کرسی مخاطرات زمین شناسی یونسکو در قشم افتتاح شد

قشم- ایرنا- کرسی یونسکو در مخاطرات زمین شناختی ساحلی روز چهارشنبه چهارم اسفندماه با همیاری سازمان منطقه آزاد قشم طی مراسمی در کاوشگر خلیج فارس افتتاح شد.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حاشیه برگزاری این مراسم به خبرنگاران گفت: این نخستین کرسی یونسکو در حوزه مخاطرات ساحلی است که به ایران اختصاص یافته است.

سید جعفر عمرانی افزود: سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت علمی در حوزه علوم زمین  و فعالیت مختلفی داشته که موفق به کسب این کرسی شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۶ کرسی‌ مختلف یونسکو در حوزه‌های علوم انسانی و علوم طبیعی ادامه داد: کرسی مخاطرات ساحلی هفدهمین کرسی در ایران است که امیدواریم بتوانیم با این کرسی و با همکاری تمام محققان و متخثصصان راه بزرگی را که امروز آغاز شد،ادامه دهیم.

معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: این کرسی با تحلیل مخاطرات ساحلی از جمله اثرات سونامی‌های قدیمی و یا زلزله‌های جدید در سواحل و غیر آن تاثیر مهمی در بررسی مخاطرات ساحل‌های جهان خواهد داشت که از همین رو همکاری تمام دانشگاه‌های جهان برای موفقیت الزامی است.

وی افزود: وظیفه اصلی این کرسی، تولید اطلاعات پایه است که برای تمام زیر ساخت های اجرایی و اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برای هرگونه فعالیت در حوزه ساحل می‌توان از این داده‌های این کرسی استفاده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم  نیز در این مراسم گفت: این سازمان خود را متعهد می‌داند تا علاوه بر وظایف ذاتی خود، فعالیت‌هایی برای آسایش و رفاه مردم، گردشگران و سرمایه‌گذاران قشم انجام دهد.

افشار فتح الهی افزود: با توجه به اینکه جزیره قشم به دلیل شرایط جغرافیایی و زمین شناختی دستخوش مخاطرات مختلفی است، کاهش تاثیرات این مخاطرات و پیشگیری از این سوانح بر زندگی عادیمردم از جمله اهداف سازمان منطقه آزاد قشم است که امیدواریم کرسی یونسکو در این حوزه به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مدتی پیش نیز تفاهمنامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد که کرسی مذکور می‌تواند با تکیه بر این تفاهمنامه اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار دهد.

این مراسم به‌صورت مجازی و حضوری بر عرشه کشتی کاوشگر خلیج فارس با حضور همه اعضای شورای علمی راهبری کرسی از کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، روسیه، ارمنستان، آلمان، سوئیس، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و ایران برگزار شد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha