به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، حسین مدرس خیابانی در نشست ستاد تسهیلات سفر اظهارداشت: بررسی آمارها نشان میدهد در ایام طرح ویژه نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، به لحاظ تعداد تصادفات در بین استانها رتبه ۳۰ ام را در کشور داشتیم اما با وجود کمترین تصادف در بین استانهای کشور،بالاترین آمار فوتی ها مربوط به سیستان و بلوچستان است و در تصادفات منجر به فوت این استان رتبه اول را داشته است.
وی افزود: تعداد تصادفات کشوری ۷۵ هزار و ۶۶۱ فقره که از این آمار تعداد ۴۵۸ فقره تصادف و ۸۲ نفر فوتی مربوط به سیستان و بلوچستان است.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی آمارها گویای این مطلب است که به ازای هر پنج و نیم تصادف در استان یک نفر فوتی داشتیم؛ درصورتی که این آمار در سطح کشور به ازای هر ۹۰ تصادف یک نفر فوتی است یعنی در هر تصادف ۱۸ برابر نسبت به میانگین کشوری کشتهها بیشتر بوده که این روند فاجعه است.
وی خاطرنشان کرد: این آمارها به دلیل این است که همه جادههای استان ۲ طرفه است و تصادفات از جنس تصادفات شدید و ۹۹ درصد آن رخ به رخ بوده و منجر به فوت میشود.
مدرس خیابانی با بیان اینکه جنس جادهها، ۲طرفه بودن، کم عرض بودن و مطلوب نبودن زیرساختهای جادهای موجب این تلفات میشود تصریح کرد: اگر جادههای استان همانند استانهای دیگر از نوع بزرگراه و آزادراه باشد با تعداد تصادفات کمتر این همه تلفات نداشتیم.
وی گفت: در ایام تعطیلات استانهای فارس، کرمان و خراسان رضوی بعد از سیستان و بلوچستان به ترتیب با آمار ۸۰ ،۷۸ و ۵۷ نفر فوتی و سیستان و بلوچستان با ۸۲ فوتی بالاترین آمار کشتهها را به خود اختصاص داد این در حالی بوده که میانگین ترددها در این ایام در کشور ۵۱ درصد و در این استان ۲۵ درصد افزایش یافته که این تعداد فوتی با نصف میانگین تردد کشوری بحران بزرگی است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این آمار تلفات فوقالعاده تکاندهنده است و اینکه در این ایام ۸۲ نفر انسان در استان کشته شدند و میتوان گفت که ۱۰ درصد کشتههای کشور مربوط به این استان است.
وی ادامه داد: مقایسه این آمارها نشان میدهد که این بحرانی فراتر از بحران کروناست و تعداد کشته های آن فراتر از کشتههای کرونا در طول ۶ ماه است.
مدرس خیابانی تاکید کرد: باید یک کار ضربتی در حوزه راهسازی صورت گیرد چرا که هر روز که یکی از جادههای استان دوبانده شود از مرگ یک هم وطن پیشگیری میشود.
وی بیان کرد: همه دستگاهها باید در قالب یک مطالبه فراگیر و جمعی کار کنند و از دولت بخواهیم محور شمال- جنوب و کریدور ساحلی دوبانده شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کوتاهی در تحقق این موضوع حق الناس است و همه برای اجرایی شدن این امر باید تلاش تا اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را مصوب کنیم.
سرپرست دفتر فنی،امور عمرانی،حمل و نقل و ترافیک استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست به بیان به بررسی آمارهای تصادف در شهرستانهای استان پرداخت و افزود: در حوزه شهرستان زاهدان ۱۳۲ فقره تصادف، در شهرستان زابل ۶۶ فقره، ایرانشهر ۴۴ و در حوزه شهرستان خاش ۳۲ فقره تصادف رخ داده که با توجه به محور پر حادثه و تصادف خیز خاش، تمرکز پلیس بر روی این محور و افزایش استقرار پایگاه های پلیس در محور خاش و افزایش گشتهای نامحسوس در این محور باعث شد کهاین شهرستان در رتبه چهارم قرار گیرد.
حبیب راشدی افزود: تعداد مجروحان در حوزه شهرستان زاهدان ۱۶۲ نفر، در حوزه خاش ۸۲ نفر و تعداد متوفیان در حوزه زاهدان ۱۵ نفر، در حوزه خاش ۱۳ نفر و در حوزه ایرانشهر ۱۰ نفر فوتی بوده است.
نظر شما