۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 1184
کد خبر: 84696347
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نان تیموش در سفره میهمانان نوروزی

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۳
کد خبر: 84696347
نان تیموش در سفره میهمانان نوروزی

زاهدان- ایرنا- نان تیموش، مهمان همیشگی و جز جدایی ناپذیر سفره عشایر و روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان بویژه ایرانشهر بوده که در میان مردم این منطقه طرفداران فراوانی دارد و این روزها در سفره میهمانان نوروزی نیز قرار گرفته است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:مردم این شهرستان در سیاه چادر با نان تیموش از مسافران نوروزی استقبال می‌کنند.

 رحمن ریگی با بیان اینکه گردشگران و مسافران نوروزی علاوه‌بر استفاده از نان تیموش با نحوه پخت آن نیز آشنا می‌شوند افزود: برای پخت نان تیموش، آب و آرد را با کمی نمک در ظرفی مخلوط و با دست آن را ورز می‌دهند تا خمیر نرمی تهیه شود.

وی ادامه داد: تابه مخصوص پخت نان را روی سه پایه‌ای که در زیر آن مقداری هیزم نخل خرما در حال سوختن است، قرار می دهند تا داغ شود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت: پس از داغ شدن تابه، مقداری از خمیر را در آن می ریزند تا به صورت نان گرد و کم کم با حرارت ملایم اجاق پخته شود.

وی بیان کرد: نان تیموش همانند پوست پیاز نازک است و حاضر کردن خمیر و پخت آن کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و اعضای خانواده می‌توانند بلافاصله پس از پایان پخت، این نان لذیذ را همراه با صبحانه، نهار یا شام میل کنند.

ریگی گفت: سرعت پخت نان تیموش و آمادگی سریع مواد اولیه و همچنین طعم دلچسب آن موجب شده تا زنان روستایی همه روزه به این کار مبادرت ورزند و نان تازه بر سفره خانواده بگذارند.

وی افزود: در روستاها معمولا تعدادی از بانوان هنگام غروب پس از تهیه آرد و خمیر، گرد هم جمع شده و ضمن گفت وگو به پخت نان مشغول می‌شوند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر اظهارداشت: امروزه نان تیموش را با ظروف کاملا پهن و مخصوصی بنام «تین» تهیه می‌کنند که در گذشته پخت آن با استفاده از سنگ‌های بسیار نازک بزرگ و پهن موجود در کوه‌های لایه‌ای منطقه بنام «تلار»، صورت می گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha