقریبا ۵۰ درصد) ذخیره شده است.   

در جریان آزادسازی هماهنگ ذخایر آژانس بین المللی انرژی، اسپانیا معادل ۵.۲ روز از ذخایر نفت خود و ۱.۳ روز ذخایر نفتی به ازای هر میلیون بشکه نفت آزاد شده را از دست خواهد داد. این اقدام باعث می‌شود ذخایر اسپانیا در شرایط احتمالی قطع واردات، نزدیک به ۱۱۰ روز دوام بیاورد. البته که با توجه به تنوع فعلی کشورهای تولیدکننده، قطع واردات بسیار بعید است. نفت در حال حاضر در مقیاس بزرگ در ایالات متحده، کانادا، برزیل و سایر کشورهای غیراوپک تولید می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: اسپانیا نفت تولید نمی‌کند، بنابراین باید این ماده خام را وارد کند. وقتی قیمت انرژی افزایش می‌یابد، حساب جاری اسپانیا آسیب می‌بیند و واردات گران‌تر می‌شود. مجموع واردات نفت خام به اسپانیا در ماه فوریه به ۴.۹۰۱ میلیون تن افزایش یافت. واردات نفت خام به اسپانیا از روسیه در ماه های ژانویه و فوریه بالغ بر ۲۹۹ هزار تن بوده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، کشورهایی مانند فرانسه، آلمان یا ایتالیا برای ۱۳۰ روز یا بیشتر ذخایر دارند (میانگین اروپا ۱۴۴ روز است)، در حالی که برخی هاب‌های نفتی مانند بریتانیا یا هلند که دارای بنادر و پایانه های بزرگ برای ذخیره نفت خام هستند، بدون واردات می‌توانند بیش از ۲۰۰ و در برخی موارد ۳۰۰ روز دوام بیاورند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha