۳۴۶ گونه جانوری وحشی در آذربایجان‌شرقی وجود دارد

تبریز - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم صیانت از گونه‌های جانوری و گیاهی به عنوان میراث آیندگان گفت: ۳۴۶ گونه جانوری وحشی در استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، حسن عباس نژاد امروز پنجشنبه به مناسبت ۱۲ اسفند، روز جهانی حیات وحش با شعار «بازیابی یا احیای گونه های کلیدرای بازسازی بوم سازگان» در جمع خبرنگاران افزود: در آذربایجان شرقی ۵۲ گونه پستاندار، ۲۲۵ گونه پرنده، ۳۷ گونه خزنده، ۶ گونه دوزیست و ۲۷ گونه ماهی داریم.

وی ادامه داد: عمده ترین گونه های پستاندار و پرندگان حمایت شده یا کمیاب که در چتر حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارند، شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده ای همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرمها) هستند. 

وی با اشاره به طرح احیای نسل مرال در جنگل های ارسباران گفت: مطالعات احیای نسل مرال به عنوان یکی از گونه‌های جانوری منقرض شده از سال ۷۴ در آذربایجان شرقی شروع و هفت راس مرال از سایت حفاطتی گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد و پس از افزایش جمعیت مرال ها، وسعت این منطقه به ۱۸۶ هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان ۲۶ راس مرال است.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین گفت : زیستگاه های آبی مهم و با ارزشی در این استان وجود دارد که تالاب بین المللی قوری گول و تالاب های حاشیه دریاچه ارومیه نظیر تالاب قره قشلاق، شامات و زیستگاه های حاشیه ارس و دریاچه های پشت سدها و ۲۶ تالاب حائز اهمیت دیگر از جمله آنها هستند و این مکان ها، مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، درحال انقراض و آسیب پذیر محسوب می شوند.

وی روز حیات وحش را فرصتی منحصر به فرد برای پاسداشت از حیات وحش کشورمان با تمام تنوع و زیبایی‌هایش خواند و افزود: باید دست در دست هم برای حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های ارزشمند کشورمان همت گماریم و تعارضات موجود بین انسان و محیط را به حداقل برسانیم تا برای نسل آتی، سرزمینی با میراث طبیعی گرانبها به ارث بگذاریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha