امسال ۷۲۰ شهروند ساوجی توسط سگ‌های ولگرد مورد گَزیدگی قرار گرفتند

ساوه - ایرنا - سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۸۰۰ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان گزارش شد که ۹۰ درصد از این رخدادها معادل ۷۲۰ فقره از گزیدگی‌ها توسط سگ‌های ولگرد بوده است.

به گزارش ایرنا، «هادی اذانی» روز چهارشنبه در جلسه ساماندهی سگ‌های ولگرد که با حضور نماینده دستگاه‌های مرتبط در دفتر معاونت خدمات شهری شهرداری ساوه برگزار شد، افزود: این تعداد از موارد حیوان گزیدگی در سال جاری در حالی رخ داد که پارسال نیز ۶۴۰ تن از شهروندان دچار گازگرفتگی از سوی حیوانات به خصوص سگ‌های ولگرد شدند.

به گفته او، امسال ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای درمان حیوان گزیدگی در ساوه هزینه شده که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این رقم برای تزریق سرم و واکسن های ضد بیماری هاری اختصاص یافت.

 اذانی گفت: وجود سگ‌های ولگرد و بی صاحب در سطح شهر و روستاهای شهرستان ساوه علاوه بر زیان بار بودن برای سلامت مردم، امنیت روانی و آرامش شهروندان را نیز سلب می‌کند.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: سالانه مبالغ زیادی صرف خرید سرم و واکسن ضد هاری برای درمان و پیشگیری افراد دچار حیوان گزیدگی در این شهرستان صرف شد به گونه ای که به ازای هر فرد بیش از ۵.۵ میلیون تومان هزینه شده است.

 وی ادامه داد: این در حالی است که این موارد با اقداماتی مانند ساماندهی سگ ها ولگرد و آموزش های عمومی، می توان از بخش قابل توجهی از هزینه های مرتبط با تامین تجهیزات و همچنین به کارگیری نیروی انسانی جلوگیری کرد و انجام اقدامات پیشگیرانه برای پرهیز از حیوان گزیدگی یک ضرورت است.

اذانی تاکید کرد: سگ های ولگرد از عوامل اشاعه سالَک شهری محسوب می‌شوند و اکنون مبتلایان به این بیماری در برخی از روستاهای بخش مرکزی ساوه افزایش یافته است.

وی افزود: تاکنون ۱۲۰ مورد فرد مبتلا شناسایی شده بنابراین چنانچه پیشگیری لازم در این زمینه انجام نشود دامنه گسترش آن به شهر نیز کشیده خواهد شد.

سرپرست گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: سگ و موش مهمترین عامل انتقال بیماری سالَک هستند و انتظار داریم با همکاری ادارات و دستگاه‌های ذیربط و حمایت مجموعه دستگاه قضایی و فرمانداری در زمینه ساماندهی سگ های ولگرد در حوزه شهرستان ساوه اقدامات بازدارنده و موثری انجام شود.

در زمستان سال ۹۶ با مساعدت شهرداری ساوه و انجمن حمایت از حیوانات، زمینی به صورت محصور شده برای نگهداری سگ‌های ولگرد تامین و هدف از این اقدام پرهیز از کشتار سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت و کمک به سلامت و بهداشت شهروندان اعلام شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha