پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

کرمانشاه - ایرنا- شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای مناسب، طبیعت بکر و زیبا، رودخانه های پرآب و مردمان مهمان‌نواز و خونگرم یکی از مقاصد اصلی گردشگری غرب کشور محسوب می‌شود و جاذبه‌های آن تحسین گردشگران و مسافران را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا؛ این شهرستان از شمال و شمال شرقی به شهرستان مریوان در استان کردستان، از شرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب به کشور عراق محدود شده است و دارای سه بخش مرکزی، باینگان و نوسود و هفت دهستان است.

شهر پاوه مرکز شهرستان در ۱۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و به دلیل ساختار پلکانی به هزار ماسوله غرب کشور معروف است. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که به صورت اختصار تعدادی از این جاذبه ها را معرفی می کنیم:

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از شهر پاوه

جاذبه های مذهبی، بقاع متبرکه و زیارتگاه‌ها

مسجد جامع پاوه یکی از مساجد قدیمی شهرستان و استان کرمانشاه است که در خیابان امام محمد شافعی در شمال شهر پاوه واقع شده است. این بنا بنابر شواهدی بر روی بقایایی از آتشکده دوره ساسانی پی ریزی شده است. این مسجد فاقد صحن بوده و از یک شبستان مستطیل شکل تشکیل شده که این شبستان به ابعاد ۱۵ در ۲۰ متر است.

مردم محل بنای این مسجد را به صدر اسلام نسبت می‌دهند و بر این باورند که در روزگار خلیفه دوم به دستور فرزندش عبدالله بن عمر بنا شده است. در سال‌های اخیر این مسجد توسعه پیدا کرده و ساختمان جدیدی با استفاده از شیوه و سبک مسجد النبی در مدینه منوره در کنار آن ساخته شده است.

مسجد زمستانی پاوه

این مسجد در شهر پاوه به مسجد «کوچیکه» یا مسجد زمستانی معروف است که در جنب مسجد جامع شهر پاوه قرار دارد. این مسجد قدیمی دارای حمام موقوفه‌ای است که متن وقف‌نامه آن به زبان عربی در مسجد قرار دارد و در میان مردم شهر پاوه دارای احترام خاصی است.

کوسه هجیج: آرامگاه امام زاده عبیدالله معروف به کوسه هجیج در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غربی پاوه و در روستای هجیج قرار دارد.

مقبره سلطان اسحاق: این مکان مقدس در ۳۰ کیلومتری غرب پاوه، در نزدیکی روستای شیخان قرار دارد

از دیگر جاذبه های مذهبی می توان به مسجد خضر زنده با بیش از ۷۰۰ سال قدمت و قرآن های خطی و دست نویس روستاهای زردویی و دودان و مسجد دخان در شهر پاوه اشاره کرد.

جاذبه های طبیعی و زیست محیطی

این دسته از جاذبه ها در منطقه اورامانات/ هورامان فراوان بوده و می توان ادعا کرد که اورامان از این لحاظ کم نظیر است. اکنون برخی از آنان معروفیت جهانی پیداکرده و سالیانه دهها و شاید صدها هزار نفر از سرزمین‌های دور و نزدیک به دیدار این جاذبه ها می‌آیند.

کوه‌ها

کوه شاهو با سه هزار و ۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا مهمترین ارتفاعات این منطقه است که از شمال شرق شهر روانسر شروع شده و تا کناره رودخانه سیروان در نزدیکی روستای داریان امتداد دارد.

کوه دالانی: از دیگر جاذبه های طبیعی و تفرجگاه مردم منطقه به ویژه در فصل بهار است که در شمال غربی منطقه اورامان قرار گرفته و شهرهای نوسود و نودشه در دامنه آن واقع شده‌اند.

چشمه‌ها

چشمه بل: این چشمه در کنار شاخه اصلی سیروان در نزدیکی های روستای هجیج و حدود ۳۵ کیلومتری شمال شهر پاوه قرار دارد و آب آن طبق بررسیهای بعمل آمده معدنی است. 

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از چشمه بل در هجیج

چشمه هانه‌کوان: در حدود سه کیلومتری جاده پاوه – نوسود ، جاده ای فرعی اما آسفالته به طرف روستای دشه در غرب شهر پاوه منتهی می شود و چشمه هانه کوان در نزدیکی روستای دشه ، در قعر دره پاوه رود و بر دامنه کوه آتشگاه قرار گرفته است. 

آبدهی «هانه کوان» نیز دائمی بوده و از جمله چشمه های پرآب منطقه اورامان محسوب می شود. هم اکنون در کنار این چشمه توسط بخش خصوصی تاسیسات محدودی به منظور پذیرایی از گردشگران مستقر شده است.

آبشارها

درگماله: این آبشار بر دامنه کوه دالانی و در نزدیکی شهر تاریخی نوسود قرار دارد.

مجموعه آبشارهای روستای شرکان: این مجموعه آبشارها در دامنه های کوه دالانی و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته‌اند. روستای مذکور برفراز این آبشارها قرار دارد. آب این مجموعه نیاز باغ‌های شرکان را که بیشتر آنها باغ انار هستند، تأمین نموده و با طی فاصله کمی وارد رودخانه سیروان می‌شود.

برای دیدن این سایت گردشگری باید از نوسود به سمت شرق و به طرف روستاهای وزلی ، نروی و در نهایت شرکان حرکت نمود.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از «روستای هروی» در کنار رودخانه سیروان

دشه: این آبشار بر دامنه کوه آتشگاه و در پایین دست روستای دشه در حدود هشت کیلومتری غرب شهر پاوه قرار گرفته است. برای دیدن این آبشار باید همان مسیری را طی کرد که به چشمه هانه کوان ختم می‌شود.

دری‌بر: این آبشار فصلی بر دامنه های کم ارتفاع کوه شاهو و در نزدیکی روستای متروکه ای به همین نام و در مسیر جاده اصلی پاوه- نوسود قرار گرفته است.

غارها:

غار مورگه‌با: این غار در نقطه صفر مرزی ایران – عراق و در ساحل رودخانه سیروان و در دل جنگل‌های منطقه مرخیل قرار دارد.

دره ها و رودخانه ها

دره گنجگه: این دره در ادامه مسیر پاوه رود به سمت سیروان قرار دارد. این دره از روستای دشه به پایین بسیار سخت و سخت‌گذر بوده و فقط افراد حرفه‌ای قادر به طی این مسیر می‌باشند.

دره زیته: این دره از نزدیکی‌های روستای دودان شروع شده و بخشی از مسیر شاخه مرخیل، رودخانه سیروان را تشکیل می‌دهد. حرکت در این دره نیز پر هیجان و فقط کار گردشگران ماجراجو و حرفه ای است.

رودخانه سیروان: سیروان مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه شهرستان پاوه است و مسیر نسبتاً طولانی و پرپیچ و خمی دارد. این رودخانه پرآب‌ترین رودخانه استان کرمانشاه محسوب می‌شود. سیروان در بخش غربی و شمال غربی منطقه اورامان قرار گرفته و شاخه های فراوانی دارد.

مهم‌ترین شاخه های سیروان آن عبارتند از: ژاوه رود، پاوه رود و مرخیل رود. بخش اعظم آب این رودخانه از چشمه های دامنه کوه های شاهو، کوسالان، دالانی، آتشگاه و ماکوان و نیز بخش شمالی اورامان تأمین می‌گردد.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از رودخانه سیروان در پاوه

جاذبه های تاریخی و معماری

غار دست ساز مرحوم خالو حسین: خالو حسین کوهکن با نام اصلی حسین عثمانی مردی است که نامش همانند نام اساطیر بزرگی چون فرهاد کوهکن پرآوازه گشته و چون افسانه‌ای جاودان، همگان را در بهت و حیرت واداشته است. 

عواملی چون ناتوانی، معلولیت، فقر، عجز و آوارگی ناشی از جنگی خانمان‌سوز نه تنها خالو حسین را محکوم به فلاکت نمی‌کنند بلکه تبدیل به شیپوری می‌شوند که نام خالو حسین را به گوش اعصار و دوران بخواند. خالو حسین در ابتدا تنها می‌خواهد جایی کوچک برای نماز گذاردن خود بسازد، اما هر روز که می‌گذشت عزمش بیشتر می‌شد تا بنایی را بناء نهد که در طول ادوار، باقی بماند و نمادی برای پایداری و پایمردی مردمان دیار خود باشد.

روستای هجیج: روستای هجیج یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط استان کرمانشاه و از مناطق دیدنی اورامانات، که در ۳۴ کیلومتری پاوه و ۱۲۳ کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی جذاب از نظر صنایع دستی و بافت روستایی نیز حایز اهمیت است.

امام زاده سید عبید الله(کوسه هجیج) و رودخانه سیروان از جاذبه های این روستا می باشند.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از آرمگاه امام زاده سید عبید الله(کوسه هجیج)

سد داریان:

سد داریان سد خاکی ساخته شده بر روی رودخانه سیروان ،تقریبا در ۲۵ کیلومتری شهر پاوه و در مجاورت روستای داریان و هجیج است. این سد چشم انداز زیبایی را به روستاهای هجیج ، هیروی و داریان داده است. 

روستای شمشیر: این روستا بر دامنه جنوبی شاهو و در کیلومتر ۱۱۰ جاده اصلی کرمانشاه - پاوه واقع شده است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل از ویژگی های آب و هوایی شمشیر قلمداد می شود. ارتفاعات شاهو در محدوده این روستا همواره مقصد گردشگران و کوهنوردان است.

روستای خانقاه: این روستا در ۲ کیلومتری جنوب شهر پاوه و روبروی کوه آتشگاه واقع شده و از هر چهار طرف توسط درختان باغی محصور شده است. جاده پاوه به خانقاه و ادامه آن تا روستای گلال آسفالت بوده و عبور از این مسیر ۱۰ کیلومتری به دلیل وجود باغ های میوه و طبیعتی زیبا برای هر گردشگری پر از مناظر دیدنی وجذاب است.

اکوکمپ ساتیار: ساتیاری یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای اورامانات از توابع شهرستان پاوه و بخش مرزی باینگان که فاصله آن تا مرکز بخش سه کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۲۴ کیلومتر و تا مرکز استان کرمانشاه ۱۲۵ کیلومتر می باشد.

گردشگری دفاع مقدس: یادمان شهدای پاوه: در محاصره شهر پاوه در مرداد سال ۵٨ به وسیله نیروهای ضدانقلاب، تعدادی از مدافعان مجروح بومی و غیربومی شهر در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروهای ضدانقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان، قتل عام می کنند.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از یادمان شهدای پاوه

پس از این واقعه و رسیدن نیروهای آزادی بخش و شکست حصر پاوه، شهدای بومی را در قبرستان محلی و ۹ نفر رزمنده غیر بومی را در این محل به خاک می سپارند. توسعه این یادمان در سال ٨۵ انجام گرفت و اکنون یکی از مقاصد کاروان های راهیان نور و گردشگری دفاع مقدس می باشد.

از صنایع دستی شهرستان پاوه هم می توان به قالیبافی،گیوه بافی(زیر پارچه ای) پارچه بافی (چوخه رانک)،نساجی و سبد بافی اشاره کرد.

از جمله سوغات های معروف منطقه پاوه و اورامانات می توان به محصولات باغی، کشاورزی ولبنی شامل: توت، انار، انجیر، انگوردیم، گردو و مویز ،رب انار، سقز کردی، روغن حیوانی و کشک ، کلاش هورامی، سجاده نماز و پارچه شال اشاره نمود.

پاوه ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت کشوری در گردشگری را دارد

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که هفته گذشته به پاوه سفر کرد در نشست ستاد خدمات سفر این شهرستان با بیان اینکه پاوه استعداد و ظرفیت تبدیل شدن به پایلوت کشوری در موضوع گردشگری را دارد، گفت: اخلاق، فرهنگ، آداب و رسوم مردم این شهرستان کشور زبانزد خاص و عام است و این پتانسیل بسیار مهمی در امر گردشگری است.

«جواد واحدی»، افزود: خوشبختانه در امر خانه مسافرهای مجوز دارو بومگردی ها در پاوه استانداردها رعایت شده است.

وی اضافه کرد: ما در کشور جاذبه‌های انحصاری برای جذب گردشگران بین المللی داریم و پاوه یکی از آنهاست، پس باید فعالیت کنیم تا زیرساخت‌های این منطقه آماده شوند.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: هم در حوزه میراث فرهنگی و هم گردشگری زیرساخت‌ها، استان کرمانشاه چندان آماده نیست.  

وی اضافه کرد: جایی خوشحالی دارد که گردشگران منطقه مطلوب خود را کشف کرده اند و هم اکنون برابر اطلاعی که به بنده داده اند صد درصد واحدهای بوم گردی و خانه مسافر شهرستان پاوه گردشگر پذیرش کرده‌اند.

واحدی عنوان کرد: در دیداری که با ماموستا ملا «قادر قادری» امام جمعه پاوه داشتم، وی باظرافت و موشکافانه مسایل مربوط به گردشگری و ظرفیت های گردشگری این شهرستان را برشمرد که این امر برای اینجانب بسیار جالب بود و ما بر آنیم این ظرفیت‌ها را عملیاتی کنیم.

وی در پایان گفت: در امر برندسازی و بازاریابی و بسته‌بندی شایسته صنایع دستی متنوع پاوه، کار چندانی صورت نگرفته که باید به سرعت وارد این حوزه شد.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

نمایی از سد داریان پاوه

پوشش زیبا و معماری پلکانی از ویژگی‌های مهم منطقه اورامانات است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز دراین نشست، پوشش زیبا، فرهنگ غنی و معماری پلکانی را از ویژگی‌های مهم اورامانات دانست و گفت: این مساله وظیفه ما را در قبال این منطقه بسیار بیشتر کرده است.  

«منوچهر فخری» با اشاره به ثبت جهانی اورامانات افزود: یکی از اساسی‌ترین امور در بخش گردشگری این منطقه ایجاد سازو کار فراگیر بوم گردی است که هم وضعیت اقتصاد خانواده ها و هم اقتصاد جامعه را هدف دارد.  

وی افزود: اگر می خواهیم و هدفمان این است که که در شهرستان پاوه ثروت آفرینی کنیم، باید اقتصاد و تجارت و صنعت گردشگری را پویا و توسعه دهیم.  

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: یکی از منویات مقام معظم رهبری که هر سال تکرار می شود و امسال بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کرده اند، موضوع اشتغال مولد و پایدار است و در شهرستان پاوه مهمترین حوزه اشتغالزایی گردشگری است.  

وی پیشنهاد کرد که دبیرخانه دائمی سفر در پاوه ایجاد شود و از جوانان این شهرستان خواست برای جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی در فضای مجازی تولید محتوا کنند.  

فخری تاکید کرد: ما باید از طریق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راهنمایی‌های پلیس راهور نقاط حادثه خیز در جاده های پاوه و منتهی به این شهرستان را آرام سازی کنیم.  

وی یادآور شد: شهرداری های پاوه، نودشه، نوسود، باینگان و بانه وره باید برای زیباسازی و آماده کردن شهرهای خود برای جذب گردشگران در سال‌جاری خود را بیش از پیش آماده کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه افزود: بیش از ۱۵۶ نفر از نمایندگان ۱۵۶ کشور سال گذشته در سازمان یونسکو به ثبت جهانی اورامان رای دادند بنابراین آوازه این منطقه در اکثر کشورهای وجود دارد.

فرماندار پاوه هم در این جلسه گفت: با وجود رویداد مهم ثبت جهانی اورامان می توان با سرعت بیشتری شعار سال مقام معظم رهبری را محقق کرد.

«اردشیر رستمی» با بیان اینکه جوانان مستعد و فعال پاوه آماده کار موثر در حوزه گردشگری هستند، افزود: مطمئن باشید در صورت تخصیص اعتبارات ویژه گردشگری امسال شاهد رویداد مهم و قابل قبولی در در این بخش خواهیم بود.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است.

پاوه، سرزمین جاذبه‌ها و زیبایی‌های بکر طبیعی

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha