سازمان ملل: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون نفر مجبور به ترک اوکراین شده‌اند

تهران- ایرنا- آژانس پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که هم اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در اوکراین مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا از "سی ان ان"،  این آژانس همچنین افزود که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند. 

به گفته سازمان ملل اکثر آوارگان داخلی اوکراین در غرب و شمال غرب این کشور می‌باشند. 

از طرف دیگر، سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین ۲۹ مورد حمله به مراکز سلامتی، کارمندان بخش سلامت و آمبولانس‌ها در اوکراین ثبت شده است. 

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که در جنگ باید از تاسیسات درمانی و کادر پزشکی و همچنین وسایل حمل و نقل اورژانس محافظت شود. 

این درحالی است که ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۷ هزار نفر روز جمعه از شهرهای این کشور تخلیه شدند. 

وی همچنین روسیه را متهم به جلوگیری از خروج مردم از شهر تحت محاصره ماریوپل کرد و گفت اوکراین دوباره تلاش خواهد کرد در روز شنبه غذا و دارو را به این شهر برساند. 

اما روسیه این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید بر اساس توافق با اوکراین کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری فعال می‌باشند. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha