ساری - ایرنا- نیمه نخست سال زراعی جاری مازندران طبق گزارش مرکز ملی خشکسالی هواشناسی ایران با افزایش ۱۸.۵ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته به پایان رسید ؛ موضوعی که سبب امیدواری کشاورزان بویژه شالیکاران این خطه شده است.

به گزارش ایرنا ، گزارش مرکز ملی خشکسالی هواشناسی نشان می دهد میزان بارندگی در مازندران از ابتدای مهر ماه تا پایان اسفند گذشته ۳۹۷ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود ۴۰۰ میلی‌متر بوده ، حدود یک درصد کاهش داشته است ، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۳۳۵ میلی متر بوده، ۱۸.۵ درصد افزایش یافته است.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

براساس گزارش ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور میزان بارش سال ۱۴۰۰ مازندران از اول فروردین تا ۲۹ اسفند۱۴۰۰ حدود ۶۱۳ میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود ۶۴۸ میلی متر بوده ، ۵.۴ درصد کاهش داشته است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۶۲۴ میلی‌متر بوده ، ۲ درصد کاهش داشته است.

بر اساس جدول داده های آماری در نیمه سال آبی جاری  یعنی از مهر تا اسفند ماه سال گذشته  بیشترین میزان بارش مربوط به ماه آبان با ۱۲۲ میلی متر و کمترین هم مربوط به ماه آذر با ۳۷ میلی متر بود. در دی ماه پارسال نیز ۷۴ میلی متر بارندگی در مازندران ثبت شد و میزان بارندگی در ماه مهر هم ۵۳.۱ میلی متر بود.

بنابر این گزارش میانگین بارش اسفند ماه به عنوان آخرین ماه سال ۱۴۰۰ در استان مازندران نیز حدود ۵۲ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود ۵۶ میلی متر بوده ۷ درصد کاهش داشته است. نسبت به مدت اسفند سال ۱۳۹۹ نیز  که حدود۵۵ میلی متر بوده ، پنج درصد کاهش داشته است.

جدول اداه های آماری در نیمه سال زراعی جاری نشان می دهد که طی این مدت بیشترین کاهش بارش نسبت به دوره آماری مربوط به شهرستان نکا با ۲۲.۱ درصد و بیشترین افزایش نسبت به دوره آماری مربوط به شهرستان رامسر با ۳۴.۵درصد افزایش اختصاص یافته است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  نسبت به افزایش قابل توجه میزان بارندگی نسبت به نیم سال زراعی سال گذشته ابراز امیداواری کرد و گفت: افزایش حدود ۲۰ درصدی بارندگی در شش ماهه سال آبی جاری برای کشاورزان به خصوص شالیکاران بسیار امید بخش است. 

ملکی در عین حال توضیح داد: بزرگترین سدهای مازندران مانند شهید رجایی و البرز که حدود ۱۶۰میلیون مترمکعب آب می تواند در خود ذخیره کند و می تواند در تأمین آب شهرهای استان تاثیر داشته باشد، بارش های فعلی در ذخیره سازی آب سدها کمک می کند اما چون ذخیره آبی چشمگیر نیست تاثیر زیادی مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: تنها بارش برف در ارتفاعات به پر شدن چاه‌های زیرزمینی و ذخیره آب در سدها کمک زیادی می کند، که با بالارفتن دمای هوا در زمستان سال جاری در مناطق بالادست استان موجب ذوب شدن برف شده است که ذخیره مناسبی برای فصول گرم سال در دسترس کشاورزان نخواهد بود .

بارندگی سال آبی مازندران حدود ۲۰ درصد افزایش یافت

افزایش حدود یک درجه ای دمای هوای مازندران 

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران در باره وضعیت دمای هوا در نیمه سال آبی جاری گفت: میانگین دمای هوای شش ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به اسفند گذشته ، ۸.۴ درجه سانتی گراد بود که نسبت به مدت مشابه دوره آماری ۹دهم درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸.۳ درجه سانتی گراد بوده، یک دهم درجه افزایش داشته است.

ملکی بیان داشت: میانگین دمای هوای زمستان ۱۴۰۰ استان مازندران ۵.۳ درجه سانتی گراد بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که ۴.۱ درجه بوده ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵.۶ درجه سانتی گراد بوده ۰.۳ درجه افزایش داشته است.

وی میانگین دمای هوای اسفند۱۴۰۰ استان مازندران را ۷.۲ درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت که این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری که ۵.۶ درجه بوده ۱.۶ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴.۶ درجه بوده ۲.۶ درجه افزایش داشته است.

طی اسفندماه ۱۴۰۰، بیشینه دمای مطلق با ۶/۳۲ درجه سانتی گراد به شهرستان ساری و کمینه دمای مطلق با ۴/۷- درجه به بلده و رینه تعلق داشت.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

طبق آماررسمی جهاد کشاورزی مازندران به دلیل کاهش و تاخیر در بارندگی مهر ماه امسال سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا بشدت تحت تاثیر قرار گرفت و امسال تنها حدود ۹ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته است که کمتر از یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha