فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

تهران- ایرنا- فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان در سال ۱۴۰۰ روزهای متفاوتی را تجربه کرد؛ روزهایی که با مدال‌های طلای پارالمپیک شروع و با رای قاطع مجمع به «محمدرضا مظلومی» برای ادامه ریاست بر این فدراسیون به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان در سال ۱۴۰۰ روزهای ویژه‌ای را تجربه کرد روزهایی که با برنامه‌ریزی و تمرینات مستمر پارالمپین‌های زیر مجموعه این فدراسیون شروع و در نهایت یکی از تاریخی‌ترین نتایج ایران توسط این ورزشکاران در توکیو رقم خورد. برای حضور در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو فدراسیون ورزش نابینان هشت ورزشکار را در رشته‌های جودو و دوومیدانی به المپیک اعزام کرد که برون‌داد کار آنان کسب ۶ مدال طلا و نقره بود. همچنین در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست این فدراسیون برگزار و محمدرضا مظلومی با کسب ۴۴ رای به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد.

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

اعزام ورزشکاران نابینا و کم‌بینای ایران در قالب راهبرد تعیین شده کمیته ملی پارالمپیک بود. براساس راهبرد کیفی‌گرایی ملاک اعزام ورزشکاران به توکیو کسب سهمیه نبود بلکه شانس آنان برای کسب مدال و رسیدن به سکو مهمترین فاکتور اعزام به سرزمین آفتاب به شمار می‌رفت. ورزشکاران زیرمجموعه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان ۱۵ سهمیه برای حضور در توکیو کسب کردند که از این تعداد تنها هشت نفر مجوز اعزام به ژاپن را به دست آوردند. علی پیروج (پرتاب نیزه)، سامان پاکباز (پرتاب دیسک)، مهدی اولاد و نورمحمد آروخی (پرتاب وزنه)، وحید علی نجیمی (دونده) و امیر خسروانی (پرش طول) و وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده (جودوکار) ورزشکاران اعزامی به توکیو هستند.

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

رکورد تاریخی جودو

وحید نوری و محمدرضا خیرالله‌زاده ۲ جودوکار اعزامی ایران به پارالمپیک توکیو بودند که موفق به کسب مدال طلا شدند. جودو نابینایان تنها رشته اعزامی ایران به المپیک و پارالمپیک بود که توانست با رکورد صد درصد مدال طلا به کشور بازگردد. این ۲ ورزشکار با هدایت محمدرضا حاج‌یوسف‌زاده این رکورد جاودانه را از خود به جای گذاشتند. وحید نوری که نفر دوم رنکینگ در وزن منهای ۹۰ کیلوگرم است در فینال این وزن به مصاف استیوارت الیوت از انگلیس قرار گرفت. نوری در نهایت توانست حریف خود را با امتیاز ایپون شکست داده و مدال طلای پارالمپیکی را به افتخارات خود اضافه کند.

همچنین محمدرضا خیرالله‌زاده جودوکار وزن به اضافه ١٠٠ کیلوگرم تیم ملی کشورمان در کلاس B۲ و در فینال پارالمپیک توکیو با غلبه بر چیکویدزه حریف سرسخت گرجستانی با ایپون در کمتر از سه دقیقه به برتری دست یافت و مدال خوشرنگ طلا را بر گردن آویخت.   

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

دبل مدال اولاد در توکیو

مهدی اولاد ملی‌پوش دوومیدانی ایران از دیگر ورزشکاران زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان بود که توانست ۲ مدال برای کاروان ایران از آوردگاه توکیو صید کند. او تنها ورزشکار ۲ مداله ایران در المپیک و پارالمپیک بود. پیش از اولاد، ساره جوانمردی موفق شده بود در المپیک ۲۰۱۶ ریو ۲ مدال طلا در رشته تیراندازی را از آن خود کند.

اولاد در ۲ رشته پرتاب دیسک و پرتاب وزنه، موفق به کسب مدال طلا و نقره شد تا رکورد خاص در این دوره از بازی‌ها را از خود به جای بگذارد. مهدی اولاد که در پرتاب وزنه پارالمپیک موفق به کسب مدال طلا شده بود در رقابت‌های پرتاب دیسک نیز موفق به کسب نشان نقره شد.  

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

پرچمداری یک نابینا

همچنین یکی از پرچم‌داران کاروان ایران در این دوره از ورزشکاران نابینا بود. نورمحمد آرخی در کنار زهرا نعمتی پرچم‌دار کاروان دل‌ها در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک بودند.

نورمحمد آرخی ملی‌پوش دوومیدانی ایران در ماده پرتاب دیسک در پارالمپیک توکیو بود که توانست پرتابی به طول ۳۳ متر و ۳۷ سانتیمتر داشته باشد و از رسیدن به مدال بازماند. در این دوره از بازی‌ها  وحید نوری، محمدرضا خیرالله زاده، امیر خسروانی و مهدی اولاد طلاهای ایران را ضرب کردند. علی پیروج و سازمان پاکباز هم به مدال نقره رسیدند؛ به عبارتی از  ۸ ورزشکار نابینای اعزامی به توکیو پنج ورزشکار  صاحب مدال شدند.

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

انتخاب دوباره مظلومی در انتخابات

مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان سوم بهمن ماه با حضور ۴۹ نفر از اعضا مجمع برگزار و محمدرضا مظلومی با کسب ۴۴ رای برای سومین دوره متوالی رییس فدراسیون شد.

رییس فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان پس از انتخاب به عنوان رییس فدراسیون در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: ورزش نابینایان ظرفیت زیادی برای کسب افتخار در سطح جهان و پارالمپیک دارد و مصداق بارز این ادعای من نتایجی بود که ورزشکاران تحت پوشش این فدراسیون در سرزمین آفتاب کسب کردند. در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک که در شهر توکیو برگزار شد هشت ورزشکار نابینا و کم بینا ایران موفق به کسب ۶ مدال شدند.

وی افزود: اینکه عملکرد من چگونه است و به سطح تحول در این فدراسیون چه نمره‌ای خواهم داد باید وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک نظر دهندغ اما در هشت سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که نشان می‌دهد در فدراسیون کار شده و شاید یکی از دلایل اعتماد اعضا به من کارهایی بود که در این هشت سال انجام داده یا شروع کردم. نتایجی که در سه دوره بازی‌های پاراآسیایی کسب شده، گواه تحول در این فدراسیون است. اگر نتایج بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانژو را با جاکارتا ۲۰۱۸ مقایسه کنیم تفاوت کاملا مشخص است. همچنین در بخش جوانان نیز اقدامات زیرساختی زیادی انجام شده و یا در حال انجام است. نتایج ورزشکاران نابینا در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۱ جوانان بحرین نیز سند حرف‌های من است.

رییس فدراسیون ورزش نابینایان با اشاره به ظرفیت های این بخش عنوان کرد: از لحاظ ورزشکار و شمار افراد فعال ما دومین فدراسیون پارالمپیکی ایران هستیم. فدراسیون جانبازان به عنوان نخستین فدراسیون، امکانات خوبی را در اختیار دارد. در فقر امکاناتی هستیم و برای تقویت این بخش هم با وزارت ورزش و هم با بخش خصوصی و خیرین باید همکاری داشته باشیم. ورزشکاران ما در برخی از استان‌ها زمین تمرین و سالن مسابقه ندارند. در برخی استان‌ها نیز برای تعدادی محدودی از ورزشکاران نابینا امکانات وجود دارد. فوتبال پنج نفره ایران که نایب قهرمان پارالمپیک است چند زمین استاندارد را در اختیار دارد. این‌ها واقعیت ورزش نابینایان است، ورزشی که فدراسیون آن نیز یک ساختمان مجزا ندارد.

فدراسیون نابینایان؛ از افتخار توکیو تا اقتدار مظلومی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha