پوشش گروه‌های محروم از بیمه‌های اجتماعی در دولت مردمی سیزدهم

تهران - ایرنا - سازمان تامین اجتماعی که امروزه پوشش بیمه کارگران، حقوق‌بگیران و صاحبان حرف و مشاغل آزاد را در کارنامه دارد، در دولت مردمی سیزدهم با بسط و گسترش بیمه مشاغل آزاد توانست تمامی گروه‌های مغفول مانده از بیمه‌های اجتماعی را هم تحت پوشش خدمات این نهاد بیمه‌گر قرار دهد.

به گزارش ایرنا، سازمان تامین اجتماعی با تصویب «قانون تأمین‌اجتماعی» در تیرماه سال ۵۴ با هدف تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شد و امروز به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی، عمومی و غیردولتی، جامعه بازنشستگان، خانواده‌های بی‌سرپرست، بیکاران، ازکارافتادگان و بیماران را تحت حمایت قرار داده است.

مطابق با آخرین آمارها، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌ شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌ بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار رفته و بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران در سه حوزه بیمه، درمان و اقتصاد از خدمات ۱۸ گانه این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

خدماتی که با آغاز فعالیت دولت مردمی سیزدهم توسعه یافت و بخشی از گروه‌های مغفول مانده از امتیازات اجتماعی را هم زیر چتر حمایتی این سازمان قرار داد.

بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد

یکی از مهمترین اقدامات این سازمان بیمه‌گر بسط و گسترش بیمه مشاغل آزاد بود که توانست بخش اعظمی از محرومان بیمه‌های اجتماعی را نیز تحت پشتیبانی اجتماعی و درمانی قرار دهد.

این اقدام تحت عنوان بیمه فراگیر خانواده ایرانی همه اقشار جامعه اعم از دانشجویان، زنان خانه‌دار و... را نیز تحت حمایت قرار داده و استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی، مراقبت‌های پزشکی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کارافتادگی را به عنوان یک حق همگانی محقق کرد.

این بیمه در سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد به ترتیب با مبلغ ۳۱۸ هزار تومان، ۳۷۲ و ۴۷۸ هزار تومان ارائه می‌شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

این بیمه در سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد به ترتیب با مبلغ ۳۱۸ هزار تومان، ۳۷۲ و ۴۷۸ هزار تومان ارائه می‌شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

برای نمونه، همسر خانه‌دار یک بیمه‌شده، فرزندان یک خانوار تحت تکفل والدین و دانشجویان در حال تحصیل (در صورت عدم اشتغال) می‌توانند در قالب بیمه مشاغل آزاد اعم از بیمه‌های زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان ایرانی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند و و برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

حق بیمه متقاضیان برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی، مجموعاً ۲۷ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است.

رشد ۵۰ درصدی بیمه دانشجویان در دولت سیزدهم

رشد ۵۰ درصدی بیمه دانشجویان در دولت سیزدهم نیز حاکی از استقبال مردمی از این طرح بود که تا مهرماه بیش از ۱۶ هزار نفر و بهمن ماه (طی ۴ ماه) به ۳۰ هزار و ۹۸۷ نفر رسید.

بیمه زنان خانه‌دار هم تا مهرماه برابر با ۳۷۴ هزار نفر و بهمن ماه برابر با ۴۲۷ هزار نفر بود. (رشد ۵۰ هزار نفری)

پرداخت ٩٠ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری

مصوبه مربوط به زوجین نابارور به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی جامعه نیز در ماه نهم سال ۱۴۰۰ به طور رسمی ابلاغ شد و از اهم اقدامات این سازمان اجتماعی بیمه‌گر در دولت سیزدهم است.

براساس این مصوبه ٩٠ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی براساس تعرفه عمومی غیردولتی پرداخت می‌شود.

همچنین تاریج اجرا از آغاز سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده و مبلغ پرداختی توسط بیمه‌شدگان در این حوزه (در صورت ارائه مدارک و مستندات مربوطه) سبب بازپرداخت هزینه‌ها خواهد شد.

تاکنون نیز بیش از ٣ هزار پرونده در این زمینه تشکیل و تمامی زنان زیر ۴۵ سال که یک سال پس از تصمیم به فرزندآوری، نتوانند باردار شوند، می‌توانند از خدمات این حوزه استفاده کنند؛ این طرح در دولت مردمی نیز بی‌شک فرصتی ارزنده برای زوجین کم‌درآمد و متوسط فراهم خواهد آورد

ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۷۰ میلیون ریالی به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور،  بررسی و ارائه راهکارهای افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازنشستگان و بیمه‌شدگان در جهت تقویت و توسعه ارائه خدمات توانمند سازی ذینفعان،  راه‌اندازی سیستم آموزش مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی تبیین قوانین و مقررات هیات‌های بدوی و تجدید نظر تشخیص مطالبات و بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور،  برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت ایجاد و توسعه مفاهیم تامین اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان، برگزاری همایش آموزشی و هم‌اندیشی رابطین بیمه‌ای در ۳۳ استان کشور به صورت حضوری و غیرحضوری، برگزاری کمیته ساماندهی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و موسسات تابعه، اتخاذ تدابیر لازم در جهت جلب مشارکت خیرین و کارفرمایان، همکاری و مشارکت جدی در اجرای ارائه طرح تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای با عنوان "بیمه خانواده ایرانی"، تهیه و تنظیم دستورالعمل "توسعه تعامل و هم‌اندیشی با شرکای اجتماعی، نهادهای مدنی و حاکمیتی"، اجرای طرح مشاوره کارگاهی و هم اندیشی، آموزشی رابطین بیمه‌ای در سطح استان‌ها، برپایی غرفه اطلاع‌رسانی و ارائه مشاوره تخصصی به کارفرمایان، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در نمایشگاه‌ها نیز از اقدامات ارزشمندی است که طی دوران مدیریت این دولت مردمی مورد توجه قرار گرفت.

همچنین برگزاری سمینارهای گفتمان سازی تامین اجتماعی با موضوع عدالت و توسعه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بخش دولتی و آزاد، برگزاری سالانه جشنواره ملی و استانی معرفی چهره‌های برتر حوزه کارفرمایی و کارآفرینی با اهدا جوائز و لوح تقدیر و تندیس، هدایت و راهبری ادارات کل بیمه ای و مدیریت‌های درمان در راستای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، اتخاذ تدابیر لازم برای آموزش پیشگیری از حوادث کارگران و رابطین معدنی سراسر کشور و در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح رفاهی و گردشگری مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در این دوران به ثمر نشست.  

آماده‌سازی پیش نویس تهیه و تدوین پیوست و بسته فرهنگی برای برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های سازمانی،  تدوین و تولید محصولات و اقلام فرهنگی ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران با عناوین بیماری‌های چشمی سالمندان، سلامت روان سالمندان و تغذیه سالمندان،  تهیه آخرین اخبار و گزارش‌های تحلیلی و آماری و انعکاس در فضای مجازی و وب سایت‌های تشکل‌های اجتماعی به منظور افزایش اطلاعات بیمه‌ای شرکای اجتماعی را باید از دیگر اقدامات اثرگذار این نهاد اجتماعی بیمه‌گر در دولت سیزدهم عنوان کرد.

تحویل قطعی ۸ پروژه و تحویل موقت ۱۴ پروژه سازمان تأمین اجتماعی، اصلاح ساختار و فرآیندهای اجرای پروژها اعم از تسریع فرآیند گردش کار پروژه‌های عمرانی، کاهش هزینه‌های طراحی و مهندسی در پروژه ها، کاهش هزینه‌های بالاسری و به تبع آن هزینه‌های اجرایی پروژه‌ها، افزایش نظارت فنی بر پروژه‌های در حال ساخت، تسریع در روند اجرای پروژه‌ها به دلیل حذف منافع ناشی از تطویل پروژه‌های اجرایی، رسیدگی سریع به ادعای پیمانکاران و جلوگیری از توقف پروژه به دلیل ادعای پیمانکاران، تسریع در اخذ مجوزات قانونی لازم، شفاف سازی در عملکرد پروژه‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی، افزایش سطح دانش و فن آوری در پروژه‌های در حال طراحی و ساخت، استقرار نظام مدیریت دانش در فرآیند اجرای عملیات و استقرار روند QI/QC در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی نیز در عرصه ساخت و ساز و توسعه در دولت سید ابراهیم رئیسی مورد توجه قرار گرفت.

بازنگری سطح‌بندی خدمات درمانی، استقرار نسخه الکترونیک و عدم چاپ دفترچه جدید و مقابله با بحران (همچون شیوع کرونا) نیز از اقدامات مهم معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی است که در دولت سیزدهم تکمیل و با دستاوردهای اثربخشی برای آحاد جامعه همراه شد.

با حذف دفترچه بیمه،  سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد است و پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.

‌همچنین هر بیمه‌شده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی می‌تواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و کمک به رونق تولید

تعمیم و گسترش پوشش با هدف صیانت از نیروی کار در مقابل مخاطرات از طریق انعقاد قرارداد با ارگان‌های متعدد دولتی، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار و کمک به رونق تولید با بهره‌گیری از ابطال، اجرا و تداوم برخی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، حمایت از بیکاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری، تدوام تقویت و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی از طریق ارائه مشوق و طرح‌های مهارت آموزی، پذیرش رانندگان جدیدالورود از طریق جایگزینی با افراد خارج شده از ناوگان حمل و نقل نیز در دوره مدیریتی دولت وعده‌های صادق به ثمر نشست.

تکمیل طرح ۳۰۷۰

تداوم و تکمیل طرح ارزشمند ۳۰۷۰ (ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری) نیز یکی از اقدامات حائز اهمیت دولت سیزدهم است که می‌تواند یک الگو برای تمامی سازمان‌ها، نهادها و مدیران ارشد اجتماعی و اقتصادی و سیاسی باشد که یک طرح نوین در صورت اثربخشی برای آحاد جامعه با تغییرات مدیریتی نیز می‌تواند ادامه یافته و تکمیل شود.  

هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری با اجرای طرح موسوم به طرح تحول دیجیتال (۳۰۷۰) نیز از سال ۹۹ کلید خورد، اما در دوره دولت مردم تکمیل شد و نقشی اساسی در کاهش مراجعات حضوری، آمد و شدها و... به ویژه در کلانشهرها داشت.  

این طرح با ارائه ۳۰ خدمت الکترونیک، ۷۰ میلیون مراجع از مجموع ۹۶ میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وکارگزاری‌های این سازمان را کاهش می‌دهد.
پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری‌بگیران با ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ غیرحضوری احکام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه‌شده، نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه‌شده اصلی، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق بیمه به‌صورت کسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از کرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، حذف کاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ غیرحضوری درخواست کفالت و بازرسی و کمک هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واکشی عکس از سامانه نام‌نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی کارفرمایان و امکان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه‌شده، کارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می‌شود.

افزایش مهلت پرداخت حق بیمه به بیمه‌شدگان با ماهیت اختیاری با توجه وضعیت رکود شرایط اقتصادی کشور، بهبود رفاه نسبی معیشت مستمری‌بگیران و کاهش شکاف طبقاتی این بخش از جامعه، صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار کارفرمایان مولد و تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها که با هدف حذف فرآیند زائد و شفاف‌سازی اطلاعات و پاسخگویی انجام گرفت، طی این مدت توانست محقق شود.  

افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده ویژه کادر درمان

خبر تصویب افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده ویژه کادر درمان در اول فروردین ماه ۱۴۰۱ نیز که توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام شد، از مهمترین طرح‌ها و مطالبات جامعه تحت پوشش این سازمان است که باید به عنوان آخرین دستاورد این نهاد بیمه‌گر در سال گذشته نام برده شود.

به گفته میرهاشم موسوی، با تصویب افزایش ۵۰ درصدی فوق‌العاده ویژه کادر درمان در آخرین جلسه هیأت امناء این سازمان، این افزایش در سال جدید اجرایی خواهد شد.

مطالبه جامعه هدف این سازمان اجتماعی بی‌شک توزیع عادلانه ثروت‌های عمومی در کشور است که باتوجه به تاکید این دولت مردمی بر پشتیبانی و بهره‌مندی همه اقشار جامعه از انواع بیمه‌های اجتماعی و درمانی محقق شده و نقشی اساسی در فرایند توسعه پایدار کشور خواهد داشت.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha