رفع شرایط سخت تامین آب مشهد، نیازمند حمایت دولت مردمی

مشهد- ایرنا- میانگین بارندگی مشهد در آخرین سال آبی، از مهر پارسال تا پایان شهریور امسال، ۶۷ درصد نسبت به سال پیش از آن و ۶۲ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش یافته است و تاکنون تنها ۲۹ درصد از حجم مخازن سدهای آن آب دارد، لذا کمک دولت سیزدهم برای اجرای طرحهای تامین آب این کلانشهر ضروری است.

به گزارش ایرنا، اقلیم خشک و نیمه‌خشک و کاهش بارندگی‌ها، کشور را با چالش خشکسالی مواجه کرده و در یکی دو دهه اخیر زنگ بحران بی‌آبی به صدا درآمده است.
در این میان سرزمین خراسان رضوی با اقلیم خشک و کویری، وضعیت بحرانی‌تری دارد و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است و ۹۹ درصد مساحت مشهد در خشکسالی شدید قرار دارد، این درحالی است که کمبود ۱۰ درصدی منابع آبی، بحرانی ۳۵ درصدی ایجاد می‌کند.

تامین آب مشهد از دغدغه‌های اصلی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی این کلانشهر تامین آب شرب برای جمعیت زائر و مجاور است.

حسین اسماعیلیان افزود: خراسان رضوی و بویژه دشت مشهد در سالیان گذشته خشکسالی های پیاپی را از سرگذرانده و مشکلات جدی در کوتاه مدت و بلندمدت در تامین آب این کلانشهر ایجاد شده‌ است.

وی اضافه کرد: سال آبی گذشته و سال ۱۴۰۰ جزو سال های بسیار خشک و کم بارش در چند دهه گذشته بوده است به گونه ای که میزان بارندگی نسبت به دوره آماری بلندمدت در استان تقریبا ۲۰ درصد و در حوزه شهرستان مشهد ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان می دهد و متاسفانه بیش از ۹۹ درصد از حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی قرار دارد. 

اسماعیلیان افزود: کل بارندگی‌هایی که تا کنون در حوزه شهرستان مشهد ثبت شده حدود ۸۱ میلیمتر است که با این شرایط خاص، متاسفانه بیش از ۹۹ درصد از شهرستان مشهد درگیر خشکسالی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: در سال آبی جاری، میانگین دمای منطقه هم افزایش پیدا کرده و نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۷ دهم درجه افزایش داشته است.

اسماعیلیان اضافه کرد: موضوعی که در مشهد خیلی حائز اهمیت است، تامین آب شرب است، بخش قابل توجهی از آب کلانشهر مشهد، یعنی بیش از ۵۰ درصد آن از طریق سدها تامین می شود و وضعیت بارندگی، تاثیر مستقیم و سریعی بر حجم ذخایر آب سدها می‌گذارد.

وی ادامه داد: سال گذشته حجم ذخیره آب سدها کاهش قابل ملاحظه ای داشت و متاسفانه در این شرایط هم بارندگی خاصی اتفاق نیفتاده است. 

اسماعیلیان افزود: در حال حاضر متوسط حجم ذخیره چهار سد تامین کننده آب شرب مشهد، حدود ۲۹ درصد است که نسبت به سال قبل ۵۸ درصد کاهش دارد.

نیاز ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی برای اجرای پروژه‌های اضطراری آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، وضعیت کم‌آبی و خشکسالی در مشهد را نسبت به متوسط استان بدتر و شدیدتر توصیف کرد و گفت: اگر شرایط خشکسالی سال گذشته ادامه دار باشد، سال ۱۴۰۱ سال سختی برای تامین آب این کلانشهر است لذا پروژه های کوتاه‌مدت و میان‌مدت توسط شرکت آب و فاضلاب  مشهد و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برای تامین آب این شهر تعریف شده‌است.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های اضطراری آب مشهد ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با اجرای این پروژه‌ها بخشی از کسری آب در سال ۱۴۰۱ رفع می‌شود.

اسماعیلیان افزود: برای اجرای پروژه‌های انتقال آب از ارتفاعات هزارمسجد و انتقال آب سد شورجه و چندین پروژه دیگر به عنوان پروژه‌های میان مدت، پیگیر اخذ ردیف اعتباری هستیم.

تنش آبی در روستاها و نیاز به اعتبار هزار میلیاردی 

از ابتدای سال ۱۳۹۹ با آغاز فرآیند یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی تعداد ۲۲۲ روستا با جمعیت حدود ۲۴۵ هزار نفر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گرفت که در ابتدای تحویل گیری بر اساس پایش صورت گرفته تعداد ١٤٠ روستا با تنش آبی مواجه بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این خصوص اظهار کرد: با اجرای عملیات اضطراری سعی در کاهش و رفع مشکلات تامین آب این روستاها شد و در حال حاضر روستاهای زیر پوشش به ۲۶۲ روستا با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر رسیده است و تعداد ۱۱۳ روستا در شرایط تنش آبی قرار دارند.

اسماعیلیان افزود: با اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت بخشی از مشکلات تامین اضطراری آب شرب روستایی حل شد و پروژه های مشخصی برای این روستاها تعریف شد.
وی خاطرنشان‌کرد: برای رفع نیازهای اضطراری آب شرب در روستاها هزار میلیارد ریال نیاز است تا با اختصاص این مبلغ، دغدغه اصلی برای تامین آب روستاها رفع شود.

پیش‌بینی لازم برای انتقال آب

استاندار خراسان رضوی نیز مشکل آب شرب زائران و مجاوران در مشهد را جدی خواند و افزود: با توجه به برآورد و پیش‌بینی میزبانی از خیل گسترده زائران در ایام پیش رو، باید تصمیمات جدی در این زمینه گرفته شود.

یعقوبعلی نظری خاطرنشان کرد: برای تامین آب مورد نیاز در مشهد چهار محور در دستور کار است که تامین آب از طریق آبهای سطحی قابل توجه است و آبهای سطحی باید با حداکثر توان برای شرب استفاده شود.

وی ادامه داد: انتقال آب نیز مورد تاکید است که باید پیش‌بینی لازم برای انتقال آب به استان و مشهد در دستور کار باشد.

استاندار خراسان رضوی افزود: چهار سد برای تامین آب مشهد مورد استفاده قرار می‌گیرد، سد شورجه نیز با ظرفیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب در دستور کار و برنامه اجرایی قرار دارد و علاوه بر آن برای رفع کمبود آب از آبهای زیرسطحی هم استفاده خواهد شد.

نظری خاطرنشان کرد: استفاده از پساب در صنایع از دیگر محورهاست که برای بخشهای مختلف خدماتی و صنعت در دستور کار است.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف نیز با اولویت بخش کشاورزی مورد توجه است، همکاری بخش کشاورزی استان در این حوزه قابل تقدیر است و برنامه‌های جدی در این حوزه پیش‌بینی شده‌ است.

استاندار خراسان رضوی افزود: محورهای مورد تاکید از سال آینده تا سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد تا با همت، همراهی و هم‌افزایی تمامی دستگاه‌ها این امور عملیاتی شوند.

کمبود تصفیه خانه فاضلاب

در شهر مشهد پنج تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت اسمی ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز احداث شده که به علت بار آلودگی زیاد و عملیات ارتقا، متوسط ظرفیت قابل بهره برداری آن ۲۲۸ هزار مترمکعب در شبانه روز و معادل حدود  ۹۰ درصد فاضلاب جمع آوری شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد اجرا شده‌است، افزود: مهمترین چالش در بخش فاضلاب این کلانشهر، کمبود تصفیه خانه است.

اسماعیلیان اضافه کرد: مدل مشخصی برای افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب تهیه و به تایید وزارت نیرو رسیده است که باید از روشهای مختلف تجهیز منابع مالی صورت گیرد.

وی گفت: یکی از خواسته‌های مهم در این خصوص احداث تصفیه‌خانه خین عرب است که امیدواریم دولت مجوزهای لازم را صادر و تسهیلات آن را در اختیار بگذارد، پیمانکاری این پروژه انجام شده و نیازمند اخذ مصوبه شورای اقتصاد است.

اسماعیلیان افزود: در صورت اخذ تسهیلات و مجوز لازم، این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۲۵ هزار متر مکعب احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به احداث یک تصفیه خانه دیگر از محل فاینانس داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت با مشخص کردن تامین‌کننده مالی و تعیین بانک عامل، زمینه احداث این تصفیه‌خانه را فراهم کند.

اسماعیلیان، کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های مشهد را بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت: این اعتبار باید از محل منابع مختلف تامین شود.
وی گفت: ساخت دو تصفیه خانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با ظرفیتهای ۷۰ و ۹۳ هزار مترمکعب نیز برای شهر مشهد در دستور است.

به گزارش ایرنا، کلانشهر مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت، بیش از نیمی از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی را در خود جای داده است.  

رییس جمهور آیت الله سید ابراهیم رییسی همراه با جمعی از اعضای هیأت دولت عصر فردا چهارشنبه، دهم فروردین‌ماه به مشهد مقدس سفر می‌کند.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته ورود رییس جمهور به مشهد، در قالب هجدهمین سفر استانی، فردا بعدازظهر خواهد بود، هرچند ممکن است تحت بعضی شرایط برنامه‌ها تغییر کند.

رییس جمهوری در قالب هجدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال "تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" به منظور بررسی اولویت‌های توسعه استان و رفع مشکلات مردم به خراسان رضوی، سفر می‌کند.

آیت الله سیدابراهیم رییسی پیش از این به ۱۷ استان شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha