گام‌های بلند دولت در سال ۱۴۰۰ برای اشتغالزایی در قزوین

قزوین – ایرنا – دولت سیزدهم به رغم تمامی موانع و تنگناهای اعتباری در سال ۱۴۰۰ گام‌های بلندی را برای اشتغالزایی در استان قزوین برداشت و برنامه‌های موثری را در حوزه‌های مختلف کاری به مرحله اجرا درآورد.

به گزارش ایرنا، سال ۱۴۰۰ که به نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده بود رسالت و مسوولیت همه دستگاه ها و ادارات را سنگنین تر کرد تا با هم افزایی و برنامه ریزی برای تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان ها و کل کشور گام بردارند.

در سال ۱۴۰۰ انجام واکسیناسیون عمومی به همت دولت سیزدهم شتاب جدی گرفت و با توجه به ایجاد ایمنی همگانی در سطح جامعه، زمینه لازم برای پیگیری مجدانه برنامه های دستگاه های اجرایی در حوزه های مختلف اقتصادی و اشتغالزایی فراهم شد.

در استان قزوین نیز پیرو این موضوع، عزم راسخ و لازم برای پیگیری برنامه ها و طرح ها که از ابتدای سال گذشته مصوب شده بودند شکل گرفت و چرخ های توسعه استان با شتاب بیشتری به حرکت درآمد.

با توجه به اهمیت اشتغال و کارآفرینی در چرخه توسعه و ایجاد رونق اقتصادی و معیشتی، خبرنگار ایرنا استان قزوین به سراغ مسوولان مربوط رفته و با آنها در این زمینه گفت و گو کرده است.

قزوین، وضعیت مناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها در حوزه اشتغال دارد

استاندار قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه در حوزه اشتغال از وضعیت مناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها برخورداریم و بیشتر دغدغه ما اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است که باید برنامه‌ریزی کنیم که این امر با حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان ها انطباق بیشتری دارد.

محمد مهدی اعلایی اضافه کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان را تشکیل دهند که تحقق این امر کمک می‌کند تا شرایط اشتغال بهتری نسبت به سایر استان‌ها در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، افزود: استان قزوین در کنار مزیت های قابل توجه در صنعت و گردشگری به دلیل برخورداری از آب و خاک ارزشمند دشت حاصلخیز قزوین، مستعد حضور شرکت های دانش بنیان برای تحول آفرینی در کشاورزی، آب و محیط زیست است.

استاندار قزوین گفت: با توجه به این ظرفیت از نخبگان برای حضور در این عرصه دعوت می کنیم و اجرایی شدن طرح های آنها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در قزوین -سال ۱۴۰۰

استاندار قزوین اضافه کرد: هم‌اکنون در حال طراحی روندهای به کارگیری دانش بنیان ها در حوزه های مختلف هستیم که به صورت آزمایشی و نمونه‌ای در کشور انجام می شود و نقش موثری در تحقق اهداف و برنامه ریزی ها خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای ایجاد اشتغال در سال جاری، گفت: برای توسعه اشتغال به حمایت بیشتر از صنایع کوچک و متوسط نیاز داریم که در این راستا در توزیع حمایتی تسهیلات بانکی به نقش آفرینی در رشد اقتصادی استان و موضوع اشتغال توجه خواهیم کرد.

اعلایی اضافه کرد: از سوی دیگر هر چقدر که بتوانیم فرصت را برای رشد اقتصادی فراهم کنیم و از ظرفیت‌های سرمایه گذاری در استان با حضور مجموعه‌های موثر در ارتقای تولید بهره بگیریم ظرفیت اشتغال استان افزایش خواهد یافت.

پرداخت بیش از ۲۹۱ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی قزوین

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این باره گفت: بیش از ۲۹۱ میلیارد و ۷۰۲ میلیون تومان تسهیلات طی سال ۱۴۰۰ به چهار هزار و ۵۱۱ نفر از فعالان مشاغل خانگی ساکن در مناطق روستایی و کم برخوردار استان پرداخت شده است.

عین الله کشاورز ترک افزود: این تسهیلات از ابتدای شروع طرح تا سال ۱۴۰۰ توسط چهار بانک عامل توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان پرداخت شد.

وی اضافه کرد:بیشترین میزان پرداخت تسهیلات این طرح در سال گذشته با ۷۵۷ طرح به مبلغ ۱۱۹ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان مربوط به بانک کشاورزی بوده و کمترین میزان با ۳۰۷ طرح به مبلغ حدود ۵۵ میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون اختصاص داشته است.

کشاورز ترک افزود: پست بانک استان نیز به ۴۸۶ طرح اشتغال روستایی حدود ۴۹ میلیارد تومان و صندوق کارآفرینی امید هم به ۵۱۱ طرح ۶۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه مشاغل روستایی در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات دسته بندی شده اند، اضافه کرد: رسته های اولویت دار در بخش صنعت شامل پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، صنایع غذایی، مبلمان و مصنوعات چوبی، فرش دستباف، بسته بندی میوه، ساخت ماشین آلات و ادوات کشاورزی، فراوری محصولات معدنی و صنایع دستی بوده است.

کشاورز ترک همچنین گفت: در بخش کشاورزی نیز رسته های کشت زعفران و گیاهان دارویی، سردخانه و نگهداری محصولات، پرورش دام سبک، فرآوری و کشت سیب زمینی، پرورش و فرآوری طیور، شیلات و آبزیان، فرآوری پسته، محصولات گلخانه ای، زنبورداری، فرآوری زیتون، خدمات توسعه کشت نهال و بذر و فرآورده های لبنی در اولویت پرداخت تسهیلات قرار داشتند.

وی اضافه کرد: در بخش خدمات نیز بوم گردی، طبیعت گردی، حمل و نقل و لجستیک، بازرگانی و بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی، فناوری اطلاعات و خدمات ورزشی به عنوان مهمترین رسته ها تعیین شده بودند که پرداخت تسهیلات به آنها در دستور کار قرار گرفت.

 ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب دیده قزوین پرداخت شد

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به مشاغل آسیب دیده از این ویروس در استان پرداخت شده است.

کشاورز ترک افزود: صاحبان مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان تا پایان سال گذشته، درخواست دریافت بیش از ۲۷۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونا کرده بودند که در نهایت با پرداخت ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به آنها از سوی بانک های عامل موافقت شد و البته برخی از پرونده ها نیز در دست بررسی است.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در قزوین -سال ۱۴۰۰

وی اضافه کرد: این تسهیلات به ۲۰ هزار و ۲۸۵ فقره پرونده برای اشتغال ۲۷ هزار و ۹۰ نفر پرداخت شده است.

این مسوول با تاکید بر اشتغالزایی به عنوان راهکار ایجاد رونق اقتصادی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، عنوان کرد: رسیدن به هدفگذاری های صورت گرفته به تنهایی از عهده یک دستگاه و یک نهاد برنمی آید و باید تمامی دستگاه های اجرایی استان در این زمینه نقش آفرینی و هم افزایی داشته باشند.

کشاورز ترک با تشکر از همکاری و همراهی بانک ها و موسسات مالی در تحقق تعهد اشتغال استان در سال گذشته، افزود: برخی از بانک ها به ویژه بانک های بخش خصوصی در این زمینه کارنامه قابل قبولی ارایه نکرده اند که اصلا پذیرفتنی نیست و باید سهم و نقش خود را در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در استان به نحو مطلوب تری ایفا کنند.

این مسوول اشتغال استان با اشاره به تسهیلات پرداخت شده کرونا در استان، افزود: با توجه به اینکه شیوع کرونا به بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای استان در بخش های مختلف آسیب رساند دولت تلاش کرد با اختصاص تسهیلات کم بهره و دارای تنفس در بازپرداخت به این مشاغل کمک کند.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در قزوین -سال ۱۴۰۰

وی افزود: در سال جاری با توجه به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تعریف شده است تلاش می کنیم حمایت از شرکت های دانش بنیان اشتغال آفرین را در دستور کار قرار دهیم و برای رشد و جهش آنها در استان زمینه و بستر لازم را فراهم کنیم.

تحقق ۱۰۵ درصدی تعهد اشتغال استان قزوین

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این باره گفت: در سال گذشته قرار بود در استان قزوین ۱۵ هزار و ۳۸۰ فرصت شغلی ایجاد شود که به همت دستگاه های اجرایی استان، بیشتر از رقم مصوب اشتغالزایی شد.

مجید انتظاری اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ به رغم تمامی موانع و مشکلات از جمله شیوع کرونا  ۱۶ هزار و ۱۰۳ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شد که نشانگر تحقق ۱۰۵ درصدی تعهد اشتغال استان است.

وی ایجاد اشتغال را راهکار ایجاد رونق اقتصادی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و افزود: در سال گذشته، طبق سند اشتغال استان برای دستگاه های اجرایی مختلف برش های اشتغالزایی تعیین و به همه آنها ابلاغ شده بود که خوشبختانه با هم افزایی صورت گرفته این برنامه ها محقق شد.

گام‌های بلند دولت برای اشتغالزایی در قزوین -سال ۱۴۰۰

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به تعهد اشتغال استان در سال گذشته، افزود:شهرستان آبیک ۲ هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی، آوج ۹۲۲، البرز یک هزار و ۵۳۵، بویین زهرا ۲ هزار و ۵۶۵، تاکستان سه هزار و ۱۹۳ و قزوین پنج هزار و ۶۳۹ فرصت شغلی را ایجاد کردند.

وی با تشکر از عزم جدی دستگاه ها در حوزه تحقق سند اشتغال استان، افزود: شرکت آب منطقه ای با ۲۷۴ درصد، بیشترین میزان تحقق برنامه های اشتغال را در میان دستگاه های استان داشته است و سازمان بهزیستی با ۱۴۰ درصد، دانشگاه علوم پزشکی با ۱۲۷ درصد و فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۱۲۱ درصد در رده های بعدی تحقق تعهد اشتغال استان قرار دارند.

برآیند:

گرچه گام های بلندی در استان قزوین در سال ۱۴۰۰ برای اشتغالزایی برداشته شد ولی تا رسیدن به ایده آل و وضعیت مطلوب هنوز فاصله وجود دارد و کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال به عزم جدی دستگاه و تلاش شبانه روزی آنها وابسته است.

خوشبختانه مقام معظم رهبری با نامگذاری هوشمندانه امسال به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین بر اهیمت موضوع اشتغال تاکید کرده اند تا دستگاه ها به موضوع تولید در کنار دو مولفه دانش بنیان و اشتغال آفرین توجه کرده و با سرعت بیشتری برای رسیدن به رونق اقتصادی و خلق ثروت و فرصت اشتغال برنامه ریزی و حرکت کنند.  

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha