قیمت شرکت های نفتی و سهام های آسیایی سقوط کرد

تهران- ایرنا - به دنبال پیشرفت های اندک در مذاکرات صلح اوکراین و ممنوعیت واردات نفت از روسیه قیمت شرکت های نفتی و سهام های آسیایی سقوط کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز» سرمایه گذاران از افزایش نرخ تورم و رشد آهسته اقتصادی به موجب ممنوعیت واردات نفت از روسیه در کنار پیشرفت های اندک در مذاکرات صلح اوکراین نگرانند. 

یک منبع آگاه به رویترز گفت: دولت «جو بایدن» خواستار ممنوعیت واردات نفت از روسیه می باشد حتی اگر متحدان اروپایی اش در این تحریم ها نتوانند به این کشور بپیوندند. 

قیمت نفت خام به بالاترین رقم در ۱۴ سال گذشته رسیده است و روسیه هشدار داده که بهای نفت می تواند تا ۳۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند. روسیه همچنین هشدار داده که ممکن است در صورت توقف واردات نفت کشورهای غربی به دلیل حمله این کشور به روسیه  خطوط لوله گازی خود به آلمان را قطع کند. آلمان برنامه های ممنوعیت واردات انرژی را رد کرده است.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان نیز  گفت این کشور که بزرگ ترین خریدار نفت خام روسیه است در حال افزایش برنامه های خود برای گسترش استفاده از منابع جایگزین دیگر انرژی است اما نمی تواند واردات انرژی از روسیه را یک شبه قطع کند. 

به نظر می رسد سهام های بازارهای اروپایی از جمله «یورو استاکس»، «جرمن  دی ای ایکس»، «اف تی اس ای» و « اس اند پی» کاهش داشته اند. شاخص  سهام  آسیه-اقیانوسیه «ام اس سی آی» نیز در خارج از ژاپن با یک درصد افت مواجه شده است. سهام چین نیز با کاهش چشمگیر در ۲۰ ماه گذشته رو به رو بوده است.

بهای نفت خام برنت با افزایش ۲.۶ درصدی به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. 

در پایان این گزارش آمده است با وجود اینکه روسیه اقدامات خود در اوکراین را عملیات ویژه نامگذاری کرده است اما آمریکا و کشورهای اروپایی با وضع تحریم های گسترده که به منزوی کردن  اقتصادی این کشور ادامه می دهند. چیزی که پیش از این هرگز روسیه آنرا تجربه نکرده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha