۲۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84687395
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار مقام سازمان ملل درمورد بحران سوءتغذیه و ناامنی غذایی در افغانستان

تهران – ایرنا – هماهنگ کننده محلی امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان هشدار داد که مردم در افغانستان امروز با بحران سوتغذیه و ناامنی غذایی در ابعادی بی نظیر روبه رو هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از سایت سازمان ملل، «رامیز آلاک باروف» گفت: گرسنگی حاد در  افغانستان از رقم ۱۴ میلیونی در ماه ژوئیه (تیر)، به ۲۳ میلیون نفر در ماه مارس (اسفند) افزایش یافته و خانواده ها را مجبور کرده است به اقدامات ناامیدکننده روی آورند.

وی افزود: داد و ستدهای غیرقابل قبول باعث رنج بی حد و اندازه، کاهش کیفیت، کمیت و تنوع مواد غذایی موجود شده و اثرات زیان باری بر سلامت جسمی و روانی زنان، مردان و کودکان برجا گذاشته است.

مقام سازمان ملل همچنین تاکید کرد که ۹۵ درصد افغان ها غذای کافی نمی خوردند و این رقم در زنان سرپرست خانوار تقریبا ۱۰۰ درصد است.

آلاک باروف تصویری از بخش های بیمارستانی مملو از کودکان مبتلا به سوتغذیه را ترسیم کرد که بسیاری از آنها در سن یک سالگی وزن یک نوزاد شش ماهه در یک کشور توسعه یافته را دارند و برخی به حدی ضعیف‌اند که قادر به حرکت نیستند.

وی تاکید کرد: سازمان ملل و شرکا هر کاری از دستشان برآید برای کاهش اثرات گرسنگی و سوتغذیه انجام می دهند و ابزار لازم برای محافظت و حفظ معیشت را در اختیار جوامع می گذارند.

اخبار سازمان ملل حاکی است تاکنون در سال جاری، شرکای بشردوستانه از ۸.۲ میلیون نفر در افغانستان با کمک های غذایی حیات بخش و نجات دهنده حمایت کرده اند که این کمک ها شامل جیره های غذایی اضطراری، غذای مدارس، فرآورده های کشاورزی و مواد غذایی مغذی و مکمل ها برای مادران شیرده و نوزادانشان می شود.

در ماه های آینده، سازمان ملل و شرکای آن بر افزایش فعالیت های واکنشی متمرکز می شوند و به مناطق دورافتاده ای که به دلیل درگیری ها غیرقابل دسترسی بودند، دست می یابند.

آلاک باروف گفت که نرخ سوتغذیه حاد در ۲۸ استان از ۳۴ استان افغانستان بالاست و بیش از ۳.۵ میلیون کودک به حمایت درمانی تغذیه ای نیاز دارند.
سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادرسان تاکید دارند تحریم‌های دولت آمریکا در کنار مسدودشدن پول افغانستان شرایط سختی را برای مردم این کشور رقم زده‌است و درصورت رفع نشدن موانع، بیش از یک میلیون کودک از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند.  

افغانستان و مردم آن برای چند دهه است که از شرایط کشورشان رنج می‌برند و اکنون هفت ماه پس از سلطه طالبان یک قحطی گسترده‌تر از هر زمان دیگر آن‌ها را تهدید می‌کند به گونه‌ای که بیم آن می رود یک میلیون کودک افغان یعنی تعدادی برابر با تلفات مستقیم جنگ ۲۰ ساله این کشور جان خود را از دست بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha