۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84671474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر کوتاه از بخش کشاورزی  کردستان

۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶
کد خبر: 84671474
چند خبر کوتاه از بخش کشاورزی  کردستان

سنندج- ایرنا- تولید ۲۵۰ تن محصول در گلخانه‌های سبزی و صیفی شهرستان بیجار، جذب سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی کردستان با همکاری اعضای خانه کشاورزی و اشتغال ۲۸ هزار نفر بیجاری در بخش کشاورزی از جمله اخبار حوزه کشاورزی در استان است.

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان به همراه هیاتی متشکل از معاونین و مدیران باغبانی سازمان و شرکت شهرک‌های کشاورزی استان روز شنبه از چند طرح کشاورزی شهرستان بیجاری بازدید کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازدید از طرح‌های گلخانه‌ای موجود در شهرستان بیجار اظهار داشت: در این شهرستان سه واحد گلخانه سبزی و صیفی وجود دارد که به صورت دوره‌ای ۲۵۰ تن محصول تولید می‌کنند.

پیمان اسکندری اضافه کرد: گلخانه کاظمی واقع در حلوایی با مساحت نیم هکتار در یک دوره ۶ ماهه ۵۵ تن محصول فلفل دولمه ای صادراتی را تولید می‌کند.

وی افزود:  گلخانه بایندر واقع در حلوایی هم در سطح سه هزار و  ۲۰۰ مترمربع در دوره سه ماهه ۶۰ تن  گوجه فرنگی و خیار و گلخانه  زنگنه هم در سطح نیم هکتار ۸۰ تن گوجه فرنگی و ۶۰ تن خیار تولید و روزانه بازار می کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه واحد گلخانه سبزی صیفی به مساحت بیش از پنج هکتار در روستای خاندانقلی توسط شرکت کشت و صنعت نیان ژین در حال احداث است، گفت: مجتمع گلخانه‌ای قباسرخ بیجار هم در مساحت کلی حدود ۲۸ هکتار  با سطح زیرکشت بیش از ۱۵  هکتار و ظرفیت تولید چهار هزار و  ۵۰۰ تن و اشتغالزایی ۱۸۰ نفر در حال احداث است.

چند خبر کوتاه از بخش کشاورزی  کردستان

تحویل ۱۷ دستگاه ادوات کشاورزی به کشاورزان

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان درمراسم تحویل ادوات کشاورزی طرح جهش تولید بر اهمیت این طرح در دیمرزارهای شهرستان بیجار تاکید کرد و اظهار داشت: ۱۳۸ متقاضی ادوات کشاورزی معرفی شدند که تاکنون از این تعداد ۱۷ دستگاه تحویل کشاورزان بیجاری داده شده است و تلاش می شود افزایش یابد.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه  این طرح به همت ستاداجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود، افزود: ۱۰۳ هزار هکتار از اراضی دیم  شهرستان بیجار زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: این طرح پنج ساله است و امیدواریم طی این سال‌ها بتوانیم میزان بهره‌وری در مزارع دیم استان را  افزایش دهیم.

ارتباط مستمر مسوولان با تشکل های کشاورزی عامل موثری در توسعه این بخش است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان در دیدار با اعضای خانه کشاورز به مزیت های تشکل های کشاورزی به ویژه خانه کشاورز اشاره کرد و گفت: به دلیل صاحب نظر بودن اعضای این خانه در بخش کشاورزی می طلبد در سیاستگذاری این بخش از نظرات و پیشنهادات آنها در روند تحقق اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم.

پیمان اسکندری اضافه کرد:  پیشنهادات و انتقادات خانه کشاورز به دلیل حضور مستقیم کشاورزان و انعکاس موارد کشاورزی برای مجموعه جهاد کشاورزی استان حائز اهمیت است و می تواند در   بهره‌وری و استفاده  مناسب از پتانسیل‌های بخش کشاورزی تاثیر گذار باشد.

وی بر ارتباط بیشتر که موجب هم‌افزایی و پیشرفت بخش کشاورزی خواهد شد تاکید کرد و اظهار داشت : تغییر نگرش با آموزش و ترویج برای افزایش تاثیر گذاری فعالیت‌ها مستلزم ارتباط مستمر با کشاورزان و به ویژه  تشکل های بخش کشاورزی است.

اسکندری یکی از اهداف و اولویت های این سازمان را تسهیل و آسان کاری برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار خواند و گفت: دستیابی به این مهم با همکاری تشکل ها ازجمله اعضای خانه کشاورز در زمان کمتری میسر خواهد شد.

اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان کاهش دغدغه کشاورزان برای افزایش تولید است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کردستان در دیدار با مردم و کشاورزان شهر توپ آغاج اظهار داشت: بیجار به لحاظ کشاورزی در حوزه زراعت دارای رتبه برتر کشوری است و بخش مهمی از گندم استان کردستان هم در این شهرستان تولید می شود

پیمان اسکندری افزود : باتوجه به سند تدوین شده اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و اهمیت امنیت غذایی در این سند بخش کشاورزی نیز با جدیت در تامین غذا به ویژه محصولات استراتژیک ورود کرده و تلاش می شود تا خودکفایی در این حوزه به بالاترین حد امکان ارتقاء داده شود.

وی یادآور شد: نزدیک به ۲۸هزار نفر در این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم از بخش کشاورزی امرار معاش و ارتزاق می کنند که به لحاظ اشتغال و تولید حائز اهمیت است.

اسکندری با بیان اینکه شهرستان بیجار در بحث امنیت غذایی در تولید محصول استراتژیک گندم بسیار موفق عمل کرده است، افزود: سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان بیجاری که معادل ۲۵ درصد کل گندم تولیدی در استان است، خریداری می شود.

کردستان یک میلیون و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۷۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود و ۳۵۰ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۲ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از ۷۷۳ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان ۶۷۸ هزار هکتار آن دیم و ۹۵ هزار هکتار آن هم آبی است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن در سال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha