حال و هوای حرم مطهر رضوی و اطراف آن در ساعات و روز نخست سال ۱۴۰۱

مشهد- ایرنا- حرم مطهر رضوی همزمان با سال نو شاهد زمزمه میلیونی دعای یا مقلب القلوب بود نوایی که از لبان زائران و مجاوران در هوای بهاری مشهد شنیده می‌شد و همه آمده بودند تا تقدیر آغاز سال نو و قرن جدید خود را در کنار حرم امام مهربانی رقم زنند.

خادمان حرم مطهر حضرت رضا(ع) با توجه به همزمانی ماه شعبان و اعیاد آن با آغاز سال نو، اقدامات تزیینی و گل آرایی حرم مطهر رضوی را از اواسط اسفند ماه پارسال و مقارن با ایام ولادت امام حسین(ع) آغاز کردند و با نصب کتیبه‌های مناسبتی و پرچم‌ها و ریسه‌های رنگی آذین‌بندی شده به استقبال این ایام مبارک رفتند.

دورتادور ستون‌های صحن پیامبر اعظم(ص) نیز بنرهایی نصب‌شده که با عبارت‌های اللهم عجل لولیک الفرج و شعار آستان قدس رضوی برای سال نو با عنوان "همه خادم الرضاییم میزبانی کریمانه، عهد جاودانه" و همچنین دعای تحویل سال مزین شده است.

همچنین چهار کتیبه بزرگ نیز در بالای ایوان‌های صحن‌های جمهوری اسلامی، آزادی، انقلاب اسلامی و گوهرشاد نصب‌ شده که اشعار و عبارت‌های «ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی/ دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی، من زنده‌ام به عشق تو یا صاحب‌الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه و السلام علیک یابن الزهرا(س) بر روی آنها نقش بسته است.

کتیبه‌های سبزرنگ عمودی مزین به عبارت «اسعد الله ایامکم» نیز بر روی دیوارهای صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی نصب‌شده است و فرارسیدن اعیاد نیمه شعبان و نوروز را به دلدادگان حضرت رضا(ع) شادباش می گوید.

برنامه های نوروزی حرم مطهر

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم ویژه برنامه‌های تحویل سال ۱۴۰۱ را از ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه دیروز با حضور گسترده زائران و مجاوران در صحن پیامبر (ص) حرم مطهر رضوی آغاز کرد.

همخوانی گروه نوجوانان نور الرضا (ع)، اجرای صلوات خاصه، بیان احکام، قرائت زیارت آل یاسین و مولودی‌خوانی در وصف حضرت صاحب الزمان(عج) از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر در بخش نخست ویژه برنامه‌های تحویل سال جدید بود که تا لحظه سال تحویل با اجرای سخنرانی، مدیحه سرایی و مداحی و قرائت زیارت توسل و نماز جماعت ادامه یافت.

حال و هوای حرم مطهر رضوی و اطراف آن در ساعات و روز نخست سال ۱۴۰۱

گل آرایی حرم مطهر با ۳۲۳ هزار شاخه گل

رییس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی هم از گل‌آرایی این حرم به مناسبت سال نو با استفاده از ۲۵۰ هزار بوته گل اهدایی شهرداری تهران، حدود ۷۰ هزار بوته گل اهدایی از سوی نذرکنندگان گل و گیاه کشور و حدود سه هزار بوته گل اهدایی شهرداری مشهد خبر داد.

محمدرضا درخشان‌فر با بیان اینکه گل‌آرایی صحن‌ها به ویژه در آب‌نماها با استفاده از گل‌هایی همچون کالانکوآ، بنفشه، همیشه بهار، شب بو و جعفری انجام شده است افزود: از درختچه‌های یاس هلندی و گل آزالیا برای گل‌آرایی نیم طبقه‌های صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی و دور تا دور صحن پیامبراعظم(ص) استفاده شده است.

وی با اشاره به استفاده از گل‌های آگلونما در زیباسازی مسیرهای تشرف به روضه منوره افزود: جایگاه ایوان ولی عصر(عج) در صحن پیامبراعظم(ص) از دیگر مکان‌هایی است که به این مناسبت به صورت ویژه گل‌آرایی شده است.

رییس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی گفت: تمام رواق‌های حرم مطهر و شبستان‌های مسجد گوهرشاد با فرش‌های دستباف مفروش شده و حدود ۲۵ هزار متر مربع فرش دستباف در رواق‌ها پهن شده است.

وی با تأکید بر این که ۵۰۰ هزار مُهر تربت کربلای معلی اهدایی از سوی حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) از ابتدای ماه شعبان در جامهری‌های بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در دسترس زائران و مجاوران قرار گرفته است اضافه کرد: در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهر نماز برای استفاده نمازگزاران در این ایام تهیه شده است.

حال و هوای حرم مطهر رضوی و اطراف آن در ساعات و روز نخست سال ۱۴۰۱

برپایی نمایشگاه خوشنویسی

موسسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی هم به مناسبت همین ایام در محل پیاده راه آیت الله واعظ طبسی،  نمایشگاهی از آثار خوشنویسی ۱۵ هنرمند برجسته دایر کرده است.

مدیر عامل این موسسه در این خصوص گفت: هر روز چهار استاد و هنرمند، در این کارگاه نوروزی تا دوازدهم فروردین ، از ساعت ۱۸ تا ۲۲، حضور خواهند داشت و در معرض دیدگان زائران و مجاوران هنردوست به کتابت اثر می‌پردازند.

برپایی نمایشگاه عکس بهاری

امیر مهدی حکیمی افزود: برپایی نمایشگاه عکس در ایستگاه بهار زندگی از دیگر اقدامات موسسه آفرینشهای هنری است. در این نمایشگاه ۳۲ تابلوی عکس منتخب از آثار دوره‌های مختلف جشنواره عکس «خانه دوست» این مؤسسه با حال و هوای بهار و عید نوروز به نمایش گذاشته شده است.

حال و هوای حرم مطهر رضوی و اطراف آن در ساعات و روز نخست سال ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه اجرای ۱۰ اثر نمایشی منتخب نوروزی شامل هشت نمایش خیابانی و ۲ پرده‌خوانی با محوریت روایاتی از سیره اخلاقی و اجتماعی امام رضا(ع) از ۲۷ اسفند پارسال و همزمان با نیمه شعبان در جوار حرم مطهر رضوی آغاز شده است افزود: همچنین اجرای زنده سرودهای رضوی و مهدوی با حضور چهار گروه نوجوان مشهدی از ۲۶ اسفند پارسال در پیاده راه آیت‌الله واعظ طبسی شروع شده است که این گروه‌ها علاوه بر اجرا در نوبت بعد از ظهر در ایستگاه بهار زندگی، در نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ در فرودگاه و راه‌آهن با اجرای سرود به پیشواز زائران نوروزی می‌روند.

سفر یک و نیم میلیون نفری زائران به مشهد

استاندار خراسان رضوی هم روز دوشنبه در ارتباط تصویری با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که با حضور وزیر کشور انجام شد گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر طی چهار روز پایانی سال ۱۴۰۰ وارد مشهد شده‌اند و باتوجه به مناسب های ماه شعبان و رمضان، بازه زمانی سفر در این استان محدود به ایام تعطیلات عید نخواهد بود و خراسان رضوی همچنان میزبان مسافران از سراسر کشور است.

یعقوبعلی نظری افزود: ستاد سفر در این استان از سه ماه قبل با همکاری و تعامل با آستان قدس رضوی تشکیل شد و شهرستان های ورودی استان هم با تشکیل این نوع ستادها به ریاست فرمانداری شهرستان ها مشغول به فعالیت هستند.

اجرای ۲ هزار نمایش نوروزی در مشهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم گفت:۲ هزار نمایش کوتاه و سرود در کنار دیگر اقدامات فرهنگی طی ایام نوروز در مشهد اجرا می‌شود.

محمد حسین زاده افزود: برای ایام نوروز مجموعه‌ای از فعالیتهای فرهنگی در داخل شهر شروع شده است که از جمله آنها ۵۴ نمایش خیابانی کوتاه با هزار اجرای نوروزی و همچنین هزار اجرای سرود است.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع)، پایانه مسافربری، راه آهن، فرودگاه، پارکها و ایستگاههای فرهنگی انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha