مقام قطری: اعتبار اروپا، آمریکا و ناتو در بوته آزمایش قرار گرفته است

تهران - ایرنا - «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر اسبق قطر در رشته توئیتی با اشاره به بحران اوکراین گفت: اکنون اعتبار اروپا، آمریکا و ناتو در معرض آزمایش قرار دارد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر قطر در صفحه توئیتر خود نوشت: «در شرایطی که هم اکنون جنگ در اوکراین در جریان است، اعتبار اروپا، آمریکا و ناتو در بوته آزمایش قرار گرفته و اروپا پس از سال‌ها از خواب عمیق و غفلت در تشکیل قدرت نظامی اروپایی مشترک که قادر به حمایت از کشورهای این قاره باشد، بیدار شد».

بن جاسم در ادامه، در پیامی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر لزوم «بازنگری» شرایط شان در زمینه‌های مختلف نوشت: «در دنیای امروز ما، کشورها باید شرایط و آینده و همپیمانی خود بر مبنای علمی و راهبردی و به دور از احساسات و شرایط آنی و فوری را ارزیابی کنند، از این رو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باید با توجه به تحولات اروپا و آغاز جنگ اوکراین و خطراتی که ممکن است کل جهان و منطقه ما را تهدید کند، در وضعیت خود در زمینه‌های مختلف، بازنگری و راهبردی میان مدت و بلندمدت برای تعامل با تغییرات ایجاد کنند».

وی اضافه کرد: «امروز اروپای شوکه شده، واقعیت و آینده خود را به صورت جمعی و فردی بررسی می‌کند و روزهای جنگ سرد بین شرق و غرب و حتی شرایط قبل از جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورد».

با وجود گذشت چند روز از بحران اوکراین و واکنش بسیاری از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه این کشور، بیشتر کشورهای عربی همچنان بدون اتخاذ هیچ گونه موضع‌گیری، تنها نظاره‌گر این بحران هستند و در سکوت مطلق در قبال عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین به سر می‌برد.

در نخستین ساعات صبح پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است، اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha