۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84703596
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیمان‌کاران نظامی آمریکا به دنبال منافع بلندمدت از جنگ اوکراین

تهران-ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طرحی را بررسی می کند که شامل اعطای بسته کمک تسلیحاتی دیگری به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین است؛ موضوعی که بر سود کلان دست اندرکاران صنعت ساخت سلاح در آمریکا تاکید دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پنتاگون از کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داده است. آخرین بسته کمک تسلیحاتی آمریکا، شامل مجموعه ای از سامانه های  هوایی بدون سرنشین، ارتباطات ایمن و موشک های هدایت شونده لیزری در میان سایر تجهیزاتی است که هدف آنها تقویت «ظرفیت اوکراین برای دفاع از خود» است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز جمعه گفت: «این تصمیم بر تعهد تزلزل ناپذیر آمریکا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در حمایت از تلاش‌های قهرمانانه این کشور برای لغو جنگ انتخابی روسیه تأکید می‌کند».

دولت بایدن بیش از ۱.۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین را از زمان آغاز جنگ تصویب کرده است که شامل موشک های ضد هواپیمای استینگر، موشک های ضد تانک جاولین و مهمات کوچک می شود و در عین حال تحریم های شدیدی را علیه اقتصاد روسیه اعمال کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از متحدان غربی اش خواسته است به این کشور در مقابل بمباران های روسیه با ایجاد منطقه پرواز ممنوع و به پرواز در آوردن جت های جنگنده به منظور حفاظت از حریم هوایی اوکراین کمک کنند. کشورهای عضو ناتو با این درخواست ها مخالفت کرده اند زیرا نگران هستند که پای آنها به طور مستقیم به جنگ با روسیه باز شود.

در این میان، شرکت های تولیدکننده سلاح در آمریکا حتی اگر به طور مستقیم از ارسال هزاران فروند موشک، پهپاد و دیگر سلاح های ارسالی به اوکراین سودی عایدشان نشود در بلندمت به دلیل تامین تسلیحات کشورهای علاقه مند به تقویت قدرت دفاعی خود در مقابل روسیه منفعت خواهند برد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این زمینه نوشت: آمریکا نیز مانند کشورهای غربی به ذخایر تسلیحاتی خود برای تامین نیازهای اوکراین به موشک های دوش پرتاب استینگر و جاولین روی آورده است. پول این سلاح های ساخت شرکت لاکهین مارتین و ریتون تکنولوژی از قبل پرداخت شده است.

بنابراین گزارش سود سه ماه نخست این شرکت که قرار است در هفته های آتی منتشر شود نباید به دلیل شتاب زدگی در تامین سلاح های اوکراین چندان بیشتر شده باشد اما ذخایر تسلیحات نظامی آمریکا که در اختیار اوکراین قرار گرفته نیاز به تجدید شدن دارد.  

موشک های ضد تانک حاصل سرمایه گذاری مشترک شرکت لاکهید و ریتون است. تولید موشک های ضد هواپیمای استینگر شرکت ریتون متوقف شده بود تا این که پنتاگون تابستان گذشته ۳۴۰ میلیون دلار برای خرید این نوع از موشک ها سفارش داد.

کالین اسکارولا از یک شرکت سرمایه گذاری دفاع گفت: انتقال ۱۰۰۰ فروند اسر و ۱۰۰۰ فروند موشک های ضد هواپیمای استینگر، موشک های ضد تانک جاولین به شرق اروپا در ماه طی یک سال آینده،   با توجه به روند فعلی بعید نیست و برابر یک تا دو میلیارد دلار عایدی خواهد داشت.
با این حال سود شرکت های ریتون و لاکهید مارتین در سال گذشته به ترتیب ۶۴ میلیاردو ۶۷ میلیارددلار بود که بسیار بیشتر از فروش موشک ضد هواپیمای استینگر و موشک ضد تانک جاولین بوده است

چوردن کوهن کارشناس فروش تسلیحات در موسسه کاتو در این زمینه توضیح داد که ریتون احتمالا از فروش سامانه های موشک پاتریوت به عربستان بیش از فروش موشک های استینگر سود برده است.

رقابت بین قدرت های بزرگ

برخی از مدیران شرکت های تولیدکننده سلاح در گزارش سه ماهه آخر خود در  اواخر ماه ژانویه اشاره کردند که اوضاع سراسر جهان کلا به نفع آنها خواهد بود.

گرِگ هایدز مدیر اجرایی ریتون گفت: افزایش تنش ها در آسیا، خاورمیانه و شرق اروپا به افزایش بالاتر سلاح در سطح بین المللی کمک می کند و این افزایش فروش از اواخر سال ۲۰۲۲ و بعد از آن نمود خواهد یافت.

جیمز تایکلت (James Taiclet) مدیر اجرایی شرکت لاکهید مارتین گفت پیش بینی می کند رقابت تازه ای بین قدرت های جهان پدید آید که این امر باعث افزایش هزینه های نظامی آمریکا خواهد شد.

«باکت هووی» کارشناس یک شرکت خدمات مالی در این زمینه گفت: جنگ اوکراین نظم ژئوپلتیکی جهان را تغییر خواهد داد به طور که در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است.

در آمریکا، بایدن پیشنهاد افزایش ۴ درصدی بودجه پنتاگون را داده است. تورم در آمریکا بالا رفته اما بایدن طرحی برای کاهش هزینه ها ندارد.

آلمان که از گذشته نگران بودجه نظامی اش بوده اواخر ماه فوریه بعد از حمله روسیه به اوکراین، تغییرات قابل توجهی را اعلام کرد و گفت ۱۰۰ میلیارد یورو را برای مدرنیزه کردن نیروهای مسلح این کشور اختصاص خواهد داد.

آلمان اواسط ماه مارس اعلام کرد جنگنده های اف ۳۵ را از شرکت لاکهید آمریکا خریداری خواهد کرد. سالها طول خواهد کشید که آلمان این سلاح ها را تحویل بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha