استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه چشم‌پوشی بر تخریب منابع طبیعی را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: لازم است به سمت کاشت درختان مثمر برویم و این موضوع باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «بهمن امیری مقدم» روز یکشنبه در جشن بزرگ درختکاری که همزمان با آغاز هفته درختکاری و روز ولادت امام حسین(ع) در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز باید تک‌تک شهروندان استان حافظ منابع طبیعی و جنگل‌های استان باشند.

وی افزود: در این زمینه ما نیازمند یک آموزش عمومی در زمینه احیا و حفظ منابع طبیعی به مردم هستیم تا شهروندان از اهمیت این منابع آگاه شوند و خودشان پای کار حفاظت و توسعه جنگل‌ها و درختکاری بیایند.

استاندار کرمانشاه بر ضرورت افزایش تعداد تشکل‌ها و سمن‌های مردم‌نهاد برای حفاظت از منابع طبیعی تاکید و اظهار کرد: هر روستا و منطقه باید یک گروه و تشکل برای پایش و حفاظت از جنگل‌ها و صیانت از منابع طبیعی شکل بگیرد تا ما یک کرمانشاه سرسبزتر داشته ‌باشیم.

استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
استاندار کرمانشاه در مراسم جشن بزرگ درختکاری

امیری‌مقدم همچنین با اشاره به حمایت ویژه استانداری از منابع طبیعی و محیط‌زیست گفت: ما در طرح های عمرانی، ساخت ‌و سازها و طرح‌های اشتغال‌زایی، وجود پیوست زیست‌محیطی و منابع طبیعی را ضروری کرده ایم؛ به این معنی که همه سرمایه‌گذاران هم‌زمان با اجرای طرح‌های خود باید توجه ویژه‌ای به حفظ و توسعه منابع طبیعی و فضای سبز منطقه داشته باشند.

استاندار کرمانشاه چشم‌پوشی بر تخریب منابع طبیعی را غیرقابل پذیرش دانست و عنوان کرد: منابع طبیعی جلوه عظمت الهی است و وجود طبیعت سرسبز تأثیری شگفت‌انگیز بر روح و روان آدمی و افزایش نشاط و امید در جامعه دارد.

افتتاح ۸۵ میلیارد تومان طرح در حوزه آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز با بیان این‌که یک میلیون و ۶۳۰ هزار هکتار منابع طبیعی در استان وجود دارد، گفت: ۵۲۶ هزار هکتار از این پهنه جنگل است که مزایای بی‌شماری برای استان به‌همراه دارد از جمله این‌که هر هکتار جنگل استان دو و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند، ۶۸.۵ تن گردوغبار را جذب و ۲۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب آب را ذخیره می‌کند.

استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

 «ان‌شاءالله کولانی» اضافه کرد: حدود ۲۷۰ هزار تن از علوفه مورد نیاز استان کرمانشاه در منابع طبیعی و جنگل‌های استان تولید می‌شود که معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای دامداران ارزش دارد.

او همچنین از فعالیت ۵۸ پویش نهال‌کاری و درخت‌کاری در استان خبر داد و گفت: به کمک این پویش‌ها و سایر تشکل‌های مردم‌نهاد و جنگلبانان استان میانگین آتش‌سوزی جنگل‌ها از ۱۸ ساعت به یک ساعت و ۴۵ دقیقه کاهش‌یافته است.

کولانی همچنین از افتتاح ۸۵ میلیارد تومان طرح در حوزه آبخیزداری در استان خبر داد که به گفته‌ او تأثیر قابل‌توجهی بر مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از وقوع سیل و سیلاب به‌همراه دارد.

احداث بزرگ‌ترین باغ سایه‌بان کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت تبدیل حفاظت از منابع طبیعی و درخت‌کاری به یک فرهنگ عمومی گفت: درخت‌کاری نباید محدود به یک هفته در سال شود.

«شهریار قاسمی» از وجود ۴۴ هزار هکتار باغ در استان خبر داد و بیان کرد: توسعه هزار هکتاری باغات استان یکی از برنامه‌های امسال جهاد کشاورزی بود که تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد آن محقق شده‌ و همچنان توسعه باغات در اراضی شیب‌دار استان از برنامه‌های اساسی ما است.

استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

قاسمی گفت: به‌تازگی در همین زمینه احداث بزرگ‌ترین باغ سایه بان کشور با وسعت ۳۰ هکتار و به‌صورت هوشمند و مکانیزه در استان درحال انجام است که در همین‌جا از استاندار کرمانشاه برای بازدید از این طرح دعوت می‌کنیم.

«محمد نبی احمدی»، سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه نیز با اشاره به تاکید اسلام بر اهمیت و ارزش درخت‌کاری گفت: بهبود کیفیت آب، جلوگیری از هدر رفت آن، ایجاد اکوسیستم، تعدیل آب‌ و هوا، تولید اکسیژن و طبیعت زیبا و نشاط‌انگیز از جمله مواهب درخت‌کاری و منابع طبیعی است.

در ادامه مراسم، مسئولان و جمع زیادی از شهروندان اقدام به غرس تعدادی نهال بلوط و کاج در محوطه پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کردند.

مجریان مراسم یک نهال کاج را برای استاندار آوردند اما او گفت که «من نهال غیرمثمر نمی کارم». 

استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
استاندار کرمانشاه یک نهال بلوط در دانشکده کشاورزی کاشت

استاندار کرمانشاه: کاشت درخت مثمر باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند یعنی حدود ۱.۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور.

استان کرمانشاه با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha