۲۰ طرح بزرگ اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

گچساران- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ طرح بزرگ و تاثیرگذار اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست که از این تعداد ۱۵ مورد احداثی و پنج مورد احیا می باشد.

سید احسان عسکری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح های اقتصادی گچساران در جمع خبرنگاران افزود: بیش از چهار هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از تبصره ماده ۱۸ به استان ابلاغ شده که بخشی از آن عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: طی یک فرآیند چهار ماهه این میزان اعتبار در بخش های صنعت، خدمات کشاورزی و گردشگری تزریق خواهد شد.

عسکری اظهار داشت: از این  میزان اعتبار بیش از یکهزارو ۱۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و ۳۲۰ میلیارد ریال به بخش گردشگری اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: سه هزارو ۵۵۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار به بخش صنعت اختصاص داده شد که از این میزان بیش از یکهزارو ۶۰ میلیارد ریال تاکنون جذب شده است.

عسکری ابراز کرد: برنامه های مختلفی برای توسعه استان در سه سال آینده پیش بینی شده که با اجرای این طرح های اقتصادی تحول چشمگیری در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد خواهد شد.

وی به رکود اقتصادی در سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: برنامه های مهمی برای فعال کردن طرح های اقتصادی این استان پیش بینی شده که در کنار این اقدامات تسهیلات بانکی به بنگاه های اقتصادی پرداخت خواهد شد.
عسکری با اشاره به اینکه  بخش عظیمی از این تسهیلات از محل تبصره ۱۸ تامین مالی خواهد شد افزود: مقیاس این تعداد طرح ها کوچک و کمتر از ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیارد ریال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های اقتصادی بزرگی در گچساران  شامل پتروشیمی واحد اتیلن و پلی اتیلن در دست اجراست.

عسکری اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ نفر در این طرح اقتصادی مشغول به اشتغال هستند که پس از بهره برداری از این طرح این تعداد به بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین در گچساران طرح  پلی اتیلن  با پیشرفت فیزیکی  ۱۵ الی ۲۰ در دست اجراست که با افتتاح و بهره‌برداری  از این طرح اقتصادی شاهد تحول چشمگیری در این شهرستان خواهیم بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح بیواتانول یا سوخت سبز خان احمد باشت یکی دیگر از طرح های مهم اقتصادی در استان است که پیشرفت فیزیکی این طرح ۱۵ الی ۱۷ درصد است.
 عسکری تصریح کرد: طرح گیاهان دارویی گچساران  یکی دیگر از طرح های  اقتصادی در دست اجرا در در منطقه امامزاده جعفر گچساران می باشد که هم اکنون با پیشرفت فیزیکی چشمگیری در دست اجراست.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح های اقتصادی مهم می تواند در توسعه استان نقش مهمی داشته باشد.

  عسکری ادامه داد: کارخانه قند یاسوج یکی از طرح های مهم استان می باشد که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  احیا و بازسازی آن آغاز شده و به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

 پتروشیمی گچساران ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران بیش از ۹۰ درصد است  و این طرح نیمه نخست سال آینده بهره برداری خواهد شد.

سالار حسین پور اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح  بیش از یکهزارو نفر به صورت مستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.

وی تصریح کرد:  مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.

حسین پور افزود: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.

وی ادامه داد: این طرح یکی از طرح‌های بسیار مهم در صنعت پتروشیمی به شمار می رود که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.

حسین پور گفت : گاز متان مورد نیاز پتروشیمی گچساران به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ متر مکعب در ساعت از خط سراسری تامین و همچنین برق آن به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین می شود.

شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha