مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تهران- ایرنا- ابراز حمایت اتحادیه اروپا از پیوستن اوکراین به این اتحادیه، واکنشها به بازرسی منازل مردم افغانستان،ورود مذاکره کننده ارشد ایران به وین، ابراز علاقه مسکو برای دستیابی به توافق با اوکراین و تحولات پنجمین روز جنگ در اوکراین مهمترین عناوین خبرهای بین المللی در ساعات گذشته بودند.

**رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا: اوکراین یکی از ما است

"اورسلا فن‌درلاین" رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با ابراز حمایت از پیوستن اوکراین به این اتحادیه بیان کرد و گفت این کشور اکنون یکی از ما به شمار می‌آید.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

اورسلا فن درلاین افزود: اوکراین در طول زمان به ما متعلق بوده‌ است. آنها یکی از ما هستند و ما می‌خواهیم عضو اتحادیه باشند. 

این اظهارات چند ساعت بعد از آن بیان شد که اتحادیه اروپا برای اولین بار در تاریخ تشکیل این اتحادیه تصمیم گرفت سلاح در اختیار کشوری در حال جنگ بگذارد. قرار است بروکسل ۴۵۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به کی‌یف بدهد. 

اوکراین کشوری مستقل با ۴۴ میلیون نفر جمعیت است که در سال ۱۹۹۱ و بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق مستقل شد و در پی پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا بوده است؛ اهدافی که روسیه با آنها مخالف است.

irna.ir/xjHFK8

**واکنش داخلی و خارجی به بازرسی منازل مردم افغانستان
شماری از مردم ، فعالان مدنی افغانستان و اتحادیه اروپا ادامه بازرسی منازل مردم توسط طالبان را به منزله نقض حریم خصوصی مردم دانستند و خواستار توقف این اقدام شدند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

فعالان جامعه مدنی معتقدند طالبان به بهانه یافتن سلاح و جنگجویان با نقض حریم خصوصی افراد و شکستن در منازل مردم در کابل و ولایت های پروان و کاپیسا دست  به  تصفیه قومی زده اند.

طالبان هدف از این  عملیات را یافتن افراد سارق ،شرور، مجرمان و ضبط سلاح و  مهمات عنوان کرده است.

 «وان برنت» سفیر اتحادیه اروپا در  افغانستان شب گذشته  در توئیتی نوشت بازرسی منازل ، بازداشت و خشونت علیه اعضای دیگر اقوام  و زنان جرم است و باید فوری متوقف شود.

«فضل احمد معنوی» وزیر سابق دادگستری افغانستان هم در واکنش به این عمل طالبان نوشت شما شاید بتوانید با بازرسی منازل، بدون حکم دادگاه مردم را اذیت کنید و سلاحهایشان را بگیرد  اما هرگز نمی توانید آنها را تسلیم کنید.

irna.ir/xjHFJ5

** مذاکره کننده ارشد ایران وارد وین شد
مذاکره کننده ارشد ایران پس از انجام مشورت و دریافت دستورالعمل‌ها در تهران، به منظور ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها وارد وین شد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

علی باقری که چهارشنبه شب برای سفری کوتاه راهی تهران شده بود، برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات و حصول توافق نهایی وارد پایتخت اتریش شد.

وی پیش از سفر به تهران در توئیتی نوشت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.

irna.ir/xjHFCN

**چین: آمریکا به جای تبدیل آسیا - اقیانوسیه به مکانی برای منازعه، برای ساختن جهانی بهتر همکاری کند
وزیر خارجه چین با بیان اینکه آمریکا به جای تبدیل آسیا - اقیانوسیه به مکانی برای مقابله و منازعه، برای ساختن جهانی بهتر همکاری کند،گفت: خواستار همکاری با آمریکا در برنامه زیرساخت های جهانی به رهبری گروه ۷ هستیم و از پیوستن آمریکا به پروژه ابتکاری جاده و کمربندی اش استقبال می کنیم.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

«وانگ یی» وزیر امورخارجه چین از اراده و خواست کشورش برای همکاری با آمریکا در برنامه زیرساخت های جهانی به رهبری گروه ۷  خبر داد و تاکید کرد از پیوستن آمریکا به پروژه راه و جاده استقبال می کند. 

گروه ۷ (G۷) که شامل ثروتمندترین کشورهای دنیا، آمریکا و متحدانش می باشد در ماه ژوئن پروژه ای به نام "ساختن دنیای بهتر" (B۳W) را برای کمک به فراهم کردن نیازهای زیرساختی کشورهای در حال توسعه تعریف کردند تا راهی برای مقابله با افزایش نفوذ چین پیدا کنند.

irna.ir/xjHFMG

**مذاکره کننده روس: مسکو علاقه مند به دستیابی به توافق با اوکراین است
خبرگزاری رویترز دوشنبه نوشت: در حالی که هیات های مذاکره کننده روسیه و اوکراین خود را برای گفت وگو در منطقه ای واقع در نزدیک مرز بلاورس- اوکراین و به میزبانی بلاروس آماده می کنند؛ ولادیمیر مدینسکی مذاکره کننده روس گفت کشورش علاقه مند به دستیابی به توافقی است که منافع دو طرف را تامین کند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

خبرگزاری تاس روسیه امروز اعلام کرد مذاکرات روسیه و اوکراین ساعت ۱۲ ظهر امروز به وقت محلی آغاز می شود.

رویترز نوشت: نیروهای روسیه در بزرگترین تهاجم نظامی به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، با مقاومت شدید در پایتخت اوکراین و دیگر شهرها مواجه شده اند و این امر انزوای سیاسی و اقتصادی روسیه را تعمیق کرده است. 
این رسانه افزود: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز یکشنبه در مواجهه با رگبار اقدامات تلافی جویانه به رهبری غرب برای جنگ او با اوکراین، بازدارندگی هسته ای روسیه را در حالت آماده باش قرار داد.

irna.ir/xjHFQy

**اعتراف وزیر دفاع انگلیس به ارسال تسلیحات به اوکراین
وزیر دفاع انگلیس تایید کرد که این کشور توانسته تسلیحات به اوکراین انتقال دهد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

"بن والاس" امروز همچنین این مسئله را رد کرد که انگلیس در ارسال کمک ها و حمایت ها از اوکراین کُند بوده است.

وی به اسکای نیوز گفت: انگلیس در خط مقدم این بحران قرار دارد.

وی به این مسئله اشاره کرد که دیگر کشورهای اروپایی ممکن است برای ارائه بسته های کمکی سریعتر عمل کنند.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه مدعی شد که پیشروی نیروهای روسیه در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کی یف است اما این پیشروی آنها براساس برنامه نبوده است.

از سوی دیگر گزارش شده است که اتحادیه اروپا اعلام کرده جنگنده های این اتحادیه در آستانه ورود به اوکراین هستند.

irna.ir/xjHFRq

**بحران انرژی در آفریقا؛ قاره سیاه به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای
کشورهای آفریقایی با توجه به افزایش نیاز خود به انرژی، طرح دستیابی و بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای را برای سال های آینده در دستور کار قرار داده اند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تارنمای آفریقایی «لو ژورنال دو لافریک» (le journal de l'afrique) که به تجزیه و تحلیل مسائل آفریقا می‌پردازد، روز دوشنبه در گزارشی تحلیلی به تلاش قاره آفریقا برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای و موانع پیش روی آن پرداخت و نوشت: آفریقای جنوبی تنها کشوری در قاره آفریقا است که از نیروگاه هسته‌ای برخوردار است اما با توجه به افزایش نیازهای انرژی این قاره، ۱۰ کشور دیگر آفریقایی به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای تا پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی هستند.

این تارنما افزود: مغرب، نیجریه، الجزایر و غنا در صدر فهرست این کشورها قرار دارند. این چهار کشور هم اکنون دارای راکتورهای تحقیقاتی هستند که برای تحقیقات علمی در خصوص مواد معدنی و غنی سازی مواد هسته‌ای کاربرد دارد. جمهوری دمکراتیک کنگو، اتیوپی، رواندا، کنیا، سودان و تونس نیز دیگر کشورهای آفریقایی هستند که به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای هستند.

irna.ir/xjHFXG

**یک شهروند ایرانی از چنگ آدم ربایان در هرات افغانستان آزاد شد
مقام های محلی طالبان در استان هرات از آزاد شدن یک شهروند ایرانی از چنگ آدم ربایان در این استان خبر دادند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

آژانس خبری باختر افغانستان امروز دوشنبه اعلام کرد که این شهروند ایرانی چند روز قبل از مرز اسلام قلعه ربوده شده بود که پس از آزادی از چنگ آدم ربایان، به کنسولگری سفارت ایران در هرات تحویل شده است.

به گزارش این رسانه، یک نفر به اتهام ربودن این شهروند ایرانی بازداشت شده است.

irna.ir/xjHFR7

**روسیه نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد
در پی اعمال تحریم های مالی غرب و سقوط شدید ارزش روبل، بانک مرکزی روسیه امروز نرخ سود بانکی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

خبرگزاری رویترز نوشت که بانک مرکزی امروز در بیانیه ای نرخ سود بانکی را بیش از ۲ برابر افزایش داد و مسئولان اقتصادی نیز به صادرکنندگان دستور دادند تا برای بهبود وضعیت روبل، ارز خود را در بازار بفروشند.

در بیانیه این نهاد مالی آمده است: شرایط بیرونی برای اقتصاد روسیه به شدت تغییر کرده است. افزایش نرخ سود، رشد سپرده ها به سطح مورد نیاز برای جبران کاهش ارزش روبل و مخاطرات تورمی را تضمین می کند.

در ادامه این بیانیه، بانک مرکزی افزایش نرخ سود را برای حمایت از وضعیت مالی روسیه، ثبات قیمت ها و جلوگیری از کاهش ارزش اندوخته های مردم لازم دانست.

irna.ir/xjHFRn

**ادامه مشکلات سیل در استرالیا؛ شهرها زیر آب می روند
درپی هشدار مقام های استرالیایی درباره جاری شدن سیل در شهرهای ساحلی شرقی این کشور دستور تخلیه ده ها هزار نفر از منازل شان صادر شد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

در پی بارش های شدید باران، جاری شدن سیل و زیر آب رفتن شهرهای ساحلی در شرق استرالیا، دستور تخلیه افراد از منازل شان صادر شد. این درحالی است که تاکنون ۹ نفر از شروع وقوع سیل این کشور در روز پنجشنبه کشته شده اند و گروه های امداد و نجات امروز به دنبال یافتن دستکم ۴ نفر  مفقود شده می باشند .

برپایه این گزارش همه ۹ نفری که در جریان این سیل جان خود را از دست دادند سعی کرده بودند از جاده های سیل گرفته با اتومبیل و یا با پای پیاده عبور کنند. یکی از آنها مردی بود که اتومبیلش زیر آب رفته و غرق شده بود. 

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا بارش های غیرقابل پیش بینی اخیر را "بمب آب و هوایی" نامید و گفت نیروهای دفاع این کشور به مناطق سیل زده اعزام شدند تا عملیات امداد و نجات را رهبری و پوشش دهند.

irna.ir/xjHFJZ

**لتونی به شهروندانش مجوز جنگ در برابر روسیه داد
یک سخنگوی وزارت امور خارجه لتونی اعلام کرد: مجلس با اتفاق آرا به شهروندان این کشور اجازه داد در صورت تمایل به نفع اوکراین وارد جنگ شوند. 

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

یوریس رانکانیس رئیس کمیسیون پیشگیری از فساد و امور داخلی مجلس لتونی گفت: آن دسته از شهروندان ما که می‌خواهند از اوکراین حمایت کنند و داوطلب خدمت در آنجا هستند می توانند این خواسته خود را محقق کنند. 

دور جدید تنش‌های روسیه و اوکراین از بامداد پنجشنبه (۵ اسفند) وارد مرحله جدیدی شد. منابع خبری بامداد پنجشنبه پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، از آغاز اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین خبر دادند. روس‌ها اعلام کردند مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند و اوکراین می‌گوید در حال مقابله با حملات روس‌هاست.

irna.ir/xjHFQm

**وخامت اقتصاد آمریکا محبوبیت بایدن را به قعر کشاند
نتیجه جدیدترین نظرسنجی نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا معتقدند که اقتصاد کشورشان در دوران جو بایدن بدتر شده و استیصال آنان از اوضاع اقتصادی نزول محبوبیت وی را افزایش داده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تارنمای هیل دیروز (۸ اسفند) خبر داد که نتایج نظرسنجی مشترک شبکه تلویزیونی ای بی سی و روزنامه واشنگتن پست نشان می دهد ۳۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی به شدت یا تا حدی با نحوه مدیریت رئیس جمهوری آمریکا موافق بوده و ۵۵ درصد نیز به شدت یا تاحدی با عملکرد وی مخالفند. هفت درصد از پاسخگویان نیز اعلام کرده اند که نظری ندارند.

میزان محبوبیت بایدن در مقایسه با نظرسنجی مشابهی که رسانه های فوق در میانه پائیز انجام دادند، ۴ درصد افت کرده است. وی در آن زمان از اقبالی ۴۱ درصدی برخوردار بود.

irna.ir/xjHFNn

**دیپلماسی آب، گام جدید پاکستان و هند برای تعامل مستقیم
پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در شبه‌قاره که طی ۳ سال اخیر کاهش بی‌سابقه‌ای در روابط دیپلماتیک یکدیگر را تجربه می‌کنند، اکنون برای رسیدگی به مناقشات آبی، حاضر به مذاکره شده و قرار است دیپلماسی آب موجب ایجاد روزنه‌ای جدید برای تعامل میان این دو همسایه شود.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

مناقشه های دریایی و مسائل حق‌آبه پاکستان و هند نیز در کنار اختلاف های ناتمام سیاسی و مرزی باعث شده تا بهبود روابط دو کشور هسته‌ای در منطقه بیشتر با مشکل مواجه شود، با این حال پیشقدمی دو همسایه برای پرداختن به این اختلاف باعث می شود تا مسیر دیپلماسی میان آنان هموار شود.

بر اساس پیمان رودخانه سند (ایندوس) که در سال ۱۹۶۰ (۱۳۳۹ شمسی) میان هند و پاکستان به امضا رسید، هند می تواند از آب رودخانه های شرقی ( روی، بیس و سوتلج) استفاده کند درحالی که آب رودخانه های غربی (ایندوس، جهلم و چناب) به پاکستان می رسد.

irna.ir/xjHFLb

**تنش در اروپا؛ بهای نفت رکورد هفت ساله را شکست
در بحبوحه جنگ اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه و فرمان آماده باش بازدارندگی هسته ای از سوی ولادیمیر پوتین، بهای نفت به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

بهای نفت امروز دوشنبه به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و تهاجم این کشور به اوکراین افزایش یافت که به نوبه خود منجر به آن شد تا  «ولادمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه فرمان آماده باش بازدارندگی هسته ای کشورش را صادر کند.

در حال حاضر بهای نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده و در اوایل صبح امروز بیش از ۷ دلار در هر بشکه افزایش یافت. کارشناسان این جهش قیمت را ناشی از هشدار هسته ای روسیه و  محدودیت‌های پرداخت بانکی در این کشور ارزیابی کرده اند که نگرانی‌ها مبنی بر مختل شدن صادرات محموله‌های نفت از روسیه به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ جهان را بالا برده است. روسیه نزدیک به ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد.

irna.ir/xjHFP4

**فینال مذاکرات وین و ضرورت واقع‌نگری غرب
مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مرحله‌ای رسیده که دست‌یابی به توافق نهایی بیش از نیاز به گفت‌وگو و تقلای بی‌حاصل برای تعیین ضرب‌الاجل‌های تصنعی، به تصمیمات سیاسی واشنگتن و سه کشور اروپایی گره خورده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

جمهوری اسلامی ایران خطوط قرمز خود را در نتیجه ماه‌ها مذاکرات فشرده در قالب جلسات روسا و کارگروه های مختلف مشخص کرده و اینک دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار خلاقیت و رویکرد متوازن طرف مقابل است. ایران تاکید دارد که برای توافق خوب و فوری در صورت اراده واقعی طرف غربی آمادگی دارد.

در این میان، پیش‌نویس متن توافق نهایی به لطف ابتکارات تیم مذاکره کننده ایرانی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و گفت‌وگوها به نقطه تصمیم‌گیری درباره چند موضوع باقی‌مانده رسیده است.

irna.ir/xjHFFX

**پنجمین روز جنگ در اوکراین / ادامه ارسال تسلیحات غربی‌ها به اوکراین
همزمان با آغاز پنجمین روز از جنگ در اوکراین، سیل ارسال کمک های مالی و انواع تسلیحات از سوی کشورهای اروپایی به اوکراین ادامه دارد و بن والاس وزیر دفاع انگلیس امروز اعلام کرد که کشورش با ارسال تسلیحات به اوکراین، در خط مقدم این بحران قرار دارد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد پنجمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.
irna.ir/xjHFDp

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha