۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84659312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصوبه دادگاه عالی فدرال عراق در خصوص سهمیه اقلیت ها در پارلمان

تهران – ایرنا – دادگاه عالی فدرال عراق امروز سه شنبه مصوبه ای درخصوص سهمیه حضور پیروان اقلیت ها در مجلس نمایندگان این کشور صادر کرد؛ مصوبه ای که گروه های قومی مانند ایزدی ها، شبک ها ، مندائی ها و کردهای فیلی را شامل می شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، دادگاه عالی فدرال عراق با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد: به منظور فعال سازی نقش ملی و تحقق یافتن مساوات و حفظ وحدت ملی میان پیروان طوایف و اقلیت های ایزدی ، شبک ها، کردهای فیلی و صابئین مندائیان اعلام می داریم که سطح حضورشان در مجلس نمایندگان باید با طایفه مسیحی مساوی باشد.

بر اساس قانون انتخابات عراق ، کاندیداهای مسیحی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی بر سر تصاحب پنج کرسی نمایندگی در سراسر عراق با یکدیگر به رقابت می پردازند، در حالی که نامزدهای ایزدی ها و صابئین و شبک ها و کردهای فیلی بر سر یک کرسی با همدیگر رقابت می کنند.  

دادگاه عالی فدرال عراق روز سه شنبه تصمیم گرفت که سه بند مربوط به کرسی های اختصاص داده شده به طوایف و اقلیت ها در قانون انتخابات را که سال گذشته توسط پارلمان تصویب شد، لغو کند زیرا این قانون با مواد قانون اساسی که اقلیت ها را با هم برابر می داند، مغایرت دارد.

این دادگاه به عنوان بالاترین مقام قضایی طی مصوبه ای تبصره های "ب - د – ه" بند دوم ماده ۱۴ قانون انتخابات به شماره ۹ صادر در سال ۲۰۲۰ میلادی را غیرقانونی اعلام کرد و تبصره های یاد شده را از تاریخ صدور این مصوبه ملغی دانست.

تبصره هایی که دادگاه حکم به لغو آنها داد، مربوط به کرسی‌های پارلمانی است که در چارچوب ساختار سهمیه بندی ها به اقلیت‌ها اختصاص داده شده است که بر اساس آن یک کرسی به اقلیت ایزدی ها در استان نینوا در شمال عراق و یک کرسی به اقلیت شبک ها در استان نینوا و یک کرسی نیز به کردهای فیلی تعلق گرفت.

البته دادگاه تبصره های "الف – ج " را به قوت خود نگه داشت که به پیروان مسیحی ۵ کرسی در استان های بغداد در مرکز عراق و نینوا ، کرکوک، دهوک و اربیل در شمال این کشور و یک کرسی برای پیروان صابئین در بغداد اختصاص داده است.

دادگاه عالی فدرال عراق همچنین تصمیم گرفت که از مجلس نمایندگان این کشور بخواهد تا قوانین جایگزینی را به تصویب برساند تا بتواند بر اساس مفاد بند سوم ماده ۱۳ قانون انتخابات اصل مساوات را در میان ایزدی ها و شبک ها و کردهای فیلی با پیروان مسیحی و صابئین تحقق ببخشد.

در بند سوم ماده ۱۳ آمده است: «کرسی های اختصاص یافته به عنوان سهمیه مسیحیان و صابئین مندائیان متعلق به یک حوزه انتخاباتی است.»

به عبارت دیگر سهمیه اختصاص یافته در گذشته شامل استان می شد و شامل حوزه های انتخابیه کوچک نمی شد و در نتیجه اصلاحات به عمل آمده افراد رای دهنده می توانند خارج از چارچوب منطقه جغرافیایی موجود در یک استان به نامزدهای مورد علاقه خویش رای دهند.

حکم دادگاه عالی فدرال عراق پس از آن صادر شد که "خالده خلیل راشو" نماینده ایزدی در مجلس نمایندگان عراق به قانون انتخابات در خصوص اختصاص یک کرسی به عنوان سهمیه ایزدی ها در انتخابات اعتراض کرد.

پارلمان عراق در سال گذشته قانون جدید انتخابات را تصویب کرد و طی آن کشور به حوزه های کوچک انتخاباتی تقسیم شد تا بدین ترتیب جریان های سیاسی کوچک و مستقل‌ بتوانند در انتخابات پارلمانی پیروز شده و کرسی به دست آورند .  

این امر عملا در آخرین انتخابات برگزار شده در اکتبر گذشته تحقق یافت و طی آن ۴۳ نامزد مستقل به عضویت پارلمان درآمدند.۱۴۸۸۷   

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha