جهاد آب رسانی به روستاها در دولت سیزدهم محقق شد

تهران - ایرنا - آبرسانی به روستاهای بی‌بهره از آب پایدار و سالم کشور یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم از ابتدای آغاز بکار بود که مورد تاکید رییس جمهوری بود و بر همین اساس وزیر نیرو با تشکیل شورایی به نام شورای جهاد آبرسانی کاری سترگ برای این مهم را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، آبرسانی روستایی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رفته با این حال همچنان ۲۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب متصل نیستند و  همین امر یکی از دلایل عقب‌ماندگی‌ در برخی روستاها و مناطق محروم شده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم البته این موضوع موردتوجه جدی قرار گرفته تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

از همین رو «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین جلسه رسمی وزارت نیرو از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفته بود که مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو را شکل خواهد داد.

مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شده است. ویژگی خاص این شورا آن است که علاوه بر دست‌اندرکاران بخش دولت، از توان نیروهای جهادی و خیران هم برای ایجاد تحول در امر آبرسانی به روستاها و مناطق محروم هم بهره برده شود.

وزیر نیرو در این زمینه به لزوم مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع آبی کشور و همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های حیاتی به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم در دولت عدالت محور و مردمی سیزدهم تاکید کرده و گفته که ایجاد یک سازوکار جدید اهمیت مضاعف دارد.

 بر این اساس، شورای جهاد آبرسانی با هدف برنامه‌ریزی هر چه دقیق‌تر و اتخاذ تصمیمات هماهنگ و متمرکز کردن اعتبارات و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های ستادی و استانی در وزارت نیرو تشکیل شده است.

تحول نو در بخش آب با تشکیل شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو  همان روزها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره این شورا گفته بود: هدف ایجاد این شورا تحولی نو در امر آبرسانی به روستاها با هم‌افزایی است.

«میثم جعفر زاده» خاطرنشان کرد: برنامه شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو آن است که با ایجاد یک هم‌افزایی مؤثر بین همه متولیان و فعالان عرصه آبرسانی تحولی نو در این بخش به وجود آورد.

جعفر زاده ادامه داد: این شورا در بخش آبرسانی فعالیت خواهد کرد و به دنبال محرومیت‌زدایی آبی در مناطق کم برخوردار است.

دبیر شورای جهاد آبرسانی معتقد است: این شورا در نخستین گام شروع به شناسایی روستاها و تحلیل وضعیت آن‌ها کرده است.

وی ادامه داد: برآیند این کار آن است که در آینده‌ای نه‌چندان دور چراغ پرفروغی در روستاها و مناطق محروم از آب روشن خواهد کرد که در کل به ماندگاری در روستا و تحول در امر اشتغال منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آن‌گونه که وزیر نیرو پیش از این اعلام کرده، اکنون ۲۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آب متصل نیستند که قرار است این رقم تا پایان دولت سیزدهم به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. 

محرابیان تاکید کرد: باید بتوانیم اعتباراتی که در حال حاضر در بودجه است را محقق و جذب کنیم و از توان گروه‌های مختلف خیری و جهادی که در حال حاضر حدود ۱۵۰ گروه فعال و تخصصی این موضوع را دنبال می‌کنند، بهره‌مند شویم.

«میثم جعفر زاده» دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو در آخرین اظهارنظر خود دراین‌باره گفت: پروژه‌های خوبی در سراسر کشور با هدف‌گذاری‌ آبرسانی به سه هزار روستا و هم‌زمان به هفت هزار و ۱۳۸ روستا، آغاز شده است و این موضوع دنبال می‌شود.

به گفته جعفر زاده، عملیات اجرایی بیشتر پروژه‌های آبرسانی در روستاهای کشور طی هفته‌های گذشته آغاز شده و این پروژه‌ها با جدیت دنبال می‌شوند.

در کل کشور حدود ۵۹ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. از مجموع روستاها، ۳۹ هزار و ۱۰۰ روستا با جمعیت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جزو روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند.

از مجموع روستاها، ۱۶ هزار و ۵۱۶ روستا با جمعیت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فاقد آب هستند، همچنین هشت هزار و ۴۲۳ روستا با جمعیت ۲.۴ میلیون نفر در زمینه آبرسانی به‌طور خودگردان عمل کرده و آب موردنیاز خود را تامین می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha