۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۵۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84704050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 بلینکن: به مستندسازی جنایات روسیه در اوکراین کمک خواهیم کرد

نیویورک – ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا به مستندسازی جنایات نیروهای روسیه در اوکراین کمک خواهد کرد.

بلینکن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان افزود: تصاویر غیرنظامیان اوکراینی کشته شده در  بوچا بسیار ناراحت کننده است.

 وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تصاویر غیرنظامیان اوکراینی کشته شده در شهر بوچا در اوکراین بسیار ناراحت کننده است و وزارت خارجه آمریکا به مستند کردن جنایات نیروهای روسیه کمک خواهد کرد.

بلینکن اظهار داشت: از زمان آغاز تهاجم روسیه،  ما اعلام کردیم که نیروهای روسیه مرتکب جنایت جنگی شده اند و ما مشغول مستند سازی آنها بوده ایم تا اطلاعات لازم را در اختیار سازمان ها و مقامات

مربوطه قرار دهیم. باید برای این اقدامات پاسخگویی باشد.

بلینکن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در اوکراین قتل عام رخ داده است؟ گفت: ما با دقت هرچه را ببینیم مستند می کنیم و اطمینان خواهیم یافت سازمان ها و مقامات مربوطه این مسایل را بررسی

کنند. آنها باید مشخص کنند در اوکراین چه اتفاقی افتاده، چه کسی مشغول است و عواقب آن چیست.

۱۰ ضد تانک به ازای هر تانک روسی در اوکراین

بلینکن حاضر به تاید گزارش های مربوط به ارایه تانک های زمان شوروی به اوکراین نشد اما گفت آمریکا و ناتو مشغول ارایه سلاح هایی هستند که اوکراین به آنها نیاز دارد و به زودی برای هر یک تانک روسیه ۱۰ سلاح ضد تانک در اوکراین وجود خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص  ایده بی طرفی اوکراین میان غرب و روسیه به عنوان یک شرط مذاکره شده جهت پایان جنگ گفت که آمریکا از خواسته اوکراینی‌ها برای حفظ حاکمیت خود حمایت خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر روی تاریخ نهم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) به عنوان روز پیروزی در اوکراین تمرکز کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه شده و در حالی که رئیس‌جمهوری اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن ۱۳۵۱ نفر را تاکنون تایید کرده است.

همچنین بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یکهزار و ۸۰ نفر از غیرنظامیان در این جنگ جان باخته‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha