محتوای قرآنی طرح نور الثقلین در سازمان دارالقرآن تولید شده است

تهران-ایرنا- سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم گفت: محتوای قرآنی طرح نور الثقلین به شکل مکتوب و الکترونیکی و در حوزه معرفتی تربیتی و مهارت های قرآنی در سازمان دارالقرآن الکریم تولید شده است. 

به گزارش ایرنا از سازمان دارالقرآن الکریم حسین تقی پور روز دوشنبه درباره طرح راه اندازی جلسات خانگی قرآن تحت عنوان نورالثقلین که در قالب شبکه مردمی سازمان دارالقرآن الکریم به اجرا در خواهد آمد، اظهار داشت: سامانه ملی مجازی قرآن و عترت با هدف ارائه محتواهای آموزشی و ایجاد شبکه پشتیبان از طرح ملی نورالثقلین و با هدف رفع خلاءهای موجود آموزشی ایجاد شده که با در نظر گرفتن این موارد می توان طرح نورالثقلین را در بدنه سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کرد.

وی افزود: بخش اول این طرح، نظام محتوایی است که باید به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای طرح توضیح دهد. موضوع بعد بحت کادر اجرایی است که نیازمند ایجاد ستاد مرکزی در سازمان دارالقرآن الکریم، ستاد استانی و مؤسسات قرآنی و خانه های قرآن است که به عنوان مراکز اجرای این طرح می باشند.

تقی پور درباره کادر آموزشی این طرح گفت: طرح نورالثقلین در کادر آموزشی به دو بخش مدرسین و مربیان تقسیم می شود. محتوای آموزشی شامل دوره های آموزشی به صورت مکتوب، ویژه مدرسان، مربیان و مخاطبان گوناگون در گروه های مختلف سنی است که در حال طراحی می باشد. محتوای آموزشی با موضوع مهارت های قرآنی و معرفتی تربیتی در سازمان دارالقرآن الکریم تهیه شده است.

وی ادامه داد: طرح نورالثقلین در قالب جلسات قرآنی خانگی و خانه های قرآن شکل گرفته و به اجرا در خواهد آمد. فرایند و رویه اجرایی این طرح نیز کاملاً پژوهشی بوده و توسط قرارگاه ملی نورالثقلین در حال تولید است.
سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص نقش سازمان دارالقرآن در اجرای این طرح بیان کرد: سازمان دارالقرآن الکریم با راه اندازی ستاد مرکزی و استانی و هماهنگی های لازم با مؤسسات و ایجاد نظام هماهنگ جلسات خانگی قرآن، قدم های مؤثری در اجرای این طرح ملی برداشته است. همچنین سازمان دارالقرآن الکریم در دهه های گذشته با تربیت کادر متخصص، نقش مؤثری در این راه ایفا کرده و کادر آموزشی طرح نورالثقلین از همین کادر متخصص تأمین خواهد شد.

وی درباره توجیه موسسات قرآنی و خانه های قرآن به عنوان مراکز اجرای این طرح اظهار کرد: توجیه موسسات و خانه های قرآنی به عنوان بازوی اجرایی این طرح، یک نوع فعالیت تبلیغی و ترویجی محسوب می شود و این کار در دستور کار قرارگاه نورالثقلین قرار داشته و در حال انجام می باشد. کادر آموزشی طرح ملی نورالثقلین نیز به صورت حضوری و مجازی و متناسب با نیازهای طرح بروزرسانی خواهند شد تا فعالیت آموزشی مورد نیاز به شکل استاندارد به اجرا درآید.

به گزارش ایرنا هفته گذشته حجت‌الاسلام صادق عیدی مسئول اجرایی طرح نورالثقلین در سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این طرح از دو سال پیش در کشور مطرح شد و بخشی از آن نیز اجرا شد اما با شیوع کرونا در حد توجیه عوامل اجرایی در استان‌ها متوقف شد و از هفت ماه پیش دوباره با یک نگاه ویژه‌راه اندازی شد.

مدیرکل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: برای آغاز نهضت قرآنی نورالثقلین یا نهضت راه‌اندازی جلسات قرآنی خانگی در کشور، در گام اول به شناسایی مدرسان پرداختیم و در همین راستا از هر استان مدرسانی انتخاب شدند و دوره آموزشی آنان با حضور ۴۰۰ نفر برگزار شد. در گام دوم، شناسایی و رصد مؤسسات قرآنی انجام گرفت که آیا توانایی راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن در مناطق خود رادارند یا خیر.

عیدی از اجرایی شدن این طرح از ماه رمضان در کشور خبر داد و گفت: نگاه ما در طرح نورالثقلین با جلسات مرسوم که معمولاً جلسات قرائت قرآن و رفع اشکال است، متفاوت خواهد بود و تاکید ما در این طرح توجه به رویکرد تربیتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha