۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 913
کد خبر: 84693646
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۷
کد خبر: 84693646
کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

کیش - ایرنا - جزیره کیش به عنوان مروارید خلیج فارس با سواحل نقره فام، هوایی پاک و دلپذیر و جاذبه هایی از تاریخ تا مدرنیته نوروز ۱۴۰۱ پس از عبور از بحران همه گیری کرونا مجددا پذیرای گردشگران و مهمانان است.

به گزارش ایرنا، کیش به عنوان یکی از جزایر هجده گانه ایران در خلیج همیشه فارس از دیرباز تا کنون همواره مورد توجه گردشگران در فصل های سفر از جمله نوروز بوده که در ایام عید ۱۴۰۱ پس از ۲ سال وفقه در پذیرش گردشگران به علت شیوع ویروس کرونا دوباره میزبان مهمانانی از اقصی نقاط کشور است .

این جزیره به واسطه ایجاد زیرساخت های گردشگری هم اکنون با ۳۰ نوع خدمت توریستی یکی از مهمترین مراکز گردشگری ایران اسلامی بوده و در دل خود جاذبه هایی با قدمت هزاران ساله تا مدرن ترین تفریحات دریایی، هوایی، ساحلی و طبیعی را جای داده است.

بر خلاف تصور جزیره کیش جاذبه های تاریخی متعددی در دل خود جای داده که شهر زیر زمینی کاریز با ۲ هزار سال قدمت و شهر تاریخی حریره با بیش از یک هزار سال و در کنار آن درخت چند صد ساله انجیر معابد که به درخت سبز شهره است توانسته جایگاه ویژه ای در دل گردشگران علاقه مند به تاریخ باز کند.

از طرفی مرجان های کف دریا و تنوع گونه های مختلف جانواران، آبزیان و پوشش گیاهی و درختان آن باعث شده که این جزیره همچون نگینی درخشان در دل گردشگران طبیعت دوست باشد که نظاره و گشت گذار در طبیعت جزیره، کلبه هور، پارک های ساحلی سیمرغ، مرجان، اسکله تفریحی، پارک آهوان و دلفین ها، غواصی در دل آب های نیلگون برای دیدن مرجان ها و انواع آبزیان ساعت ها می تواند آنها را از فکر و خیال زندگی شهری دور کند.

اما اگر اهل تفریحات مدرن و خرید و گشت و گذار هم باشید باز هم نگین خلیج فارس برای شما جذابیت هایی مانند حدود ۲۰ مرکز خرید و بازار بزرگ، تم پارک سنتر (سفر به عصر دایناسورها)، مجموعه پارک زمستانی پنگوئن، تله کابین، تفریحات دریایی همچون پاراسل، شاتل، بانان، فلای برد، اسکی روی آب با قایق و کابل، عکاسی زیر و روی آب و قایق های تند دارد که می تواند سفری خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.

گردشگرانی که کیش را مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند، می توانند از مسیرهای دریایی و هوایی به این جزیره مرجانی سفر کنند و کسانی که با خودرو از مسیر دریا سفر می کنند نیز با پرداخت هزینه برای خود و خودرو از بنادر لنگه، چارک و آفتاب به مقصد کیش لذت سفرهای کوتاه مدت دریایی را تجربه خواهند کرد.

کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین و کم خطرترین سواحل دنیاست و گردشگران می توانند به راحتی در مکان های مشخص که تدابیر و ایمنی لازم در آن دیده شده از امکانات تفریحات دریایی استفاده کنند و در این گزارش سعی شده بخشی از ۳۰ نوع خدمت گردشگری آن معرفی شود.

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

خانه بومیان کیش

این خانه از قدیمی ترین خانه های محله سفین با معماری بومی است صاحب اصلی خانه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین است که از شخصیت های معروف این جزیره در گذشته بوده ، او تاجر مروارید و صاحب یکی از بزرگترین لنج های بادبانی بوده که این خانه را سه نسل گذشته خود به ارث برده است.

دراین خانه شیوه معیشت و کار بومیان گذشته ابزار و وسایل مورد استفاده قدیمی به صورتی سنتی به نمایش در آمده است.

کاریز جاذبه ای در عمق تاریخ و زمین

شهر زیرزمینی کاریز یکی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای کیش در دل آب های نیلگون خلیج فارس است که قدمت قنات کیش به بیش از دو هزار سال می رسد ، آب شیرین و گوارای آن حاصل بارندگی های فصلی بوده که نیاز ساکنان جزیره و همچنین کشتی های عبوری خلیج فارس از طریق آن تامین می شده است.

این مجموعه فرهنگی و سیاحتی در عمق ۱۴ متری در دل جزیره مرجانی کیش در لایه (گل رس مارن) و زیر لایه مرجانی حفر شده که طول آن به ۱۵ کیلومترمی رسد و از سال ۷۸ با تغییر کاربری توسط یک سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان پس از بازسازی به شهر زیر زمینی کاریز تبدیل شده است.

وجود فسیل وسنگواره ها ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال جاذبه هایی است که دیدن آن برای گردشگران ان مجموعه خالی از لطف نیست.

 شهر تاریخی حریره

شهر تاریخی حریره با قدمتی حدود ۸۰۰ سال و در فضایی به وسعت ۱۲۰ هکتار نشان می دهد که در روزگاران گذشته شهری آباد و بزرگ در کیش وجود داشته و جمعیت زیادی در آنجا زندگی می کرده اند.

این شهر باستانی مربوط به سده پنجم تا دهم هجری قمری (دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی) است که در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و دارای مجموعه ای شامل خانه اعیانی، مسجد، حمام و قنات های قدیمی است.

در سال ۱۳۷۰ به منظور جلب گردشگر فرهنگی و در راستای گسترش جذابیت های تاریخی منطقه با توافق سازمان عمران کیش و سازمان میراث فرهنگی، عملیات کاوش و مرمت در شهر تاریخی حریره انجام شد که این عملیات بخش هایی از هنر معماری و نحوه زندگی مردمان آن روزگار را مشخص کرده است.

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی مجموعه ای است که در آن امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، انواع قایق ها، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای برای گردشگران در نظر گرفته شده است و آنها می توانند با سوار شدن به قایق های تفریحی گشت جزیره دنیای شگفت انگیز آبزیان را مشاهده کنند.

علاوه بر ان امسال در کنار این اسکله تفریحات ورزشی همگانی و برگزاری مسابقه ساخت مجسمه هاس شنی نیز فراهم شده که گردشگران می توانند همه روز ساعاتی از روز را با این تفریحات بسر کنند.

گذر هنرمندان

در ضلع غربی جزیره کیش، بخشی از مسیر پیاده رو بلوار دریا سردیس تعدادی از هنرمندان نامی این مرز و بوم به شکل زیبایی نصب شده است کمتر گردشگری را می توان یافت که در کنار این سردیس ها عکس یادگاری نگرفته باشد و یا سروده های برخی از آنان را با خود زمزمه نکرده باشد.

ابوالحسن صبا، غلام حسین بنان، حسین بهزاد، جلال آل احمد ، عزت الله انتظامی، استاد فرشچیان ،علامه محمد تقی جعفری، محمد حسین شهریار ، پروین اعتصامی و شهید مرتضی آوینی از جمله هنرمندانی هستند که سردیس آنها به شکل زیبا و هنرمندانه در این گذر نصب شده است.

قرار دادن سردیس این هنرمندان در سطح شهر سبب آشنایی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی با بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم و آشنایی با فرهنگ غنی ایرانیان خواهد شد و در کنار هریک از این سردیس ها اطلاعات و بخشی از زندگینامه هنرمندان نصب شده است.

همچنین امسال برای نخستین بار نمایشگاه اقوام ایران در جوار این گذر دایر شده گردشگران می توانند از آن سوغاتی ها و صنایع دستی استان های مختلف کشور را تهیه کنند.

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

پارک های کیش

وجود فضاهای سبز و زیبای شهری همچون پارک ها نقش تعیین کننده در جذب گردشگران دارد ، ایجاد جاذبه های جدید در سواحل کیش و خلق فضاهای جدید از جمله برنامه های عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش است و تا کنون پارک های مختلفی با کاربری های متنوع برای خانواده ها در سواحل کیش بنا شده است.

طراحی و ساخت پارک شهر، پارک خانواده مینا و پارک سیمرغ از دیگرطرح های عمرانی جزیره کیش در دو سال و نیم گذشته است که با تاکید مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و باهدف تامین رفاه ، ایجاد روحیه نشاط و شادابی و بهینه سازی اوقات فراغت خانواده ها ساخته و تکمیل شده است.

ایجاد پارک شهر کیش یکی از این طرح ها است که در منطقه مرکزی شهرواقع شده و شامل بخش های متنوعی از جمله دریاچه مصنوعی، فضای ورزشی، پیست دوچرخه و اسکیت، آب نما و میدان گل، فضاسازی مناسب برای استفاده معلولان و آلاچیق های متعدد برای استراحت و اسکان خانواده ها است.

پارک مینا نیز در منطقه سفین نیز دارای امکانات متنوعی از قبیل زمین ورزشی و بازی کودکان، محوطه ویژه بازی های آبی، رینگ دوچرخه سواری و پیاده روی، آمفی تئاتر روباز است.

پارک های ساحلی مرجان ، میرمهنا و سیمرغ از زیباترین نقاط کیش هستند که گردشگران می توانند از مناظر زیبای طبیعی بهره مند شوند.

محوطه سازی ، ایجاد آلاچیق ، چایخانه و بوفه فرصت مناسبی برای گردشگران ایجاد می کند تا بدوز از هر گونه هیاهوی شهری از تماشای آسمان آبی و دریایی نیلگون لذت ببرند و تنها صدای امواج آب و پرندگان گوش آنها را نوازش دهد.

گذر طبیعت و پارک ساحلی ماهیگیر نیز از جاذبه های دیدنی در بخش شرقی سواحل جزیره کیش است که با تاکید بر حفظ محیط زیست و رونق گردشگری و به منظور ایجاد فضایی توام با آرامش و لذت برای خانواده ها ایجاد شده است.

مجموعه تفریحی پارک دلفین در جنوب شرقی جزیره کیش قراردارد این مجموعه با دارا بودن فضایی سبز با گونه های متنوع گیاهی و باغ پرندگان تنها دلفیناریوم در ایران است.

در این مجموعه که از جاذبه های دیدنی کیش به شمار می رود و بیشتر گردشگران لذت یکبار دیدن آن را تجربه می کنند گونه های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی نگهداری می شوند این دلفین ها با هنرنمایی خود لحظاتی شاد را به گردشگران هدیه می کنند.

تم پارک سنتر کیش که در فروردین سال ۱۴۰۰ در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع افتتاح شد به‌عنوان یکی از جدیدترین مجموعه‌های افتتاح‌شده در جزیره کیش شناخته می‌شود از بخش‌های مختلفی جهت گردش و بازدید برخوردار است.

این مجموعه هم‌اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و نوین‌ترین مجموعه پارک‌ها در کشور شناخته می‌شود و با داشتن دو مجموعه منحصربه‌فرد پارک جادویی یا مجیک پارک و همچنین پارک ژوراسیک پارک یا دراگون پارک به‌صورت سرپوشیده دارای تنوع زیادی از دایناسورها و حیوانات ماقبل تاریخ است.

مجموعه تفریحی پنگوئن نیز شامل نخستین پارک برفی کشور با مساحت هشت هزار متر مربع و سه طبقه دارای سالن‌های ورزشی و تفریحی، تیراندازی و صخره‌نوردی، مراکز خرید و امکانات غذاخوری و استراحت با نمای زیبای آبهای نیلگون خلیج فارس از جذابیت‌های گردشگری مناطق گرمسیری است.

کلبه هور

کلبه هور دماغه ای در غربی ترین بخش جزیره کیش است که بستر آن صخره ای بوده و وجود بسیاری از انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها در این منطقه سبب شده گردشگران زیادی برای ماهیگیری این قسمت از ساحل کیش را انتخاب کنند این منطقه برای علاقه مندان به غواصی نیز جذابیت خاصی دارد.

در کلبه هور برای رفاه ساکنان و گردشگران فضای تفریحی مناسبی از جمله آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نورافکن های بزرگ فراهم شده است.

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

کشتی یونانی

کشتی یونانی امروز به عنوانی یکی از مهمترین نمادهای جزیره کیش شناخته می شود بگونه ای که بسیاری از گردشگران کیش کیش را با غروب خورشید در کشتی یونانی می شناسند ، این کشتی پس زمینه بسیاری از عکس های یادگاری گردشگران از جزیره زیبای کیش است.

بومیان کیش در یکی از روزهای داغ تابستان سال ۱۳۴۵ شاهد به گل نشستن کشتی یونانی بودند، این کشتی عظیم الجثه در نزدیکی روستای باغو و در نوارغربی جزیره هنگام بازگشت از سفر دریایی خود از ایران به یونان با ذخایری از نفت به گل نشست و تلاش های نزدیک به سه ماهه یدک کش هلندی برای بیرون کشیدن آن به نتیجه نرسید .

 لذت رکاب زدن در طولانی ترین مسیر دوچرخه سواری کشور

یکی از زیباترین و طولانی ترین مسیرهای دوچرخه سواری کشور در جزیره کیش ایجاد شده است این مسیر به طول ۷۰ کیلومتر از مسیرهای خودرو جدا شده و در حاشیه نوار ساحلی با رنگ سبز قابل استفاده است.

علاقه مندان می توانند با کرایه دوچرخه و همچنین موتورهای شارژی و با پیروی از قوانین از این ورزش مفرح لذت ببرند.

استفاده از دوچرخه این امکان را به گردشگران می دهد که در هوایی پاک ، هوایی دل انگیز و همراه به صدای امواج چشم اندازهای زیبای این جزیره را نظاره کنند.

 مشاهده ابی دریا از فراز خلیج فارس

یکی از تفریحات دیگر کیش پرواز بر فراز خلیج فارس است که پرواز با هواپیماهای بدون موتور، جایروکوپتر و کایت موتور دار تجربه ای به یاد ماندنی برای کسانی است که همواره شوق پرواز را در سر دارند این تفریح به علاقه مندان فرصت می دهد که زیبایی های جزیره کیش را از بلندای آسمان تماشا کنند. باند گلایدر فرودگاه بین المللی کیش برای انجام پروازهای تفریحی است.

پلاژ بانوان و آقایان

ایجاد دو پلاژ مستقل بانوان و آقایان یکی از امکانات منحصر بفرد در جزیره کیش است که گردشگران داخلی و خارجی و شهروندان در کیش می توانند لذت شنا کردن و استفاده از مواهب خدادادی همچون آفتاب و ماسه را داشته باشند.

امکانات خوب این دو مجموعه به ویژه در بخش بانوان سبب شده بانوان گردشگراز کشورهای اسلامی به راحتی این مکان را برای تفریح انتخاب کنند.

در این بخش مراجعان می توانند از خدمات ماساژ درمانی استفاده کنند.

 باغو روستایی بدور از دغدغه های شهری

روستای باغو یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش است در زمان های قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می کرداند.

روستای باغو تنها روستای بجا مانده از آن دوران است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است در این روستا چند خانوار زندگی می کنند که به شغل دامداری مشغول هستند.

کیش؛ جاذبه ای به وسعت تاریخ و مدرنیته

سایت آهوان و سایت حفاظت شده لاک پشت ها

در سال ۶۳ تعداد ۳۰ راس آهو به منظور تکثیر آهوی ایرانی و افزودن جاذبه های جزیره با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست از جزیره خارک به کیش منتقل شد و می توان این گونه ها در شرق و جنوب جزیره به صورت پراکنده مشاهده کرد.

سواحل ماسه ای جزیره کیش محل امنی برای تخمگذاری لاک پشت های دریایی است؛ به ویژه سواحل جنوبی که شرایط مناسبی برای مراجعت لاک پشت ها دارد و یکی از بزرگترین سواحل ماسه ای آن از سال ۸۵ توسط اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش مورد حفاظت قرار گرفته و تمامی اطلاعات مربوط به لاک پشت های مراجعه کننده به ساحل و نوزادان آنها ثبت و لاک پشت ها تگ گذاری می شوند.

تمامی زیبایی های چشم نواز در کنار ایجاد زیر ساخت های مناسب رفاهی ، تفریحی و گردشگری در کنار ساحل نقره ای مقصدی امن برای گردشگران فراهم نموده است و سبب شده از کیش به عنوان جزیره شاد یاد شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha