۹ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84665780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۴۰ هزار مترمکعب آب وارد سد بارزو شیروان شد

بجنورد-ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: در پی بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴۰ هزار مترمکعب آب وارد سد بارزو این شهرستان خراسان شمالی شد.

اسحاق خسروپناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی این مدت بیشترین بارندگی شهرستان در حوزه اسطرخی با ۲۳ میلی متر، بالا دست سد حوزه نامانلو ۲۰ میلی متر و شیروان ۱۶ میلی متر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینک حجم آب سد بارزو این شهرستان، ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب بود که ۵۳ درصد حجم مخزن این سد در مقایسه با سال گذشته کاهش دارد.

خسروپناه اضافه کرد: از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد بارزو شده است که این میزان در مدت مشابه گذشته هشت میلیون مترمکعب بود.

سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha