رییس پارک علم و فناوری هرمزگان: اعتقاد به علم و فناوری لازمه دانش بنیان شدن است

بندرعباس - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت:‌ لازمه و زیربنای دانش بنیان شدن اقتصاد و تولید در جامعه اعتقاد به علم و فناوری است.

علی فتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ برای شکوفا کردن اقتصاد کشور و افزایش و رقابتی کردن تولید با وجود شرایط تحریمی هیچ راهی غیر از دانش بنیان کردن اقتصاد و صنایع وجود ندارد.

وی ادامه داد: دانش بنیان تا امروز کلمه‌ای تجملی و مختص یکسری از صنایع بود و مقام معظم رهبری سال گذشته اشاره کردند که چرا صنایع بزرگ کشور دانش بنیان نشده‌اند و این مساله مهم ماست.

وی اضافه کرد:‌ شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها آنچنان بزرگ و تأثیر گذار در اقتصاد کشور نیستند اما شرکت‌های بزرگ مانند پالایشگاه نفتی مانند ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت بندرعباس دانش بنیان شوند تأثیر بالایی در اقتصاد اثر بالایی دارند.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان افزود:‌ اگر این‌ها دانش بنیان و متکی بر علم و فناوری شوند نمود بالایی در جامعه خواهند داشت، به عنوان مثال رهبری تاکیدی بر دانش بنیان شدن خودروسازها داشتندو اگر دستاوردهایی در حوزه نانو و سایر حوزه‌ها داریم چرا در حوزه خودروسازی اینگونه نیست.

فتی یادآور شد:‌ لازمه و زیربنای دانش بنیان شدن اقتصاد و تولید در جامعه اعتقاد به علم و فناوری است و تا زمانی که این پیش‌زمینه ایجاد نشود و بازار انحصاری باشد مانند حوزه خودروسازی کشور و صنایع نفت و گاز به دلیل رقابتی نبودن بازار، احساس نیازی به دانش بنیان شدن شکل نمی‌گیرد.

وی گفت: اگر بازار با حفظ منافع مردم رقابتی باشد بی‌شک خودروسازها برای دانش بنیان شدن تلاش می‌کنند، برای مثال بودجه امسال پارک علم و فناوری هرمزگان ۱۲۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به سایر اداره‌های دولتی عدد و رقم پایینی است و اگر یک هزار میلیارد ریال بود به جای ۱۰ نفر نیرو ۵۰ نفر نیرو برای کارهایی که همان ۱۰ نفر انجام می‌دهند استخدام می‌کرد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان بیان کرد:‌ بهره‌وری زمانی رخ می‌دهد که رقابت وجود داشته باشد و مشکل صنایع مساله بهره‌وری است که از طریق شرکت‌های دانش بنیان محقق می‌شود و اگر بخواهیم محصول به‌روز و با فناوری بالای در تولید برسیم بایستی از مسیر شرکت‌های دانش بنیان عمل کنیم.

مزیت شرکت دانش بنیان در دانش و فناوری است

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان خاطر نشان کرد:‌ مساله اول اعتقاد به علم و فناوری، کار پژوهشی و دانشگاه و این است که اگر کاری از مسیر پژوهش انجام شود نتیجه‌اش مهم است و دیگر اعتقاد به جوانان کشور است و این بسیار اهمیت دارد.

وی ابراز داشت:‌جنگ هشت ساله را جوانان فرماندهی، مدیریت و راهبری کردند و اکنون هم هرم سنی جوانانی که مدیران شرکت های دانش بنیان را تشکیل می‌دهد در همان سن سرداران دوران دفاع مقدس قرار دارد.

به گفته فتی، شرکت های دانش بنیان و کسانی که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کند هیچ‌گاه زیاده‌خواه نبوده و به دنبال رانت و دور زدن قانون و مقررات نیستند چونکه مزیت شرکت خود را در فناوری می‌داند و در واقع هم همین بوده و مزیت شرکت دانش بنیان در دانش و فناوری است و زمانی که کار نو باشد هیچ‌گاه نیاز به سفارش و رانت و دور زدن قانون وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ نیاز است همانطور که دانشگاه‌ها با مراکز علم و فناوری دنیا در ارتباط هستند شرکت های دانش بنیان هم با جهان در ارتباط باشند اما ۲ سوم ۱۰ سال گذشته تحریم بوده‌اند و اکنون هم کشور تحریم است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: اتفاقاً کشور در زمینه موضوع‌های علمی و فناوری تحریم شده و دستاوردهای خوبی هم داشته است و و دستاوردهای آن‌ها در کشور استفاده می‌شود.

فتی با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری بر صادرات محصول‌های دانش بنیان است، تاکید کرد:‌ باید تحریم ها برداشته شده و بتوان با مراکز علمی و فناوری ارتباط داشته و بتوانیم این محصول‌های دانش بنیان را صادر کرد.

وی اضافه کرد: مپنا نمونه یک شرکت دانش بنیان است که توانسته محصول های خود را به آفریقای جنوبی صادر کند، در آفریقای جنوبی و عراق نیروگاه طراحی کند، این شرکت در اکثر حوزه‌ها پیشرو است.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان ابراز داشت: مپنا حجم صادرات خوبی دارد و مد نظر مقام معظم رهبری هم صادرات محصول های دانش بنیان و رفع موضوع‌هایی که مردم به طور روزانه درگیر آن‌ها هستند.

دانش بنیان‌ها کمتر به موضوع‌ها و مسایل مورد نیاز مردم پرداخته‌اند

فتی گفت:‌ حوزه دانش بنیان بیشتر به موضوع‌هایی پرداخته که مورد نیاز صنعت یا بخش‌های خاصی باشد و به موضوع‌های روز مردم نپرداخته است، به عنوان مثال شرکت دانش بنیان تولید خودروی با کیفیت انجام نداده و محصول‌های دانش بنیان چندان مشکل‌های حوزه کشاورزی را هدف قرار نداده است.

وی افزود: یا در زمان کرونا با وجود اینکه کشور تحریم شده عمل‌کرد چندان بدی نداشت و شک نکنید اگر کشوری به این میزان مورد تحریم قرار گیرد و شیوع بیماری همه گیر کرونا هم بر آن افزوده شود به زمین می‌خورد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: اما ایران هیچ‌گاه در زمان کرونا دستش را جایی دراز نکرد و تنها در برابر تمام مشکل‌های این بیماری ایستاد، این شعار نیست و در کشور ماسک، ونتیلاتور، کیت تشخیص کرونا تولید و حتی صادر کرده‌ایم،‌ اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم ها برداشته و ارتباط‌ها با سایر کشورها افزایش یابد رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان چند برابر می‌شود.

فتی اظهار داشت:‌ بسیاری از شرکت ها نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه با فناوری بالا دارند که در کشور تولید نمی‌شود و یا مجور می‌شوند دسته چندم بخرند که این هزینه تولید را افزایش می‌دهد و محصول را از حالت رقابتی بودن خارج می‌کند.

وی یادآور شد: چنانچه تحریم ها برداشته شود رشد و شکوفایی در حوزه دانش بنیان‌ها و در حوزه صادرات و تعداد شرکت های دانش بنیان می‌تواند چند برابر شود و تقاضای مقام معظم رهبری افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و گفتمان سازی در این زمینه در جامعه است.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقی باید تقویت شوند

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان تاکید کرد: شرکت های دانش بنیان و فناور از دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی شکل می‌گیرند و اگر دانشگاه کار خود را به خوبی انجام دهد و اگر در هرمزگان دانشگاه جامع و دانشگاه علوم پزشکی تقویت شده و قانون‌ها و مقرراتی باشد که اعضای هیات علمی را تشویق به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان کند به طور یقین تاسیس شرکت‌های دانش بنیان هم چند برابر می‌شود.

فتی افزود: مساله دوم فرهنگ سازی و گفتمان سازی موضوع دانش بنیان‌ها در جامعه است، به عنوان مثال موارد مسایل و مشکل‌هایی که در استان وجود دارد با نخبگان طرح شود و هر کسی در این زمینه راهکاری بیابد و شرکت دانش بنیانی منطبق با آن زمینه را تاسیس کرده بازارش تضمین شود.

شرکت‌های دانش بنیان با مشکل بازار روبه‌رو هستند

وی ادامه داد: اکنون شرکت‌های دانش بنیان با مشکل بازار و فروش روبه‌رو هستند و به واسطه نبود ارتباط‌های بین‌المللی امکان صادرات وجود ندارد، در داخل کشور هم منابع مالی برای آن‌ها وجود فراهم نبودده و صنایع هم اعتقادی به استفاده از این محصول‌ها ندارند و شاید اهمیت لازم به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد:تقویت بازار خود محرک افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان است و از سوی دیگر معمولاً ابتدا محصولی تولید و سپس برای تأمین بازار آن اقدام می‌شود که این روش اشتباه بوده بلکه ابتدا باید نیاز باشد یا آن را ایجاد کرد و براساس نیاز محصول تولید شود.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان اظهار داشت: تولید یک محصول مانند ایرپاد در کشور پیشرفته جایگاه دارد چرا که همزمان تولید نیاز هم را هم ایجاد می‌کند اما در کشور ما باید طبق نیاز باید تولید کرد.

کار دانش بنیان نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد

بنا به اظهار فتی، اکنون به عنوان مثال نیاز کشور و یا استان هرمزگان ساخت و تولید کولرهایی است که با گاز طبیعی کار کند، یا ایجاد ساز و کاری برای جمع آوری آب‌های سرگردان، آب‌های کولرهای گازی و امثال آن‌هاست، شرکت آب و فاضلاب هم خرید تضمینی انجام دهد یا شرکتی از پساب و آب خاکستری ساختمان‌ها استفاده کرده و به شهرداری به عنوان سالم برای فلان کار بفروشد، این کار دانش بنیان است.

وی ابراز کرد: کار دانش بنیان نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد و یعنی کاری که هدر رفت آب باران و مشکل خشک سالی داریم و با یک تیر چند نشان زدن است، ما هم مشکل خشکسالی و کمی بارش داریم و هم بازچرخانی آب انجام شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم موفق شویم پارک‌های علم و فناوری باید به سمت پاسخ دادن به نیاز و مشکل مردم و جامعه بروند، همچنین عمل‌کردشان هم مانند عمل‌کرد دانشگاه‌ها مشخص باشد.

وی ادامه داد: اکنون نظام دانشگاه‌ها مشخص است که فرد با مدرک دیپلم وارد شده و با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا خارج از آن‌ها می‌شود، فرد دارای ایده وارد پارک‌های علم و فناوری شده و شرکت دانش بنیان از آن‌ها خارج شود که مشکل جامعه و مردم را حل کرده و در توسعه منطقه‌ای نقش داشته باشد.

مساله اصلی در جهت موفقیت شرکت‌های دانش بنیان تامین بازار است

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان افزود: متولی حمایت از شرکت ها هستیم و حتی در پی تامین بازار آن‌ها بوده و مساله اصلی در جهت موفقیت این شرکت‌ها و حمایت تامین بازار است که این پارک از محصول‌های شرکت‌های دانش بنیان در ساختمان خود استفاده کرده است.

فتی تاکید کرد:‌ یک نمونه ان دستگاه رسوب زدا ساخته شده در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه است که نشان می‌دهد به عنوان دستگاه دولتی که شعار نظام برایش مهم است از دستاوردهای شرکت‌های خود استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: این نقد شما به مدیران که بیشتر از عمل و حمایتی که از شرکت‌ها و محصول‌های دانش بنیان داشته باشند شعار می‌دهند را درست می‌دانم که شاید ناشی از آن باشد که عزمی برای استفاده از محصول‌های شرکت‌های دانش بنیان و خرید از آن‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: باید از مدیران بپرسید که چرا با وجود آنکه می‌گویند دستگاه‌های دولتی باید از محصول‌های شرکت‌های دانش بنیان خریداری کرده و حمایت کرد، تا کنون چه محصولی را خریداری کرده و چه اقدامی انجام داده‌اند.

خطر پذیری مدیران برای استفاده از محصول‌های دانش بنیان پایین است / گاهی محصول‌های دانش بنیان بی‌کیفیت بوده‌اند

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان گفت: عمل‌کرد پارک‌های علم و فناوری ملی است و اگر محصولی که در یکی از این پارک‌ها تولید می‌شود که می‌تواند مشکلی از این استان برطرف می‌کند، چرا این محصول خریداری و استفاده نمی‌شود و به جای آن محصول را از خارج کشور خریداری می‌شود و یا محصول وارداتی می‌خرند.

فتی ابراز کرد: شاید مدیران ما خطرپذیری ندارند چونکه استفاده از محصول‌های دانش بنیان نیاز به شجاعت دارد و به جای خطرپذیری در این زمینه از محصولی استفاده می‌کنند که سال‌هاست در جهان استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: خطر پذیری مدیران برای استفاده از محصول‌های دانش بنیان پایین است و از سوی دیگر بخشی از مساله به این باز می‌گردد که گاهی محصول‌های دانش بنیان بی‌کیفیت بوده‌اند.

وی اضافه کرد:‌صنایع را نباید وادار به استفاده از محصول‌ه‌های دانش بنیان کرد چرا که این به محصول آسیب وارد می‌شود، استفاده از محصول دانش بنیان باید با حفظ استانداردها و بازار رقابتی باشد تا جامعه برای بکارگیری آن‌ها اقبال داشته باشد.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان تاکید کرد: چنانچه مدیر دستگاه اجرایی از محصول دانش بنیان دارای کیفیت یکبار استفاده کرده باشد دیگر نیازی به اجبار نیست و آن سازمان بدون تبلیغ خاصی از آن خریداری می‌کند.

شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری هرمزگان درگیر نیازهای روزانه مردم نشده‌اند

فتی گفت:‌ شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری هرمزگان به مانند سایر پارک‌های علم و فناوری کشور بسیار کم در جامعه حضور و نقش آفرین بوده است و آنچنان درگیر مسایل روزمره مردم نشده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان اضافه کرد: شرکت‌هایی محصول‌های آرایشی بهداشتی تولید کرده‌اند اما اغلب شرکت‌ها با فناوری بالا بوده که نیازهای بسیار خاصی را تأمین کرده‌اند و منطبق با نیاز مردم نبوده‌اند.

وی ابراز داشت: مانند نیاز خاصی که مختص شرکت ملی نفت کش بوده‌ است و اکنون چنین شرکتی در مجموعه پارک علم و فناوری وجود دارد که در حوزه بانکرینگ سوخت نیازی را برطرف کرده است.

دانشگاه‌ها دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی و انجمن‌های علمی را قوی کنند

فتی در خصوص برنامه امسال پارک علم و فناوری هرمزگان هم گفت:‌یکی از برنامه‌های تقویت دانشگاه‌ها در حوزه فناوری است و باید دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی و انجمن‌های علمی خود را قوی کنند که برنامه مفصلی است، دیگری ارتباط با آموزش و پرورش است و سومین برنامه طرح‌های کلانی است که از طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند در هرمزگان انجام شده و موجب جهش بزرگی شود.

وی ادامه داد: موضوع سوم بسیار مورد توجه استاندار هرمزگان هم قرار دارد و این استان نیازمندی‌هایی دارد که برای آن‌ها دفترچه‌ای با عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده و بخشی از آن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش بنیان اختصاص دارد.

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش بنیان در هرمزگان برگزار می‌شود

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان گفت:‌ به دنبال برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانش بنیان در هرمزگان هستیم که شرکت‌های دانش بنیان کشور که می‌توانند نیازهای فناورانه این استان را برطرف کنند و یا زمینه فعالیت‌شان منطبق بر ظرفیت‌های این استان هستند برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در این استان دعوت می‌شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی هم برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان و فرهنگ سازی وجود دارد، موضوع دیگر که می‌خواهیم با استاندار هرمزگان مطرح کنیم طرح مسایل کلان این استان با شرکت‌های دانش بنیان کشور است مانند مساله قاچاق سوخت که تجربه آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: در پی باز کردن پای فناوری‌های داخلی به هرمزگان هستیم و نگاهی هم به پژوهشکده‌های فعال در این استان مانند پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس داریم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان افزود: درصددیم مرکز رشد دریایی پارک علم و فناوری را با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی تقویت و فعال کنیم که آن سازمان در گذشته چندان تمایلی برای این کار نداشت و این مرکز می‌تواند در حوزه شیلاتی و دریایی مؤثر باشد که اجرایی شدن آن بسیار بستگی به کشش استان دارد.

فتی تصریح کرد: همچنین زمین سابق پارک علم و فناوری با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی تبدیل به شهرک دانش بنیان خواهد شد که مزیت آن قرار داشتن در جوار دانشگاه است.

درصدد ایجاد شهرک دانش بنیان هستیم

وی توضیح داد: پارک علم و فناوری هرمزگان توان مالی برای تأمین زیرساخت‌های لازم را ندارد و از همین‌رو از پیشنهاد و کمک شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان برای چنین اقدامی استقبال می‌کنیم.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان ابراز داشت:‌ اداره‌کل مسکن و شهرسازی در پی واگذاری آن زمین به بخش گردشگری است اما این نقطه مکان مناسبی برای ایجاد شهرک دانش بنیان است.

فتی در بخش دیگری از مصاحبه اختصاصی خبرنگار ایرنا گفت:‌ کلمه دانش بنیان به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی می‌شوند و برجسب دانش بنیان به آنها داده می‌شود اما در واقع هر شرکتی که در پارک علم و فناوری مستقر باشد دانش بنیان است.

وی افزود: بنابراین شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری هم جزو شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شوند و نمی‌توان گفت صرفاً هر شرکتی که در سایت معاونت علمی و فناوری برچست دانش بنیان خورده دانش بنیان است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان بیان کرد: ۷۲ شرکت در پارک علم و فناوری این استان مستقر هستند و در تلاش برای رساندن تعداد آن‌ها به افزون‌بر ۱۰۰ شرکت فناور در بخش‌های مختلف هستیم که این شدنی است.

برنامه توسعه زیرساخت‌های فناوری در شهرستان‌های غرب هرمزگان وجود دارد

فتی بیان کرد: همچنین توسعه زیرساخت‌های فناوری در شهرستان‌های غرب هرمزگان هم در برنامه پارک علم و فناوری استان قرار دارد و ساختمانی هم با همکاری شهرداری بندر کنگ برای این منظور درحال آماده شدن است تا یک مرکز در شهرستان بندرلنگه راه‌اندازی شود.

وی توضیح داد: شهرداری بندرکنگ در حال احداث ساختمانی برای یک مرکز مطالعات است که بخشی از آن ساختمان به مرکز رشد زیر مجموعه پارک علم و فناوری اختصاص خواهد یافتُ البته ساختمان قبلی اداره بهزیستی بندرلنگه در شهر بندرلنگه هم مکان مناسبی است که اداره بهزیستی ساختمان جدیدی برای خود احداث کرده و در آن مستقر شده است.

هنوز نمی‌توان نمره‌ای به تیم جدید مدیریت اجرایی استان داد

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نیمی از سال گذشته درگیر کرونا بودیم و از ابتدای ۱۴۰۰ تا شهریور ماه در شرایط قرمز کرونا بودیم و درگیر تغییرهای مدیریتی و انتخابات اما تیم جدیدی که در استانداری حضور دارند به پارک علم و فناوری توجه کرده است.

فتی ادامه داد: رییس پارک علم و فناوری دومین یا سومین مدیری بوده که استاندار هرمزگان صدا زد و ماموریت‌هایی به این پارک محول کرد، تیم جدیدی که در دولت و استان مستقر شده جوان بوده و به فناوری اعتقاد دارند و پارک به بسیاری از نشست‌های کارشناسی که مربوط به صنعت خاصی بوده دعوت شده است.

وی گفت: استاندار بسیار پیگیر پیوست‌های فناوری و دانش بنیان برای فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود مانند زمینه پرورش میگو، مانند میگوی پرتراکم یا لارو میگوی اصلاح شده که می‌گوید مجوزهای این‌ها را سریع‌تر صادر می‌کند.

رییس پارک علم و فناوری هرمزگان یادآور شد: ان‌شاءالله امسال بتوانیم بهره‌برداری خوبی از این فضا داشته باشیم و اگر شرایط این استان را در ۶ ماه دوم با زمین‌لرزه و سیلی که به وقوع پیوست را در نظر گرفت، نمی‌توان چندان توقع داشت که نمره‌ای به تیم جدید استانداری داد.

سه ماموریت به پارک علم و فناوری هرمزگان محول شده است

فتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ هنوز نشستی با استاندار هرمزگان پیرامون تحقق شعار سال نداشته‌ایم اما قبل از مشخص شدن شعار سال در نشستی که با وی داشتیم ۲ موضوع را از پارک علم و فناوری خواست که منطبق با شعار سال بود.

وی ادامه داد: استاندار هرمزگان در آذر ماه سال گذشته از پارک علم و فناوری خواست در موضوع‌های بهره‌وری در صنایع، حل مشکل‌های صنایع از طریق شرکت‌های دانش بنیان و همچنین شرکت‌های مدیریت صادرات به استان کمک کند.

وی اضافه کرد:‌ به عبارتی سه ماموریت شامل افزایش بهره‌وری صنایع با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیازهای فناورانه صنایع بزرگ هرمزگان و استقرار این شرکت‌ها در استان و سوم استفاه از شرکت‌های توسعه مدیریت صادرات برای صادرات محصول‌های دانش بنیان از طریق هرمزگان به این پارک محول شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه هرمزگان اشاره کرد:‌ شاید هرمزگان ظرفیت‌های تولید شرکت دانش بنیان آن بالا نباشد اما می‌تواند در زمینه صادرات محصول‌های دانش بنیان حرفی برای گفتن داشته باشد و در سطح ملی نقش بازی کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha