معرفت الله احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اوتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی است که همراه با نقص در تعامل و ارتباط اجتماعی، الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیتها است.
وی درباره علائم این بیماری اظهار داشت: مبتلایان به اوتیسم در تعاملات خود دچار مشکل میشوند، ارتباط کلامی خوب و مناسب نمیتوانند برقرار کنند و رفتارهای کلیشهای در آنها دیده میشود.
احمدی تصریح کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم از دوران نوزادی کمتر به دیگران نگاه میکنند، علاقهای به ارتباط چشمی با بقیه افراد ندارد، کمتر صداهای مخصوص کودکان را از خود بروز میدهند، از برقراری ارتباط کلامی طفره میروند و درنهایت بازیهای اجتماعی را تنهایی انجام میدهند.
این مسوول با اشاره به اینکه یادگیری این کودکان دو سال طول میکشد، تصریح کرد: کودکان اوتیسم آموزشهای خاصی دارند که در استان قزوین از روشهای مدرن و روز دنیا از جمله روش درمانی تیچ استفاده میشود.
وی اضافه کرد: مربیان و معلمان این گروه از دانشآموزان، آموزشها و دورههای خاص آموزشی را گذراندهاند تا با استفاده از آخرین شیوههای تدریس به آموزش بپردازند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین تاکید کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۳۳۸ دانشآموز با نیاز ویژه در سطح استان وجود دارد که یک هزار و ۸۸ نفر آنان در مدارس استثنایی و یک هزار و ۲۵۰ دانشآموز دیگر نیز در مدارس پذیرا یا عمومی مشغول تحصیل هستند.
احمدی خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت ویژه آموزش به این افراد معلمان متخصص که دورههای توانبخشی و آموزشی ویژه دانش آموزان اوتیسم را پشت سر گذاشتهاند انتخاب میشوند و تلاش شده تا بسترهای مورد نیاز آموزشی در استان فراهم شود.
وی ساخت مدرسه اتیسم در استان را از مهمترین اولویت ها دانست و افزود: هم اکنون مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسم با همت خیران در شهر قزوین در حال ساخت است که از رشد فیزیکی ۲۰ درصدی برخوردار بوده و برای تکمیل نیازمند اعتبارات استانی است.
احمدی یاد آور شد: همچنین قزوین دارای پیشرفتهترین سالن اوتیسم به همت خیرین است که هم اکنون در حال خدمات رسانی به این قشر از جامعه می باشد.
نظر شما