زلنسکی از شرکت‌های اسپانیایی خواست تجارت با روسیه را متوقف کنند

تهران - ایرنا - ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از شرکت‌های اسپانیایی خواست تجارت با روسیه را متوقف کنند و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا همزمان با اعلام اینکه اسپانیا همیشه با اوکراین خواهد بود، از ادامه ارسال سلاح به این کشور اروپای شرقی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان سخنرانی ویدیویی در کنگره اسپانیا از شرکت‌های اسپانیایی خواست تجارت با روسیه را متوقف کرده و «تحریم‌های شدیدتر» علیه مسکو اعمال کنند.

زلنسکی گفت: چگونه به بانک‌های روسی اجازه بدهیم که در حالی که مردم را شکنجه می‌کنند، سود به دست‌آورند؟ چگونه به شرکت‌های اروپایی اجازه بدهیم در حالی که کشور من را ویران می‌کنند، سود داشته باشند؟

وی همچنین تاکید کرد ارتش روسیه در جنگ اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» می‌شود.

دولت اسپانیا نیز اعلام کرد در حمایت از اوکراین از طریق «هر کاری» که بتواند، ادامه خواهد داد، از تحریم‌های «سخت‌تر» علیه دولت ولادیمیر پوتین حمایت کرده و «کمک‌های بشردوستانه و مالی» به کی‌یف ارائه می‌کند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا همچنین از ادامه ارسال سلاح به اوکراین خبر داد و گفت مردم این کشور اروپای شرقی می‌توانند روی حمایت قاطع اسپانیا «حساب کنند».

زلنسکی که در هفته‌های اخیر در سخنرانی در محافل غربی، اشاره و یادآوری به نقاط عطف تاریخی خاص کشورهای مختلف را دستاویزی برای ملموس‌تر کردن تراژدی این روزهای اوکراین قرار داده تا حساسیت بیشتر شرکای غربی خود را برانگیزد، در جمع نمایندگان پارلمان اسپانیا نیز گفت «ما در آوریل ۲۰۲۲ هستیم اما اوکراین به گرنیکا در سال ۱۹۳۷ شباهت دارد».

رئیس‌جمهوری اوکراین از یازده سپتامبر، پرل هاربر و ارتین لوتر کینگ در ایالات متحده سخن گفت. در آلمان گفت روسیه می‌خواهد «دیوار جدیدی بسازد». در ایتالیا، ماریوپل را با ژنو مقایسه کرد و اینبار نوبت اسپانیا بود. اما چه اتفاقی در گرنیکا در سال ۱۹۳۷ افتاد؟ در بحبوحه جنگ داخلی اسپانیا، یکی از خونین‌ترین رویدادهای تاریخ اسپانیا در ایالت باسک اتفاق افتاد و ۲۶ آوریل ۱۹۳۷، در جریان بمباران و حمله هوایی غافلگیرکننده لژیون کندور آلمان و هوانوردی لژیونر ایتالیا در حمایت از شورشیان علیه غیر نظامیان، دست‌کم ۱۲۶ نفر کشته شدند. هر چند تخمین زده می‌شود که این تعداد می‌تواند نزدیک به ۳۰۰ نفر باشد.

زلنسکی همچنین هشدار داد: ما صلح میخواهیم، ‌ما خواهان درگیری نیستیم. روسیه از سال ۲۰۱۴، در کریمه و سپس در دونباس با ما در جنگ بوده است، اما اکنون با بزرگترین تجاوز از زمان جنگ جهانی دوم روبرو هستیم.

وزارت خارجه اسپانیا همچنین در بیانیه‌ای از اخراج ۲۵ دیپلمات کشور روسیه از خاک این کشور خبر داد ولی اعلام کرد برای باز ماندن درهای روابط سیاسی با مسکو، سفیر روسیه همچنان در اسپانیا باقی خواهد ماند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha