آمادگی خراسان جنوبی برای کشت فراسرزمینی در افغانستان

بیرجند - ایرنا - رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با توجه به برخی محدودیت‌ها در حوزه کشاورزی خراسان جنوبی این استان خواستار افزایش همکاری کشور افغانستان برای کشت فراسرزمینی یا کشاورزی قراردادی به‌ویژه در محصولاتی مانند ذرت و دانه‌های روغنی است.

به گزارش ایرنا، سید حسین خیریه روز چهارشنبه در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: محصولات کشاورزی خاص و منحصر به‌فرد از قبیل عناب، زرشک و زعفران در خراسان جنوبی وجود دارد که در زمینه صادرات و واردات با افغانستان می‌توان بیشتر ورود کرد.

وی گفت: در حوزه دام و طیور ظرفیت‌های کشتارگاهی خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد همچنین در حوزه طیور و صنایع وابسته از جمله مرغ و تخم‌مرغ مازاد تولید داریم که می‌توانیم با تجار افغانی همکاری داشته باشیم.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: آمادگی داریم در همه زمینه‌ها از جمله مرغ، تخم‌مرغ، دان و سایر محصولات همکاری داشته باشیم و از افغانستان نیز خواستار همکاری در زمینه واردات دام سبک و سنگین هستیم.

وی گفت: داشتن مرز مشترک طولانی با ایران به‌ویژه خراسان جنوبی، فرهنگ و زبان مشترک از جمله مزایای همسایگی افغانستان است که می‌توان زمینه همکاری‌های دوجانبه را فراهم کرد و گسترش داد.

خیریه افزود: تجار افغانستان در زمینه دام و محصولات کشاورزی می‌توانند از ظرفیت استان درخصوص کشتار، فرآوری و بسته‌بندی کالا با برند و استانداردهای مدنظرشان استفاده کنند.

وی گفت: یکی از درخواست‌های تجار این کشور رعایت توازن بین صادرات و واردات با خراسان جنوبی است که ما نیز همین تقاضا را داریم البته این مهم نیاز به رفع برخی مشکلات دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: به لحاظ رعایت بهداشت و استانداردهای تعیین شده مشکلاتی وجود دارد که باید در سطح ملی رفع شود همچنین اگر برای برخی محصولات تولیدی کشور مقابل استاندارد تعریف و تعیین شود زمینه مراودات تجاری نیز به نسبت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: توصیه می‌کنیم از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند و مرز ماهیرود استفاده کنید چون شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده و مجوزها در زمان بسیار کمی صادر می‌شود.

نمایشگاه کشاورزی نتیجه تعامل بخش خصوصی و دولتی است

دبیر برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور هم در این نشست گفت: این نمایشگاه با حضور بهره‌بردارانی از ۹ استان کشور اول اسفند در بیرجند آغاز به‌کار کرد و تا چهارم اسفند فعالیت آن ادامه دارد.

حسین خوش‌آیند افزود: برگزاری این نمایشگاه حرکت بزرگی بود که در نتیجه تعامل بین بخش خصوصی، ۱۰ دستگاه دولتی، بیش از ۴۰ تولیدکننده و ۴۰ شرکت ملی و استانی دایر شده است.

وی گفت: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی در سطح پنج هزار متر مربع و در قالب ۸۰ غرفه برپا شده که اتاق بازرگانی بیرجند یکی از دست‌اندرکاران اصلی آن است.

مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی اظهار داشت: نخستین بار هیات بلندپایه تجاری از کشور افغانستان به استان دعوت شد و از این نمایشگاه بازدید کرد.

وی معرفی ظرفیت‌ها، تبادل اطلاعات، تجربیات و فناوری‌های روز و فراهم کردن بستر توسعه صادرات به کشورهای مختلف از جمله افغانستان را از اهداف حضور این هیات تجاری در بیرجند عنوان کرد.

خوش‌آیند گفت: آغاز کنسرسیوم ملی صنعت گلخانه‌ای شرق کشور در بیرجند و توسعه کشت گلخانه‌ای از دیگر اهداف نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور است همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی تدارک دیده شده که با حضور تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود.

هیات تجاری از افغانستان در حوزه کشاورزی 

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان هم گفت: هیات ۱۴ نفره تجار افغانستان در حوزه کشاورزی و زراعت از چند روز قبل به استان خراسان جنوبی سفر کردند که شب گذشته از نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بیرجند بازدید شد.

سید اشرف هاشمی اظهار داشت: همچنین روز گذشته جلساتی با فعالان بخش کشاورزی و با حضور نمایندگان ۳۰ شرکت از استان‌های دیگر برگزار شد و چون هیات تخصصی در بخش کشاورزی است، این نشست‌ها امروز و فردا ادامه دارد.

وی گفت: تبادل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی بین ۲ کشور همسایه، تبادل پیشنهادات خرید و فروش، زمینه اعتمادسازی بین خریداران و فروشندگان از جمله اهداف این نشست‌ها است.

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان افزود: علاقه ما توسعه روابط دوطرفه و توازن در واردات و صادرات بین ایران به‌ویژه خراسان جنوبی و افغانستان است.

وی گفت: روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با افغانستان طولانی است و لازم و ملزوم یکدیگر در عرصه تجارت و اقتصاد همچنین همکاری‌های بین دو کشور هستند.

هاشمی بیان کرد: هیات تجاری که وارد خراسان جنوبی شدند علاوه بر فعالیت در بخش‌های کشاورزی و زارعت در حوزه‌های ساختمان و معدن هم کار می‌کنند.

وی گفت: این استان در چند مورد می‌تواند با افغانستان بیشتر همکاری کند و علاقه‌مندی ما روابط دوجانبه بوده که لازم است در بخش صادرات و واردات سیستمی ایجاد شود تا جوابگوی نیازمندی‌های دو کشور باشد.

خراسان جنوبی در زمینه ترانزیت می‌تواند همکاری کند

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان تصریح کرد: در بخش صادرات مشترک به کشورهای دیگر نیز خراسان جنوبی در زمینه ترانزیت می‌تواند همکاری کند زیرا اکثر محصولات افغانستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه افغانستان در حوزه کشاورزی نیاز به صنعتی و مکانیزه شدن دارد عنوان کرد: کشور ایران به‌ویژه خراسان جنوبی می‌تواند با بازرگانان کشور ما همکاری بسیار خوبی داشته و تجار از خدمات مشاوره‌ای برخوردار شوند.

هاشمی گفت: در حوزه دام سبک و سنگین نیز کشورهای همسایه جز هندوستان که در این زمینه خودکفاست، تمایل به واردات دارند و لازم است رایزنی در این زمینه بیشتر شود.

وی افزود: موضوعی که تجار افغانستان می‌توانند همکاری کنند، بسته‌بندی محصول است که در استان خراسان جنوبی انجام و به کشورهای دیگر صادر شود.

رییس سازمان غذایی آسیا در افغانستان یکی از مشکلات تجار این کشور را بسته‌بندی و قرنطینه کالا اعلام کرد و گفت: خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌هایی که در این زمینه دارد می‌تواند کشور ما را یاری کند.

وی بیان کرد: در زمینه زرشک که خراسان جنوبی تولیدکننده ۹۸ درصد این محصول در جهان است در افغانستان ظرفیت‌هایی برای صادرات و ترانزیت آن داریم.

امکان کشت توافقی وجود دارد

یکی از تجار افغانستان در بخش صادرات و واردات میوه تازه هم در این نشست گفت: افغانستان به دلیل وجود اراضی وسیع و آب فراوان و رایگان می‌تواند ظرفیت خوبی برای زراعت و کشت گلخانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران ایرانی وارد شوند و با کشت توافقی در افغانستان موافق هستیم.

حاجی اختر محمد احمدی افزود: در بخش معدن ‌ظرفیت‌های بالایی از جمله در طلا، مس، آهن و سرب داریم که می‌توان همکاری داشت.

یکی دیگر از تجار فعال در بخش روغن، صابون و مواد غذایی افغانستان گفت: یکی از ظرفیت‌های این کشور مهاجرت تاجران آن به دیگر کشورها است که از این فرصت برای آشنایی با ظرفیت‌ها و صادرات می‌توان استفاده کرد.

محمدقاسم یوسفی افزود: محصولات افغانستان از استانداردهای بهداشت جهانی برخوردار است ولی شما استانداردهای خود را اعلام کنید تا با همان شرایط تولید و صادرات داشته باشیم.

وی گفت: یکی از مشکلات این است که تجار ایرانی از ورود به افغانستان به لحاظ امنیتی ترس دارند ولی ما قول حمایت و امنیت همه‌جانبه می‌دهیم زیرا تا زمانی که تجار بازدید نداشته باشند نمی‌توان سرمایه‌گذاری انجام داد.

این تاجر افغانستانی با اعلام آمادگی در حوزه ترانزیت ذرت گفت: این محصول در سایر کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان هم کم است و با توجه به مهاجرت برخی از افغانستانی‌ها تولید کاهش یافته اما برای ترانزیت می‌توانیم کمک کنیم.

آمادگی تجار افغان برای همکاری در تامین گوشت

یکی از بازرگانان فعال در بخش تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی هم گفت: در گذشته گوشت به میزان کافی در این کشور تولید می‌شد اما اکنون با مشکل گوشت مواجه‌ایم.

محمد داوود خیال افزود: متوجه شدیم در خراسان جنوبی نیز این مشکل وجود دارد ولی در زمینه مرغ این مشکل نیست و می‌توان همکاری کرد.

وی گفت: در بخش دامداری چراگاه‌های مناسبی در افغانستان وجود دارد که‌ می‌توان با سرمایه‌گذاری مشکل گوشت قرمز را رفع کرد.

معاون سازمان غذایی آسیا در افغانستان نیز گفت: مشکل علاقه کم تاجران افغانستان به مبادله تجاری با ایران بین کشورها وجود دارد اما اگر جرقه‌ای ایجاد و اعتمادسازی شود، مراودات توسعه خواهد یافت.

سید مصیر غرجستانی بیان کرد: با تاجرهای استان‌های مختلفی جلسات متعدد برگزار کردیم ولی تاجران خراسان جنوبی در لحن خود صداقت کامل داشتند که می‌توان به روابط تجاری با این استان امیدوار بود.

وی افزود: با توجه به تحولات افغانستان، برقراری ثبات کامل دو سال طول خواهد کشید اما اگر در فعالیت‌های عملیاتی بیشتر کار کنیم همچنین میز مشترک ایجاد و تشریفات ترک شود، می‌توان سرمایه‌گذاری خوبی داشت.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی ایران دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و در گذشته چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود این استان فعال بود اما در چند سال اخیر فقط مرز ماهیرود به‌طور رسمی فعال است و حدود ۵۰ درصد صادرات سالانه ایران به افغانستان از مرز ماهیرود به این کشور انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha