۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 84664930
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدف «سینما حماسه» ترویج سینمای قهرمان پرور است

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 84664930
هدف «سینما حماسه» ترویج سینمای قهرمان پرور است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به نقش حمایتی برای ساخت آثاری با محتوای حماسه‌ای، گفت: رویداد «سینما حماسه» مقدمه‌ای برای توسعه و رشد سینمای قهرمان پرور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمیدرضا جعفریان روز یک شنبه - ۸ اسفندماه - در نشست دومین فراخوان تولید فیلم کوتاه داستانی که با محوریت حوزه هنری خراستان رضوی برگزار می شود، با اشاره به نقش حمایتی سازمان سینمایی سوره برای رویداد سینما حماسه گفت: با پیگیری هایی که که از سوی مسئولان این رویداد در حوزه هنری انجام می دهند، امیدواریم که اتفاقات خوبی رقم بخورد. ما رویداد سینما حماسه را مقدمه ای می دانیم که توسعه سینمای قهرمان پرور را داشته باشیم تا سوژه ها و رخدادهای متناسب با سینمای قهرمان پرور رشد کنند و ارتقا یابند.

وی با بیان اینکه در دو مقطع اصلی درگیر رویداد سینما حماسه می‌شویم، عنوان کرد: مرحله اول داوری آثار است و بعد از اینکه فیلمنامه ها ارسال شد، سازمان سینمایی سوره از آنها حمایت می کند و در جریان تولید با تهیه کننده قرار می گیرد. انشاءالله فیلمنامه های خوبی بیاید که روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

جعفریان درباره نقش سازمان سینمایی حوزه هنری گفت:  حضور سازمان سینمایی سوره در نقش حامی و پشتیبان بوده که امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از آثار برگزیده حمایت‌های لازم را انجام دهد. البته اساس حمایت ما به این صورت است که در قالب این کار سینمای قهرمان‌محور و حماسی رشد پیدا کند و مقدمه‌ای برای رشد سینمای ایران باشد. ما از فرایند تولید چند اثر منتخب حمایت کرده و روی آثار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری از جشنواره های مختلف، بیان کرد: اهداف جشنواره ها با هم متفاوت است. ممکن است اراده یک جشنواره ترویجی باشد که جنس محتوا و مضمون را مشخص کند. ممکن است رویکرد جشنواره ای استعدادیابی باشد. ممکن است جشنواره ای رویکرد تنظیم گری داشته باشد و بخواهد قوانینی را در یک صنعتی یا حوزه ای ایجاد کند. لزوما هدف گذاری این نیست که سراغ تولید برویم. یکی از راه های دیده نشدن تکثر است؛ به عنوان مثال جشنواره صد که از سوی حوزه هنری برگزار می شود، کارکرد و جنس خاصی از سینما و مخاطب را دنبال می کند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه اعتبار جشنواره به دوام آن است، اظهار داشت: از یک جشنواره در دوره های اول نمی توان انتظار خاصی داشت. هدف جشنواره سینما حماسه ترویجی است که سینماگران و فعالان حوزه سینما به خصوص آثار کوتاه به مضمون حماسه توجه کنند. یکی از اهداف مهم رویداد سینما حماسه این است که یک اتصال و پیوند بین فضای نظری و گفتمانی موضوعات حماسی با فضای هنرمندان و فیلمسازان ایجاد شود.

مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به حماسه‌ها و قهرمانی‌های حقیقی و اسطوره‌ای گفت: بی‌شک سینما یکی از بهترین راویان حماسه‌های ملی و بومی در عرصه‌های مختلف است.   سینما می‌تواند حرکت‌هایی که با اتکا بر فداکاری و خردورزی بر تمامی سختی‌ها و موانع غلبه می‌کند و روح امید را به مردم و کشور باز می‌گرداند را ثبت کند و به دست آیندگان برساند. پس برش یک موقعیت داستانی هم می‌تواند بستر تولید یک فیلم کوتاه باشد.

وی در بخش دیگری در پاسخ به پرسشی که چرا برای به جای برگزاری این رویداد به فکر احیای دوباره جشنواره ارزشمندی چون جشنواره فیلم «رویش» نیستید؟ گفت: همان گونه که می‌بینید ما برای برگزاری رویداد «سینما حماسه» از کلیدواژه رویداد استفاده کردیم، چرا که برای رسیدن به یک جشنواره نیازمند فراهم سازی امکاناتی هستیم که باید برای تحقق آن اقدامات لازم صورت گیرد. البته درباره جشنواره فیلم رویش هم باید بگویم، تا آنجا که بنده اطلاع دارم، گویا دوستان و همکاران ما در حوزه هنری به این نتیجه رسیده‌اند که جشنواره فیلم رویش در استان یزد برگزار شده و ما شاهد احیای این رویداد در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

جشنواره استانی که ملی شد

سجاد انتظاری دبیر اجرایی جشنواره  نیز تاکید کرد: سه سال پیش با توجه به ظرفیت استان خراسان طرح و ایده چنین اتفاقی خلق شد. در سال اول این رویداد به صورت استانی بود اما به دلیل استقبالی که از آن به عمل آمد تصمیم گرفتیم آن را به صورت ملی برگزار کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: در آثاری که مد نظرمان قرار می‌دهیم بخش خاصی از تاریخ مورد نظر نیست، بلکه کل تاریخ این سرزمین را مدنظر داریم. برای همین هم ادبیات کهن هم در کارها مد نظر است. در کلامی ما تلاش داریم در این جشنواره عاملی جهت اتحاد باشیم نه اینکه بخواهیم باعث تفرق شویم.

به گفته وی اولین بار فراخوان این رویداد سال ۹۸ داده شد. استقبال از این رویداد بسیار چشمگیر بود. ۱۲۰ اثر به دبیرخانه رسید که ۶۰ درصد آن از خارج از استان بود. برای همین در دومین دوره فستیوال شکلی ملی خواهد داشت. برای برگزاری بهتر جشنواره در این دوره حوزه هنری نیز به کمک ما آمده است.

وی با اشاره به ویژگی های خراسان بزرگ که همواره  مهد ادبیات کهن فارسی  و پرچمدار حکیم بزرگ فردوسی است، گفت:  وجود بارگاه مبارک امام هشتم (ع) باعث شده ادبیات شیعی نیز در این سرزمین جایگاهی ویژه داشته باشد. با توجه به ظرفیت ذکر شده تصمیم گرفتیم این جشنواره را با همت و تلاش بیشتر برگزار کنیم تا به نحوی نیازهای هنری این سرزمین در حوزه مورد نظر تامین شود.

انتظاری با اعلام این که علاقمندان می توانند، آثار شان را تا فروردین سال آینده تا به دبیرخانه ارسال  کنند، گفت: در ادامه پس از داوری شاهد معرفی برگزیدگان در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ خواهیم بود. در این رویداد از سه فیلمنامه نخست برای تولید حمایت خواهد شد، همچنین ۱۰ فیلمنامه اول نیز در قالب کتابی منتشر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha