۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 84672649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آتش جنگ در اوکراین بر جان بازار جهانی نفت

۱۵ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
کد خبر: 84672649
آتش جنگ در اوکراین بر جان بازار جهانی نفت

تهران – ایرنا –  تحولات اخیر روسیه و اوکراین  واعمال تحریم های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بسیاری از مناسبات تجاری بین المللی را تحت تاثیر قرار داده که بازار نفت یکی از مهم ترین بخش های متاثر از این تحولات است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان دراین باره گزارش داد: باید اذعان کرد  روسیه یکی از بزگترین و عمده ترین صادرکنندگان نفت درجهان به شمار می رود. بهای نفت دربازارهای جهانی به علت  امتناع خرید نفت از این کشور، افزایش یافته، تاثیر روسیه بر این قضیه در همه جای جهان مشاهده می شود.

ناتاشا کانوا (Natasha Kaneva) رئیس یک اندیشکده فعال در حوزه تجارت جهانی در این باره به سی ان ان  گفت:  هرچند آمریکا و شرکایش در اعمال محدودیت بر روسیه در حوزه انرژی نفت و گاز کوتاهی کردند ، اما طی روزهای گذشته هرچه بیشتر مشخص شد که بخش قابل توجهی از میران خرید نفت از روسیه کاهش یافته که این می تواند به علت  عدم خرید از سوی مشتریان  غربی باشد.

آتش جنگ در اوکراین بر جان بازار جهانی نفت
ناتاشا کانوال تحلیلگر مسائل انرژی درمصاحبه با سی ان ان، برای مواجه با بحران سوخت، خواستار کاهش میزان تقاضا با افزایش بهای نفت دربازارهای جهانی شد

حذف ۴.۳میلیون بشکه در روز در بازارهای جهانی

وی که تحلیلگر مسائل نفتی نیز هست درباره بحران انرژی بوجود آمده در سطح جهانی که بخصوص ن کشورهای غربی از جمله آمریکا را به واهمه افکنده است،  به سی ان ان گفت: تاکنون برآورد می شود  ۷۰ درصد نفت  روسیه در تقلای یافتن مشتری است  که در این حالت تخمین زده می شود  این حجم برابر با  4 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده  که هم اکنون  از بازارهای جهانی  محو   شده است.

کانوا فزود: به همین خاطر بود که «آژانس بین المللی انرژی» IEA  طی روزهای اخیر  ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود را برای مواجه با  این بحران آزاد کرد، اما این حجم از نفت تنها برای یکماه کفایت می کند و این قادر به پر کردن خلا ۴ میلیون بشکه در روز نخواهد بود که از خرید نفت روسیه خود داری  می شود .

وی در ادامه به سی ان ان گفت: بازار های نفتی هم اکنون شاهد کمبود نفت هستند،  آزاد شدن تنها ۶۰ میلیون بشکه  به معنای ۲ میلیون بشکه نفت در روز است که طی یک ماه پایان می پذیرد بنابراین ما همچنان با کمبود ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز مواجه ایم. 

اوپک به غرب کمک نمی کند/ نفت ایران درگیر توافق است

این تحلیلگر و کارشناس امور انرژی افزود:  کشورهای عضو اوپک در شرایط کنونی قادر به کمک به ما نبوده و امکان ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، به دلیل در جریان بودن مذاکرات هسته ای در وین، ممکن است به این زودی ها فراهم نشود.

کانوا درادامه تحلیل خود به سی ان ان  گفت: نیاز است تا شکاف کمبود نفت و ذخایر نفتی اضطراری خود را پر کنیم،  بنابراین تنها نتیجه گیری که در شرایط کنونی به آن می رسیم،  ایجاد مکانیزمی برای کاهش تقاضا تحت عنوان  «demand destruction»  جهت برقراری توازن در بازار نفت است.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف قیمت نفت به اندازه کافی  برای کاهش تقاضا بالا نیست، در حال حاضر نفت در حدود ۱۱۰ دلار معامله می شود، معتقدیم که قیمت باید به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد، یعنی ۱۰ دلار دیگر بالاتر از قیمت فعلی، تا بتوان  بازار را دوباره متعادل کند.

شرکت شِل مخفیانه از روسیه نفت می خرد

به گزارش ایرنا، درحالی رسانه های غربی ازجمله سی ان ان به عدم خرید کشورهای غربی از نفت روسیه خبر می دهند که دیمیترو کولبا وزیرامور خارجه اوکراین شرکت نفتی شل را به خرید مخفیانه نفت روسیه متهم کرد.

۱۴ اسفندماه شماری  از رسانه‌ها از جمله رویترز گزارش دادند که شرکت نفتی شل نفت روسیه را با تخفیف خریداری می‌کند، وزیر امورخارجه اوکراین در پیام توییتری از این اقدام شرکت شل انتقاد کرد.

کولبا در پیام توییتری نوشت: به من گفته شده است که شرکت شل روز جمعه به طور جداگانه مقداری نفت از روسیه خریداری کرده است، در این میان یک سوال از شرکت شل مطرح است که آیا نفت روسیه برای شما بوی خون اوکراین را نمی‌دهد؟

وزیر امور خارجه اوکراین در ادامه تاکید کرد: من از همه مردم آگاه در سراسر جهان می‌خواهم که از شرکت‌های چندملیتی بخواهند همه روابط تجاری خود را با روسیه قطع کنند.

آتش جنگ در اوکراین بر جان بازار جهانی نفت

تاثیرات اولیه جنگ اوکراین؛ افزایش  بهای سوخت در آمریکا

درهمین حال تارنمای خبری سی ان ان ۱۴ اسفندماه  درباره بروز بحران در بخش انرژی جهان نوشت: حال با گذشت اندکی بیش از یک هفته از جنگ روسیه با اوکراین، ایالت کالیفرنیا نخستین ایالت در آمریکا  است که تاثیرات ناشی از این جنگ را حس می کند؛ هم اکنون میانگین بهای سوخت در این ایالت به بیش از پنج دلار در هر گالن (۳.۷ لیتر) رسیده است؛ نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اعمال این ممنوعیت گفته است که واردات سوخت و انرژی از روسیه ممنوع شود.

سی ان ان درخبر خود افزود: درهمین حال «جو منچین» سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیای غربی نیز دراین باره گفته  که وی آماده پرداخت هزینه بالای سوخت است، منچین پنجشنبه گذشته درمورد ممنوعیت  واردات نفت و انرژی از روسیه گفت «من با کمال میل حاضرم ۱۰ سنت بیشتر برای هرگالن سوخت بپردازم».

**۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha