وزیر جهاد کشاورزی: صنایع تبدیلی خراسان رضوی بیشتر از ظرفیت استان است

مشهد- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: خراسان رضوی در زمینه صنایع فراوری توان مازادی دارد و صنایع تبدیلی این خطه بیشتر از ظرفیت منطقه ایجاد شده است.

سیدجواد ساداتی نژاد پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رییس جمهور در مشهد برگزار شد، افزود: اکنون این استان ۵۸ کارخانه تولید رب گوجه فرنگی دارد که تنها یکسوم آنها کار می‌کنند و از ۳۱ کارخانه تولید آرد نیز تنها ۳۰ درصد فعالیت دارند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۸ واحد لبنی با ۳.۵ میلیون تن ظرفیت و صنایع بسته بندی زعفران با ظرفیت ۶۵۰ تن وجود دارد که در هر ۲ بخش تنها ۳۰ درصد ظرفیت فعال است. هفت کارخانه چغندر قند با ۱.۶ میلیون تن ظرفیت در این استان وجود دارد که ۹۵۰ هزار تن آن کار می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها راه رهایی از این وضعیت واردات مواد خام است تا بتوانیم با فراوری آن ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی گفت: خراسان رضوی ۴۸ هزار کیلومتر کانال و نهر سنتی دارد که تاکنون ۲۳ هزار کیلومتر آن لایروبی شده است، لذا اتلاف آب داریم. هفت هزار قنات با ۶۳ هزار کیلومتر طول در استان داریم که تا امروز پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن مرمت شده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: ۵۰۰ هزار هکتار اراضی استان مستعد برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است که از سال ۶۹ تا کنون در این زمینه ۱۸۸ هزار هکتار کار شده است. گستره گلخانه های این استان تنها ۴۰۰ هکتار است که این برازنده این استان کم آب نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش از این نهاده های دامی از هزار و ۷۰۰ کیلومتر دورتر و از طریق بندر امام وارد کشور می‌شد، افزود: از این به بعد این نیاز از طریق بندر امیرآباد و سرخس تامین می شود که باعث ارزان شدن تولید خواهد شد.

وی افزود: در سفر رییس جمهور ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است که ۲۰ درصد مربوط به اعتبارات کشاورزی است. مرمت قنات ۶۰۰ میلیارد تومان، کمک به پروژه های آبیاری و استخر ذخیره انتقال آب و هزار و ۷۰ میلیارد تومان، اجرای عملیات آبخیزداری، ۲۰ میلیارد تومان و بیابان زدایی ۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

ساداتی نژاد گفت: همچنین برای تامین آب بخش عشایر ۱۵۰ میلیارد تومان، اصلاح و نوسازی باغ ها و توسعه کشت گیاهان دارویی ۱۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. اسناد اراضی کشاورزی استان ۱۸۰ میلیارد تومان، زیرساختهای شهرکهای کشاورزی ۵۰ میلیارد تومان و اصلاح نژاد مرغ بومی ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: برای زعفران کاران هم صندوق حمایت از توسعه زعفران در استان با ۲۰۰ میلیارد تومان تامین سرمایه اولیه تاسیس می‌شود.

رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند و اکنون پس از پایان دیدار وزرا از مشهد و شهرستانهای دیگر استان اعضای هیات دولت در شورای اداری خراسان رضوی شرکت کرده اند.

رییس جمهور را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha