دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

کرمان - ایرنا - کرمان ایام نوروز امسال شاهد سفر پرشمار گردشگران است و آمارها نشان می‌دهند ورود مسافران در این استان در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ ( قبل از شیوع کرونا) هم رشد دارد.

به گزارش ایرنا براساس آمارها از ابتدای تعطیلات نوروز تا دهم فروردین ماه جاری افزون بر ۲ میلیون گردشگر و مسافر وارد استان کرمان شده اند که حدود ۴۰ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ نشان می دهد.

آمار اقامت مسافران در استان نیز در این مدت افزون بر ۲۵ درصد رشد داشته است.

در همه نقاط استان کرمان بویژه مرکز استان امسال همچون دیگر نقاط کشور با هدف ایجاد شهری با رنگ و بوی نوروز و مناسب برای استقبال از گردشگران آماده شد؛ رصد اقدامات و فعالیت ها نشان می دهد که متولیان همه ظرفیت ها را پای کار آوردند و تلاش داشتند اما این سکه روی دیگری هم دارد و آن هم برخی ایرادها و مشکلات ساختاری و زیرساختی است که زیبنده استانی با هشت اثر ثبت جهانی نیست؛ بویژه که شهر کرمان تربت سردار دل ها ، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را نیز در خود جا داده است و بسیاری از گردشگران برای زیارت مرقد مطهر ایشان به اینجا می آیند.

درواقع گلزار شهدای کرمان و زیارت مرقد سردار دل ها، هشت اثر ثبت جهانی و دستکم ۷۰۰ اثر ثبت ملی، امسال جایگاه گردشگری این استان را نسبت به سایر مناطق کشور ویژه تر کرده و از همان ابتدا پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که این استان یک اهداف اصلی سفر مسافران نوروزی است.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

گرچه چهره شهر کرمان از جمله در بافت تاریخی طی سال‌های گذشته شاهد تغییرات بسیاری بوده اما همچنان مشکلات عمده ای در این شهر وجود دارد که زیبنده جایگاه گردشگری مرکز بزرگترین مهمانخانه کشور نیست؛ تمامی اینها در حالی است که گردشگری استان در اسناد بالادستی به عنوان یکی از معیارهای توسعه پایدار در نظر گرفته شده است.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

جای بافت تاریخی در نقشه گردشگری

بافت تاریخی کرمان به عنوان یکی از گردشگرپذیرترین مناطق این استان در ضلع شرقی این شهر قرار دارد؛ بناهای تاریخی بسیاری در این محدوده هنوز پابرجا ایستاده اند تا گوشه ای از تاریخ و عظمت این سرزمین و پیشینیان ما را به تصویر بکشند.

اما همچنان بناهای شاخصی همچون قلعه دختر و قلعه اردشیر وجود دارد که وضعیت مناسبی ندارند. وجود دکل های مخابراتی در مرکز این آثار تاریخی به هم چسبیده و تخریب های ناشی از تردد یا استفاده شهروندان یا برخی کاربری ها از دور چشم هر بیننده ای را آزار می‌دهد، به این بناها که وارد می‌شویم نوشتن یادگاری، تبدیل شدن به پاتوقی برای کارتن خواب‌ها و معتادان نخستین چیزی است که یک علامت سوال در ذهن هر بیننده ای می‌نشاند: چطور این مکان تاریخی و خوش منظر با قدمت چندهزارساله اینچنین به حال خود رها شده و در حال تخریب است.

این بناها با تاریخ هزاره نخست ق.م (دوران مادها) آنقدر عظمت و وسعت دارند که هرکدام بتنهایی برای تحول گردشگری یک شهر کافی است.

قلعه دختر و قلعه اردشیر که کاملا از خشت و گل ساخته شده اند، در کنار یکدیگر قرار دارند و بناهایی هستند که باوجود حداقل سه هزار سال دیرینگی، همچنان باقی مانده‌اند و حیف و هزاران حیف که باوجود ثبت ملی بودن، سال هاست به حال خود رها شده اند و گوشه گوشه آنها زخم تخریب و بی توجهی مردم و مسئولان بر تن دارند.

ماجرای رهاماندگی و تخریب این بناها درحالی است که پنج سال پیش مسئولان در مراسمی رسمی جمع شدند و شروع مرمت آن را اعلام کردند اما موضوع باز رها شد و همچنان متولیان می گویند که برای مرمت آن اعتبار ندارند.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند
وجود دکل های مخابراتی و تخریب قلعه دختر کرمان

ضرورت مرمت بافت تاریخی با سرمایه گذاری سودده

شهردار کرمان معتقد است: کرمان باید کاملا منحصر در بافت تاریخی واقعی شهر باشد زیرا این شهر ۵۵۰ هکتار بافت تاریخی دارد و باوجود محدودیت هایی که در این بافت به مردم تحمیل می کنیم، باید در پهنه های تاریخی بازنگری کنیم.

سعیدشعرباف تبریزی ادامه داد: مرمت بافت تاریخی کرمان جز با سرمایه‌گذاری اقتصادی سودده، عملیاتی نمی‌شود و اگر جریان اقتصادی وارد این عرصه نشود با تامین مالی شهرداری و میراث فرهنگی اتفاق قابل توجهی در این بافت نخواهد افتاد.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند
نمای زیبای کرمان از فراز قلعه اردشیر کرمان

اما صرفنظر از وضعیت ناراحت کننده قلعه های اردشیر و دختر و نیز دیگر آثار تاریخی که در جای جای شهر کرمان نیازمند مرمت همچنان در انتظار هستند یا رها شده اند، مشکلات دیگری نیز در شهر وجود  دارد که به عنوان چالش های پیش روی گردشگری به شمار می روند.

از کمبود یا وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی، پیاده راه های نامناسب، مناظر نامناسب شهری، ورودی نامناسب شهر و دیگر گرفتاری ها گرفته تا چاله چوله های خیابان ها و کمبود پارکینگ که خبرنگار ایرنا به تفصیل به بخشی از آنها و نیز وضعیت گلزار شهدای کرمان پرداخته است. گلزار شهدایی که همه مسئولان نیز معترفند که در حد و اندازه میزبانی از زائران سردار دل ها نیست و زیرساخت هایش بسیار کمبود دارد.

آسفالت معابر، نیازی حیاتی

چاله چوله های خیابان ها و کوچه هایی با آسفالت تخریب شده یا خاکی یکی دیگر از بارزترین ضعف های زیرساختی کرمان است که به طور قطع بر گردشکری این استان هم تاثیر می‌گذارد.

از حفاری های آب و گاز که بگذریم، فاضلاب کشی کرمان پروژه ای بود که اخیرا توسط بخش خصوصی در این استان کلید خورد و کار کوچه های بدون آسفالت و نیمه تخریب شده کرمان را یکسره کرد و مدیران شهری در این زمینه می گویند برای رفع این مشکل به پنج میلیون متر مربع آسفالت نیاز داریم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند
تصویر کوچه شماره یک خیابان شریعتی را در نزدیکی مراکز بزرگ تجاری شهر طی ایام نوروز نشان می دهد

تقابل راهداری و شهرداری برای زیباسازی ورودی شهر و پایانه ها

ورودی های شهر کرمان نیز بسیار ساده و بدون جذابیت خاصی به حال خود رها شده اند؛ به طوری که در برخی مناطق به مرکزی برای نخاله های ساختمانی و کارگاه های غیرقانونی تبدیل شده اند و این درحالی است که طی سال های گذشته بارها این مشکل از سوی گردشگران نوروزی مطرح و دستگاه ها نیز بر ساماندهی آن تاکید دارند اما شهرداری کرمان و راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرکدام وظیفه ساماندهی این ورودی‌ها را به دیگری محول می‌کنند. 

شعرباف تبریزی شهردار کرمان در این خصوص گفت: بایستی عزم استانی برای بهبود وضعیت ورودی های کرمان اتفاق بیفتد، ورودی‌های کرمان می تواند به زیبایی ورودی ماهان باشد اما کار از حدود وظایف شهرداری فراتر رفته و باید دیگر دستگاه ها همچون راهداری کمک کنند؛ ما نیز در ترمینال کرمان فضاسازی را برای مسافرانی که وارد می شوند انجام داده ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز از همکاری نکردن شهرداری برای زیباسازی ورودی‌های شهر و پایانه‌ها خبر داده است. احسان عراقی زاده توضیح داد: پایانه مسافربری ویترین شهر کرمان است و شهرداری اعلام می کند درآمد و هزینه ها برای زیباسازی این پایانه در ایام نوروز همخوانی ندارد؛ لذا سرمایه گذار هم به علت نداشتن توجیه اقتصادی رغبتی برای زیباسازی و درختکاری مجتمع های خدمات رفاهی نشان نمی دهد.

وی با اشاره به مناسبت روز درختکاری در ١۵ اسفند تصریح کرد: بوته کنی کناره جاده ها، پاکسازی حریم راه و منظرآرایی محورها، را اجرا کردیم و با همکاری فرمانداری، جاده جوپار (یکی از ورودی های شهر کرمان) نیز تمیزکاری و زیباسازی شد اما هر زمان این کار را انجام داده ایم به فضایی برای نخاله ریزی ساختمانی تبدیل شده است.

عراقی زاده افزود: باید نیروی انتظامی و دستگاه ها این معضل را حل کنند، شهرداری تولید نخاله می کند لذا باید ابتدا مکانی برای تخلیه آن تامین کنیم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

امان از سرویس بهداشتی

مشکل سرویس بهداشتی در شهر کرمان از آن دسته از مشکلات است که طی سال های اخیر همواره مطرح بوده و همچنان نیز حل نشده باقی مانده است.

وقتی پای صحبت گردشگران یا راهنمایان گردشگری می نشینیم این مشکل خود را بیشتر و عریان تر نشان می دهد و معلوم نیست تا کی این مشکل همچنان باید وجود داشته باشد تا شهروندان به وضعیتی برسند که شهر از سرانه سرویس بهداشتی مناسبی در جای مناسب با کیفیت بهداشتی و مناسب برخوردار باشد.

در برخی نقاط شهر نیز سرویس بهداشتی وجود دارد اما یا کثیف است و غیرقابل استفاده یا درهای آن قفل؛ یکی از گردشگران که خود را علیرضا جعفر زاده معرفی می کند در این خصوص گفت: هرسال به کرمان می آییم؛ خدمات دهی خوب بود اما کیفیت سرویس بهداشتی در شهر و پارک ها ضعیف است وگرنه از خدمات مهمان نوازی و مهمان داری کرمانی ها رضایت داریم.

وی عنوان کرد: محیط شهر کرمان مناسب با نوروز طراحی شده و راهنمایان گردشگری ما را راهنمایی کردند و براحتی محل های مورد نظرمان را پیدا کردیم.

محمد احمدی دیگر گردشگری که به کرمان آمده با اشاره به سرویس بهداشتی موجود در کمربندی شمالی کرمان گفت: هفت سال پیش هم به کرمان سفر کردم در این شهر سرویس های بهداشتی ساخته شده که قفل است و گردشگران اجازه استفاده از آن را ندارند در حالی که برای ایام نوروز بازگشایی آنها ضروری است.

حسین سعادت زاده نیز که از تربت حیدریه از مسیر یزد به بندر عباس رفته و سپس به کرمان آمده گلایه های دیگری دارد و از سرویس ها راضی بوده است؛ وی  می گوید: ورودی شهر کرمان مناسب با نوروز مزین نیست، اما وضعیت سرویس بهداشتی، امنیت و خدمات سفر بسیار مناسب بود.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

حمل و نقل عمومی محدود

استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر کرمان با بسیاری از کلانشهر ها تفاوت هایی دارد؛ از جمله مهمترین آنها اینکه کرمان تنها اتوبوس و تاکسی دارد و از دیگر وسایل محروم است؛ مسئولان هم می گویند حالاحالاها نمی توان مترو یا تراموا داشت.

استفاده از حمل و نقل عمومی هم آنچنان که باید جا نیفتاده است؛ با این حال تقاضا برای آن وجود دارد و در برخی نقاط خدمات رسانی با نارسایی هایی از جمله کمبود وسایل مواجه است.

شهردار کرمان گفته است: امکان پیاده سازی تراموا و مترو را به لحاظ مالی با وضعیت زیرساختی و درآمدی در کرمان با قطعیت تا ۱۰ سال آینده نداریم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

ترافیک و مشکل پارکینگ

مکان های گردشگرپذیر همچون گلزار شهدای کرمان و سایر نقاط پرتردد در بافت تاریخی شهر کرمان با خیابان های تنگ، باریک و فاقد پارکینگ خودروها به معضلی برای گردشگران این استان تبدیل شده است.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه در برخی کتب شهرسازی نوشته می‌شود که ساخت پارکینگ در بافت مرکزی شهرهای تاریخی، اشکال راهبردی دارد، تصریح کرد: باوجود اینکه بخشی از این موضوع را به لحاظ فنی می‌پذیرم، اما متأسفانه این نگاه توجهی به برخی اقتضائات واقعی حوزه‌های شهری در ایران ندارد.

شعرباف تبریزی ادامه داد: وقتی در بافت مرکزی شهر کرمان طبق آمار حداقل یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ پارک تقریباً ثابت روزانه داریم که از صبح تا پنج بعدازظهر رخ می دهد چاره‌ای نیست جز اینکه ظرفیت مشخصی از پارکینگ را در اختیار مردم بگذاریم.

وی با بیان اینکه با احداث پارکینگ صاروج پارس در محدوده بازار تاریخی یکی از قفل های ترافیکی کرمان باز شده است افزود: در پارکینگ‌سازی بافت تاریخی نباید دچار افراط و تفریط شویم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

امان از سطل زباله

از دیگر مشکلات مشهود شهر کرمان که بارها هم گفته شده نبود سطل زباله است؛ در مدیریت شهری قبل مدیران باور نداشتند که نیاز است سطل های زباله در محله ها وجود داشته باشد و شهروندان زباله هایشان را یکجا در سطلی بزرگ بگذارند تا سر موقع جمع شود؛ به همین علت جلو هر خانه یا در هر چهارراهی با انباشت زباله مواجهیم که هم جلوه نامناسبی دارد و هم مشکلات بهداشتی ایجاد می کند.

این وضع دفع پسماند سبب ساز برخی رویه ها و مشکلات دیگر هم شده از جمله اینکه در خیابان های اصلی هم بسختی سطل زباله در دسترس قرار دارد.

تعدادی از مسافران نوروزی و شهروندان کرمانی از نبود سطل‌های زباله کوچک در مسیر ترددشان گلایه دارند و عده ای می‌گویند در خیلی از نقاط گردشگری شهر اگر یک آشغال کوچک داشته باشیم، مجبوریم آن را مسافت زیادی با خودمان حمل کنیم تا شاید به سطل زباله برسیم و اگر هم نرسیم آن را تا کیلومترها باید با خود ببریم.

نداشتن سطل زباله یکی از ایرادهای ساختاری در کرمان محسوب می‌شود که علاوه بر محیط شهری، بافت تاریخی و اماکن گردشگری را بشدت تحت تاثیر قرار داده است.

محمد زارع یکی از گردشگران بازار تاریخی کرمان بود در این خصوص گفت: بیش از ۵۰۰ متر پیاده روی کردم اما سطل زباله ای در طولانی ترین راسته بازار کشور ندیدم تا اینکه یکی از دستفروشان به من گفت آشغال هایت را پشت بساط من بیانداز، شهرداری آخر شب آنها را جمع می‌کند.

شهردار کرمان با تایید نبود سطل زباله کوچک در بعضی از مسیرهای شهری تاکید کرد: البته باید بررسی دقیقی صورت گیرد که آیا در معابر پرتردد نسبت به تردد عابران سطل‌های کافی وجود دارد یا خیر.

شعرباف تبریزی اضافه کرد: باید در محورهای اصلی خیابان‌های پرتردد حد استاندارد رعایت شود و فکر می‌کنم در خیابان شریعتی این مشکل را نداریم اما در خیابان شهید رجایی تعداد این سطل‌ها خیلی کم است و در فاصله‌های زیادی مطمئنم نداریم.

وی تأکید کرد: پس از بررسی‌های لازم اگر نیاز به این سطل‌ها در مکانی دیده شد، حتما در دستور کار شهرداری قرار خواهد گرفت.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

تجمع مسافران و رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی

یکی از گردشکران نوروزی که در میان تجمع های انبوه گردشگران در مجموعه گنجعلی خان کرمان ایستاده با اشاره به رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی بویژه در حمام و کاروانسرای گنجعلی خان(مرکز برنامه های نوروزی) گفت: فشردگی جمعیت را می‌بینید؟ ما ۲ روز است که کرمان مانده ایم اما یک نفر مامور بهداشت هم ندیدیم.

محمد علیزاده در پاسخ به اینکه چرا ماسک نزدید و به شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری بی توجهید لبخندی زد و افزود: مردم و مسافران نوروزی واکسن زده اند و خیالشان راحت است که کرونا نمی‌گیرند.

این وضعیت در برخی اماکن تاریخی نیز وجود داشت؛ باغ شاهزاده که ثبت جهانی و در شهر ماهان قرار دارد میزبان انبوه گردشگران در ایام نوروز بوده است؛ خبرنگار ایرنا در دو نوبت که طی روزهای مختلف به این مکان رفت هنگام ورود، هیچ الزام یا توصیه ای برای داشتن ماسک مشاهده نکرد و درصد قابل توجهی از گردشگران هم ماسک نداشتند.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

زیرساخت های گلزار شهدا را با فوریت دریابیم

اما از همه مشکلات مربوط به شهر کرمان و دیگر شهرستان های کرمان که بگذریم، باید به گلزار شهدای کرمان تمرکز کنیم؛ جایی که زیرساخت های آن باید با فوریت در حد و اندازه شمار مراجعان و زائرانش تقویت شود.

به سراغ مهمانان سردار دل ها رفتیم، گلزار شهدای کرمان امسال این استان را زائرپذیرتر کرده و زیارت تربت شهید سلیمانی همچون نگینی درخشان جلوه‌ای ویژه به گردشگری دیار کریمان بخشیده و گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

در ایام سالگرد شهادت سردار دل ها در زمستان سال گذشته و نیز ایام نوروز، این مکان شلوغ تر است؛ اگرچه گلزار شهدای کرمان مکانی ۲۴ ساعته شده و هرساعت شبانه روز که برویم شلوغ است.

به گلزار شهدای کرمان که می رسیم، کوههای نورانی جنگل صاحب الزمان کرمان در جوار بزرگترین جنگل دست کاشت ایران خودنمایی می کند و مزار سردار دل ها همچون نگینی در میانه آن می‌درخشد و در حقیقت این مکان جلوه ای طبیعی و معنوی به کرمان بخشیده است.

آنسوتر مکان تاریخی تخت دریاقلی بیگ، گنبد جبلیه، قلعه اردشیر و قلعه دختر و بازار بزرگ تاریخی کرمان به عنوان طولانی ترین راسته بازار کشور قرار دارند، در واقع در فاصله کمتر از چند کیلومتر آنقدر مکان گردشگری در این محدوده وجود دارد که برای مردم و مسافران نوروزی جذابیت های ویژه ای دارد. 

محمدحسن رفاه پسند برای اولین سال به همراه خانواده از مشهد برای زیارت سردار دل ها به کرمان آمده است که می گوید از طریق نرم افزار براحتی گلزار شهدا را پیدا کرده و از اینکه به این محل آمده بسیار خرسند است و توصیه دارد ایرانیان به اینجا بیایند.

سیل جمعیت در بارگاه سردار دل ها و گلزار شهدای کرمان آنقدر زیاد است که هر امکاناتی برای این مکان مقدس کم به نظر می رسد، گرچه اقداماتی انجام شده و خدمات دهی در این منطقه گردشگر پذیر وجود دارد اما هنوز جای خالی توسعه در زیرساخت ها زیاد است.

خانم قدیری که از شیراز به کرمان آمده با دختر جوانش مشغول بالا رفتن از پله های گلزار شهدا بود  که به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت اسکان مسافران نوروزی، سرویس بهداشتی و مراکز خرید در کرمان خوب بود اما این مکان مقدس تابلو مناسبی در نقاط مختلف شهر ندارد و برای پیدا کردن آدرس مزار سردار دل ها چندین بار بین راه توقف کردیم و از مردم آدرس پرسیدیم تا در نهایت اینجا را پیدا کردیم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

گلزار شهدا نانوایی و سوپرمارکت می خواهد

وی تصریح کرد: ما به کرمان آمدیم تا در گلزار شهدا و مزار سردار دل ها را زیارت کنیم اما نداشتن نانوایی و نیاز به سوپرمارکت مناسب و دردسترس برای زائرانی که از سایر شهرها می آیند در گلزار شهدای کرمان از هرچیزی برای مسافران نوروزی بیشتر احساس می شود.

این بانوی شیرازی افزود: ما برای تفریح نیامدیم و هدفمان فقط زیارت مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود اما این منطقه برای گردشگران اماکن تفریحی مناسبی هم ندارد.

وی عنوان کرد: اطلاع کافی و لازم از زادگاه شهید سلیمانی و دیگر آثار به جای مانده از او نداشتیم و اطلاع رسانی تا حدودی در خصوص معرفی این شهید در کرمان ضعیف بود؛ به همین علت تصمیمی برای زیارت دیگر یادگارهای باقی مانده از این شهید نداریم اما در سفرهای بعدی حتما به این نقاط هم سفر می کنیم.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

ضرورت احداث زائرسرا 

علیرضا عنایتی یکی دیگر از زائران سردار دل هاست که از محمودآباد مازندران به کرمان آمده و به خبرنگار ایرنا گفت: براحتی مسیر گلزار شهدای کرمان را با استفاده از نرم افزارهای مسیریاب پیدا و برای اسکان هم به مدیریت گلزار شهدای کرمان مراجعه کردیم تا اینکه ظرف نیم ساعت به ما اسکان دادند و اصلا اذیت نشدیم.

وی یادآور شد: خدمات دیگر گلزار شهدای کرمان با وجود ازدحام جمعیت در شرایط تعطیلات نوروزی به نسبت مناسب بود، از مرکز شهر دورتر است اما خدمات دهی، استقبال از مسافران، خدمات سرویس بهداشتی، فروشگاه و پذیرش خوبی داشت.

عنایتی با بیان اینکه احداث زائرسرا در اطراف گلزار شهدای کرمان ضروری است گفت: بیشترین دغدغه زائران سردار دل ها مساله اقامت است؛ تامین هزینه و محل اسکان مهم است.

این زائر سردار دل ها افزود: بیشترین دغدغه ما هم همین بود و محلی که برای اسکان به ما معرفی شده، هشت کیلومتر تا گلزار شهدای شهر کرمان فاصله دارد اما محل مناسبی است.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

نواقص گلزار شهدا رفع می‌شود

سیدمصطفی آیت الهی موسوی معاون امور عمرانی استانداری کرمان نیز در این خصوص گفت: طرح جامع گلزار شهدا و مزار شهید حاج قاسم سلیمانی آماده شده و عملیات اجرایی آن از سال جاری آغاز می شود؛ در سال ۱۴۰۱ علاوه بر رفع نواقص گلزار شهدا، کارهای بسیار بزرگی در روستای قنات ملک شهرستان رابر نیز انجام می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان هم گفت: ۱۱ هزار و ۹۶۵ اتاق در هتل ها و مراکز اقامتی برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده و ۲۵۵ مدرسه نیز برای اسکان و اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.

فریدون فعالی افزود: همچنین ۱۰۳ مدرسه در شهر کرمان پذیرای مسافران نوروزی است که حدود ۷۰۰ کلاس آن مختص زائران مرقد شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی عنوان کرد: خوابگاه های دانشجویی و تعدادی از سالن های تربیت بدنی و ورزشی برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شده و شهرداری باید فضاهایی برای اسکان مسافران در پارک ها در نظر بگیرد و همچنین نیروهای انتظامی امنیت آنها را تامین کنند.

دیار کریمان مقصد گردشگران و زیرساخت‌هایی که جای کار دارند

به گزارش ایرنا استان پهناور کرمان که می تواند به مقاصد نخست گردشگری در کشور تبدیل شود در طول سال نیز پذیرای زائران مزار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و گردشگران آثار طبیعی و تاریخی است که امید آن می رود در راستای رفع نواقص شهری و گردشگری کرمان، اقدامات با سرعت بیشتری در دستور کار مدیران قرار گیرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha