۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 84677613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشایی موزه ملی عراق پس از سه سال

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 84677613
بازگشایی موزه ملی عراق پس از سه سال

تهران- ایرنا- موزه ملی عراق که به مدت سه سال به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در این کشور تعطیل بود، این هفته درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجله آرت نیوز، این موزه ملی که میزبان گنجینه‌هایی از تمدن‌های میان دو رود و ایران باستان و خلافت عباسیان است، از سال ۲۰۱۹ در بحبوحه اعتراضات ضد حکومتی در بغداد تعطیل شد. با گذشت سه سال از آن زمان، مصطفی الکاظمی در هفته جاری این موزه را رسما بازگشایی کرد.

دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتری خود اعلام کرد این بازگشایی پس از یک دوره طولانی از تعمیر و نوسازی انجام شده است.

در نسخه بازسازی شده این موزه، از عتیقه‌جات اسلامی مربوط به قرن نهم از کاخ آشور-ناصیر-پال دوم در شهر نمرود گرفته تا یادگارهای تاریخی که قدمت آنها به دوران امپراطوری آشوری نو یعنی هزاران سال قبل برمی‌گردد به نمایش گذاشته شده‌ است.

موزه ملی عراق در دهه ۱۹۲۰ میلادی به عنوان بخشی از یک طرح فرهنگی به سرپرستی یک باستان شناس انگلیسی تاسیس شد. این موزه سالها به دلیل جنگ و درگیری در منطقه در معرض تهدیدات امنیتی بود. در سال ۲۰۰۳ به دنبال تجاوز ارتش آمریکا به خاک عراق که به سرنگونی صدام حسین منجر شد و منطقه را دچار بی‌ثباتی کرد، بازار قاچاق عتیقه در منطقه رونق گرفت و مجموعه این موزه غارت شد. براساس تخمین‌ها حدود ۱۵ هزار شی از این موزه دزدیده شد که نزدیک به نیمی از آن هنوز به منطقه بازگردانده نشده است. این موزه دولتی با گذشت ۱۲ سال تعطیلی در پی دستبرد سال ۲۰۰۳، سرانجام در سال ۲۰۱۵ بازگشایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha