فیلم کوتاه از ارکان فرهنگ‌سازی در بستر فضای مجازی محسوب می‌شود

همدان- ایرنا- رییس انجمن سینمای جوانان ملایر با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری فیلم کوتاه، گفت: فیلم کوتاه دارای محتوا با توجه به مختصات و اثربخشی که می تواند داشته باشد، به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و فرهنگ‌سازی در بستر فضای مجازی محسوب می شود.

امید وفایی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه امروز به دلیل مسائل و مشکلات موجود از جمله مباحث اقتصادی، تماشای فیلم کوتاه به عنوان یک کالای موثر در سبد فرهنگی خانوار کمرنگ شده است، افزود: در عصر تکنولوژی و در بستر فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها الگوی‌های رفتاری در برخورد با هنرهای بصری را کاملا تغییر داده‌اند که این تغییر نقش و جایگاه فیلم کوتاه را برجسته و تاثیر آن را دوچندان کرده است.

رییس انجمن سینمای جوانان ملایر اظهار داشت: آنچه که تحت عنوان فیلم کوتاه در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، تنها به لحاظ زمان بندی دارای اشتراک با این مقوله فرهنگی است، اما در حقیقت در تولید محتوا و تاثیر آن بر مخاطب خصلت‌های فیلم کوتاه را یدک می‌کشد.

وفایی با بیان اینکه فیلم کوتاه به خاطر شکل آوانگارد و گاه تجربی‌اش در تولید محتوا، تفاوت اساسی با فیلم بلند دارد، گفت: امروزه تسلط و قضاوت مخاطب، پیش فرض‌های تولید محتوا را نه بر اساس ساخت و بستر بینش‌های هنری و الگوهای رفتاری بلکه بر اساس الگوهای جمعی و به خصوص مخاطب‌پسند مشخص می‌کند.

فیلم کوتاه از ارکان فرهنگ‌سازی در بستر فضای مجازی محسوب می‌شود

این نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه با تاکید بر لزوم توجه به تامین اعتبار موردنیاز در محدوده هنر به ویژه فیلم کوتاه، افزود: نبود آموزش در مباحث تولید و مدیریت مالی، فیلم کوتاه را به سمت یک فرآیند کاملا شخصی سوق داده است.

وفایی با اشاره به اینکه این مشکلات با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی هر شهری متفاوت است، خاطرنشان کرد: فیلم کوتاه با توجه به اینکه به صورت سیستماتیک رو به رشد است، اما اساس رشد خود را از سینمای مستقل وام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر وجود بحران کرونا و همچنین کم توجهی به شرایط تولید و تاثیرگذاری فیلم کوتاه به عنوان یک اصل مهم در فرهنگ‌سازی، تولید این نوع فیلم را با چالش‌های زیادی مواجه کرده و موجب برهم خوردن موازنه تقاضا و تولید و روند رو به نزول تولید آثار کوتاه کیفی شده است.

رییس انجمن سینمای جوانان ملایر گفت: در حالی که در جوامع توسعه یافته از فیلم کوتاه در بستر فضای مجازی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ و فرهنگ‌سازی نام برده می‌شود، عدم شناخت متولیان امر از سینمای جوانان به ویژه در شهرستان ها، فرآیند تولید را دچار چالش‌های جدی کرده است.

وی تاکید کرد: آنچه امروز فیلم کوتاه به آن نیاز دارد، پرورش، بلوغ اندیشه و جهان‌بینی خالق اثر است به نحوی که در سایه حمایت مسئولان، می‌توان گام‌های بزرگی فرهنگی در حوزه فیلم کوتاه برداشت.

رییس انجمن سینمای جوانان ملایر با بیان اینکه فیلم کوتاه نیاز به هوای تازه دارد تا معرّف فضای بومی و فرهنگی زمان خود باشد، افزود: انجمن سینمای جوانان ایران با تاثیرپذیری از چنین نگاهی و بهره مندی از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی می تواند آثار فاخری را در حوزه های مختلف تولید کند.

به گفته وی، انجمن سینمای جوانان ملایر در سه سال گذشته با وجود تنگناهای مالی و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا بیش از ۴۰ فیلم کوتاه را تولید کرده ضمن اینکه سالانه بیش از ۳۰ فیلم‌ساز در کلاس ها و دوره های آموزشی این انجمن تربیت شده اند.

رییس انجمن سینمای جوانان ملایر همچنین با اشاره به برگزاری هفته فیلم و عکس این شهرستان(چهار تا هشت اسفند)، اظهار داشت: حدود ۴۰ فیلم از آثار منتخب جشنواره بین‌المللی تهران و تولیدات انجمن سینمای جوانان شهرستان در این رویداد فرهنگی به نمایش درآمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha