محیط زیست کرمانشاه: دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم

کرمانشاه – ایرنا- اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در اطلاعیه از خانواده ها و گردشگران خواست در روز طبیعت با احساس مسئولیت نسبت به پاسداشت محیط زندگی؛ در این روز از تخریب محیط زیست خودداری کنند و دیده بان طبیعت سرزمین خود باشند و به متخلفان تذکر دهند.

به گزارش ایرنا؛ اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه  روز شنبه  طی اعلامیه ای؛  ضمن تبریک سال جدید به همه همشهریان، از آنان خواست با محیط بانان در حفاظت از انفال خدادادی همکاری کنند و نکات زیر را در خصوص روز انس با طبیعت (سیزده بدر) رعایت نمایند.

 در این اطلاعیه آمده است: نباید فراموش کنیم که محیط زیست سالم جزو سرمایه های اجتماعی محسوب می شود بنابراین همه وظیفه داریم با رعایت اخلاق طبیعت گردی و با بهره مندی از آموزه های دینی و اخلاق زیست محیطی؛ در حفاظت و نگهداری از این مواهب طبیعی کوشا باشیم .

در ادامه آمده است: بی توجهی به طبیعت با تخریب محیط زیست همراه است که این خود مشکلات عدیده ای را برای تمامی جانداران از جمله خود انسان ها به وجود می آورد پس بیاییم همه ما دیده بان طبیعت سرزمین خود باشیم و برای حفظ محیط زیست سرزمین پهناور ایران، احساس مسوولیت کنیم و به متخلفان تذکر دهیم .

در این اطلاعیه توصیه شده است: با توجه به فصل گلدهی گیاهان؛ هموطنان در محل اسکان خود اماکنی را انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.

همچنین توصیه شده در زمان حضور در طبیعت، مسافران تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش از زغال آماده استفاده کنند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و حتماً خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش کنند، همچنین از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

مورد بعدی اینکه؛ گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاههای مستقر تحویل دهند و زباله های خود را در طبیعت، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.

همچنین به مسافران توصیه شده؛ از شکار و صید در حیات وحش، حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صیادی پرهیز و به جای شکار حیوانات و چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سالها از دیدن آن لذت ببرند.

از دیگر توصیه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به مردم این است؛ در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در طبیعت نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش دهند.

پاکیزه نگه داشتن حاشیه های رودخانه ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری هستند از دیگر تأکیدات اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه است.

در پایان آمده است: گشت ویژه یگان حفاظت محیط زیست در سطح استان همچون ایام نوروزی، در روز طبیعت نیز برقرار است و با فروشندگان حیوانات غیرمجاز، شکارچیان متخلف و هرگونه تخریب محیط های طبیعی و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست توسط ضابطین دادگستری و مأموران اجرایی برخورد می شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

در این استان سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مره‌خیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

بلوط ایرانی، بنه، زیتون، ارغوان، گلابی وحشی، کیکم، زالزالک، زبان گنجشک، آلوچه، ختمی، لاله واژگون از پوشش‌های گیاهی این منطقه حفاظت شده است. همچنین بز و پاژن، شوکا، قوچ و میش، پلنگ، سنجاب ایرانی، گربه وحشی، گرگ، روباه، تیهو، کبک، عقاب، گنجشک سانان و … از گونه‌های جانوری این منطقه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha